Uprkos pravosnažnim sudskim presudama, zaostale zarade i doprinose kojima bi povezali radni staž, još uvek ne može da dobije blizu 5.000 nekadašnjih Zastavinih i najmanje još toliko radnika iz Goše, „14. Oktobra“, Magnohroma, MIN-a, Prve petoletke, Srpske fabrike stakla i drugih nekad vodećih srpskih industrijskih kompanija.
– Ne mali broj radnika iz te grupe zbog nepovezanog staža, ne može da ode u penziju. LJudi se snalaze kako znaju i umeju, a kako nisu ni kreditno sposobni, pošto im socijalno-radni status nije regulisan, prinuđeni su da radni staž povezuju sami, zajmeći se često pod nepovoljnim uslovima. Država na to ne reaguje, iako se, u slučaju kragujevačke Zastave, na primer, sporazumom sa sindikatima obavezala da će sve obaveze prema radnicima da budu izmirene do rešenja vlasničkog statusa, ili stečaja u zastavinom fabrikama – kaže za naš list Aleksandar Petrović, predsednik „Opcije 5“, udruženja radnika srpskih fabrika koji su svoja radna mesta svojevremeno napustili tako što su poslednjih pet godina radnog staža proveli na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, uz odgovarajuću finansijsku nadoknadu.
Prvi su se pobunili bivši radnici Zastave kamioni, fabrike koja još uvek oficijelno postoji jer ima direktora i 12 zaposlenih, iako već dve i po godine ništa ne proizvodi. Oni su pozvali Vladu Srbije da reši ovaj problem, odnosno da njima i njihovim kolegama iz još pet preduzeća Grupe Zastava vozila, obezbedi da dobiju zaostale zarade, koje im nisu isplaćivane od 2010. do kraja 2015. i(li) početka 2016. kada su i poslednje „kamiondžije“ napustile proizvodne pogone, te da im se, uplatom doprinosa za PIO, poveže radni staž. Protest koji su zbog toga započeli još pre četiri sedmice, nastaviće kako je najavljeno, danas na centralnom gradskom Trgu „kod Krsta“, odakle su početkom prošle nedelje ponovo poručili Vladi Srbije da od svojih zahteva ne nameravaju da odustanu. Naprotiv, spremni su, kako ističu, i da radikalizuju protest, a očekuju da im se danas pridruže i nekadašnje kolega iz ostalih firmi Grupe Zastava vozila koji, takođe godinama unazad ne mogu da „izvuku“ zaostale zarade i povežu radni staž.
Pobunjene „kamiondžije“ već duže pozivaju Vladu Srbije da poštuje Protokol koji je još 2008, uoči dolaska Fijata u Kragujevac, potpisala sa reprezentativnim sindikatima Grupe Zastava, a 2015. verifikovala i aneks tog dokumenta kojim je država garantovala da će Zastavinim radnicima biti isplaćene sve zarade, uplaćeni doprinosi i povezan radni staž do konačnog rešenja statusa Zastavinih fabrika. To je ostalo na papiru, jer svoja prava ne mogu da ostvare čak ni oni koji imaju pravosnažne sudske presude.
– Nas ne zanima ko je na vlasti. Sve vlade od 2008. naovamo obavezivale su se na poštovanje Protokola, pa je država dužna da izmiri zaostale obaveze, odnosno isplati zarade, uplati doprinose i poveže staž za čak 4.650 radnika šest preduzeća Grupe Zastave vozila – kaže član organizacionog protesta nekadašnjih „kamiondžija“ Nenad Matić. On napominje da su obaveze Vlade prema prekobrojnim Zastavinim radnicima izmirivane do 2010. ali da vakum nastaje u narednih pet godina tokom kojih gotovo nijedan Zastavin radnik nije primio punu platu niti mu je povezan radni staž.
Iako su joj se obratili još pre tri nedelje, premijerka Ana Brnabić još uvek se nije oglasila povodom zahteva pobunjenih kragujevačkih „kamiondžija“, niti je reagovala na upozorenje da se imovina „Zastave kamioni „, fabrike koja je u saradnji sa italijanskim IVEKO-om, do početka 90-ih proizvodila i do 10.000 lakih i srednjih teretnih vozila godišnje, u poslednje vreme „bahato razvlači“.
– Mi, bivši radnici Zastave kamiona, ne možemo više nemo da posmatramo bahato rastakanje i otuđenje imovine naše nekadašnje fabrike, dok, s druge strane, ne možemo da naplatimo plate, jubilarne nagrade i druge prinadležnosti, koje nam se duguju još od 2010. niti nam se, uplatom doprinosa za PIO, povezuje radni staž od 2010. do početka 2016. godine – napisale su nekadašnje „kamiondžije“ u obraćanju premijerki Brnabić, ali i ministrima privrede i pravde, Goranu Kneževiću i Neli Kuburović, kao i gradonačelniku Kragujevca Radomiru Nikoliću. A oni i dalje „mudro ćute“.
Ne pomažu ni sudska rešenja
Bivši radnici Zastave kamiona, kojima ni pravosnažne sudske presude nisu pomogle da ostvare svoja prava, tvrde da imaju pouzdane informacije da je sudskim izvršiteljima zabranjeno da ulaze u fabriku, u kojoj, preuzimanjem pojedinih hala i proizvodne opreme, več duže posluje novoformirana vojna fabrika Zastava teretna vozila (Zastava TERVO), koja proizvodi neborbena vojna vozila I oklopne kabine za borbena vojna vozila. S druge strane, nekadašnji radnici Prve petoletke i drugih srpskih fabrika u kojima je uveden stečaj, svoja potraživanja ne mogu da naplate, jer se iz stečajne mase najpre izmiruju dugovi prema velikim poveriocima i bankama. Za radnike, neretko, ništa i ne ostane.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.