Nezadovoljni zbog toga što mesecima ne primaju lične dohotke radnici Železničkog integralnog transporta, predvođeni predstavnicima Sindikalne organizacije ŽIT Beograd i Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata ŽIT-a, u ponedeljak i utorak u periodu od 10 do 12 časova potestovaće ispred zgrade Vlade Srbije u Beogradu.
Podsećanja radi, radnici ŽIT-a su na istom mestu protestovali i 15.aprila, kako su tom prilikom istakli, zbog loše situacije u kojoj se nalazi to preduzeće u državnom vlasništvu.
– Na tom protestu smo se okupili ispred Vlade Srbije i na pisarnici predali zahtev nadležnima da se reši pitanje plata koje ne dobijamo mesecima unazad. Istog dana ranije imali smo sastanak sa nadležnima u preduzeću Železnice Srbije, kojem je ŽIT ćerka-firma, i predstavnicima Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije. Na tom sastanku smo izneli naše probleme, odnosno da se zarade ne isplaćuju. Predstavnici resornog ministarstva su rekli da će ono što su čuli od nas preneti svojim nadređenima. Do danas pak nismo dobili odgovor na ono što smo izneli. Treba reći i da smo jutros imali još jedan sastanak u Železnicama Srbije na kome nam je rečeno da ćemo zaostale zarade dobiti nakon što se okončaju predstojeći praznici. S obzirom na to da nam nije saopšteno konkretno koliko će nam zaostalih plata biti isplaćeno kao i da nismo sigurni da li će obećanje biti ispunjeno odlučili smo se za protest u ponedeljak i utiorak – objašnjava za Danas Miladin Žujović, predsednik Sindikalne organizacije ŽIT-a.
Zaposleni, kako tvrde, plate nisu dobili već šest meseci, odnosno od oktobra kada su poslednji put primili polovinu ličnog dohotka. Tražili su objašnjenje od poslovodstva zašto nema plata i zbog čega preduzeće ne radi i odgovoreno im je da klijenti ne žele da angažuju ŽIT za transportne usluge.
Od decembra preduzeće je, kako kažu, napustilo četrdesetak radnika koji nisu mogli da izdrže bez primanja. U ŽIT-u je na svojim radnim mestima ostalo 82 radnika odlučnih da od nadležnih zatraže rešavanje problema sa kojima se suočavaju.
Zapoosleni u ŽIT-u žele da čuju šta vlasnik planira sa preduzećem. Drugim rečima, da li će ŽIT nastaviti da postoji i da li se eventualno razmišlja o pokretanju socijalnog programa.
Preduzeće faktički ne radi od maja prošle godine kada je terminal ŽIT-a zatvoren a novi koji se gradi nije završen.
U organizaciji Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata ŽIT-a zaposleni u Železničkom integralnom transport protestovali su ispred Vlade Srbije 1. i 2. avgusta i 5. septembra 2023. godine zahtevajući isplatu zaostalih zarada, nastavak poslovanja preduzeća pokretanjem terminala u Makišu i završetak novog terminala čija je izgradnja stala, a njegovim puštanjem u rad, kako tvrde radnici, unapredilo bi se poslovanje Železničkog integralnog transporta.
Jedan od zahteva radnika u protestu je bio da direktor Jovica Vasiljević podnese ostavku zbog prekida rada preduzeća, do koga je došlo 22. maja 2023., od kada zaposleni nisu primali plate.
Tog dana poslovodstvo je mejlom poslalo obaveštenje klijentima o nemogućnosti rada terminala zbog toga što se račun preduzeća nalazi u blokadi.
U međuvremenu je poslovodstvo zaposlene poslalo kućama rekavši im da će raditi po pozivu bez bilo kakvog dodatnog objašnjenja što je, kako su tada isticali sindikalci u preduzeću, u potpunosti protivno Zakonu o radu i ugovorima koji su zaposleni potpisali.
Prema tvrdnjama sindikalaca rukovodstvo, na čelu sa direktorom Jovicom Vasiljevićem urušilo je rad preduzeća uprkos obećanjima da će podići produktivnost u pružanju transportnih usluga. Umesto toga usledilo je odbijanje već ugovorenih poslova i registracije transportne mehanizacije, odnosno kamiona, viljuškara i dizalica, pod obrazloženjem da je to navodno nerentabilno, tvrdili su radnici koji su tada organizovali protestne skupove.
Nakon drugog dana protesta održanog 2.avgusta, Vlada Srbije je smenila direktora Vasiljevića i obećala pomoć kako bi se isplatile zaostale zarade i uplatili porezi i doprinosi na njih.
S obzirom na to da je obećanje bilo da će se sve rešiti do 1.septembra ali ipak do toga nije došlo radnici su organizovali novi, treći po redu, protest.
Tek nakon toga je preduzeće od nadležnih dobilo pomoć za isplatu zaostalih zarada.
Radnici u Železničkom integralnom transportu smatraju da tvrdnje o nerentabilnosti nisu tačne jer je preduzeće svih godina poslovanja redovno ispunjavao obaveze prema državi i isplaćivao zarade zaposlenima.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.