Proizvođači delova i komponenata za Fijat u Kragujevcu smatraju da će i njihove radnike zadesiti ista sudbina kao i zaposlene u Fijatu, jer su od samog početka vezani za ovog proizvođača automobila.
– Još nismo dobili nikakve ponude, zato što se uvek prvo sve dogovora sa sindikatom Fijata koji je kooperativan prema menadžmentu, a onda nama kažu „ako to valja za 2.000 ljudi, valjaće i za vas”. Na taj način smo stavljeni pred svršen čin, jer nas ima mnogo manje – kaže za „Danas” Bojan Božović, sekretar Samostalnog sindikata Fijat plastika, koji punu deceniju radi u firmi koja proizvodi branike za Fijat 500L.
Prema njegovom mišljenju, situacija se sada dosta razlikuje jer su se pobunili radnici samog Fijata, koji su odbacili sindikalno rukovodstvo i poslali svoju delegaciju na razgovore sa predstavnicima Vlade Srbije juče u Beogradu.
– Mi smo se odmah priključili njihovom protestu, jer znamo da i nas sve to isto čeka. Formirali smo zajedničke zahteve i delujemo zajedno na pregovorima sa državom i Fijatom – navodi on.
Kao što je „Danas” više puta pisao zaposleni u Fijat plastiku su u štrajku još od 18. februara prošle godine, sa zahtevima da im se regres vrati na nivo kakav je bio do kraja 2020. godine – u visini prosečne plate u Srbiji, kao i da im se neradni dani plaćaju 65 posto kao što je u ostatku Kompanije Fijat u Srbiji.
– Država i Fijat i tu imaju problem jer u slučaju otpuštanja radnika mora da se donese socijalni program koji ne može da se izvede bez saglasnosti reprezentativnog sindikata. S obzirom na to da smo mi u štrajku na njega sigurno nećemo dati saglasnost dok se naši uslovi ne ispune – izričit je Božović.
Zaposleni u Fijat plastiku znaju da ih čeka isto što i radnike samog Fijata, a sa njim se slaže Nenad Petrović, operater u proizvodnji, zaposlen 10 godina u Fijatovom komponentašu Marelli Automotive D.O.O. koje proizvodi izduvne sisteme – auspuhe.
– Situacija koje se trenutno dešava u Fijatu iznenadila je i nas, ali i naše rukovodstvo. Naš menadžmet u Kragujevcu je kontaktirao šefove u Italiji i kada su im predočili informaciju o stanju u Fijatu oni su im rekli da je to dezinformacija. Znači, da i oni tamo nisu imali tačne informacije šta se dešava i planira – kaže Petrović, predsednik Samostalnog sindikata metalaca u ovom Fijatovom komponentašu, koji se nalazi u nekadašnjoj Zastavinoj Finalizaciji.
I, prema njegovim rečima, „sve što čeka radnike Fijata čeka i njih”.
– Sve komponentaške firme su uslovljene i povezane sa Fijatom, tako da sve što se njihovim radnicima dešava, dešava se i nama. Ne očekujemo ništa dobro, jer je naša kompanija od samog početka pratila Fijat u stopu. Šta bude ponuđeno njihovim zaposlenima biće i nama – tvrdi on.
Prema mišljenju Branka Vučkovića, novinara koji već 45 godina prati, prvo Zastavu, a potom Fijat i slovi za jednog od najboljih poznavalaca prilika u ovoj industriji, domaći proizvođači komponenti za Fijatov automobil koji se proizvodi u Kragujevcu nisu iskoristili šansu da u većoj meri učestvuju u produkciji delova za Fiat 500L.
– Broj onih koji su postali redovni snabdevači Fijatove fabrike u Kragujevcu i svoju proizvodnju vezali za tu italijansku kompaniju je veoma mali. Kada je Fijat dolazio u Kragujevac očekivalo se da će proizvodnju većine komponenti osvojiti domaći privrednici, a da će se iz Italije uvoziti samo motor i menjač. Nažalost, ispostavilo se da su ta očekivanja bila nerealna i da se danas u automobil 500L ugrađuje neznatan broj delova proizvedenih u pogonima domaćih komponentaša – smatra Vučković.
On podseća da se za potrebe stranih komponentaša na prostoru nekadašnje kasarne Vojske Srbije u Grošnici formirana je industrijska zona u kojoj su svoje pogone izgradili Džonson kontrols (današnji Adient Seating d.o.o.), Manjeti Mareli (današnji Fijat plastik), PMC, Siđit, HTL i distributivni centri firmi Denso i Kauteks.
Džonson kontrols (današnji Adient Seating d.o.o.) je najveći američki proizvođač auto-delova za proizvodnju sedišta i komponenti za enterijer automobila. PMC proizvodi amortizere i druge metalne delove, HTL kompletne točkove, u Manjeti Mareliju (današnjem Fijat plastiku) se prave branici, u Siđitu delovi od plastike, dok Denso proizvodi klima uređaje, a Kauteks rezervoare za gorivo
– Ti snabdevači matične fabrike u Kragujevcu su u vreme kada je Fijat radio punim kapacitetom, takođe, radili „punom parom”, ali su sa padom proizvodnje u Fijatu i oni smanjivali svoju produkciju. Prema informacijama koje ja imam većina njih se u međuvremenu preorijentisala na druge proizvođače automobila u Evropi – ističe on.
On dodaje, svi komponentaši dele sudbinu Fijata zbog kojeg su i došli u Kragujevac i izvesno je da su sa odobravanjem dočekali vest o potpisivanju ugovora o proizvodnji automobila na električni pogon u Kragujevcu, koja je, kako navodi Vučković, druga velika šansa za domaće proizvođače auto-delova da se u znatno većoj meri uključe među Fijatove snabdevače,
Zastavine delove radile su domaće fabrike
Vučković podseća da više od 90 odsto delova koji su se ugrađivali u Zastavine automobile u vreme bivše Jugoslavije, proizvodili su se u domaćim fabrikama od Vardara do Triglava. Najpoznatiji snabdevači bili su Jugoplastika iz Splita, Iskra iz Kranja i Fabrika amortizera iz Prištine, a delovi za ugradnju stizali su iz svih jugoslovenskih republika.
– Zastava je tada bila zahtevan kupac, kao što je danas Fijat ili što će sutra biti Stelantis, ali su domaći proizvođači uspevali da osvoje proizvodnju delova koji su bili potrebni Zastavi, pa ne vidim razlog zašto to ne bismo mogli da uradimo i danas – kaže on.
Više vesti iz ovog grada čitajte na psoebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.