Radosavljević: Ideja o proizvodnji električnog automobila u Kragujevcu dobra, ako se ostvari 1foto Medija centar

Profesor fakulteta FEFA u Beogradu Goran Radosavljević rekao je danas da je dobra ideja da se u kragujevačkoj fabrici automobila Fijat Krajsler proizvodi električni automobil, ali je pitanje da li će se realizovati i koliko će to koštati.

„Plan da se u kragujevačkoj fabrici proizvodi električni automobil je kao ideja spas za tu fabriku, ali je pitanje da li će se ostvariti. I ranije je bio najava da će u Srbiju doći Folksvagen, pa je otišao u Tursku. Voleo bih kada bi se ta ideja realizovala“, rekao je Radosavljević za Betu, povodom najave da će u kragujevačkoj fabrici započeti proizvodnja električnog automobila.

Predstavnici države potpisali su danas sporazum sa međunarodnom kompanijom Stelantis o investiciji u proizvodnju električnog automobila u kragijevačkoj fabrici Fijat Krajsler, vrednoj 190 miliona evra, od čega će Srbija iz budžeta obezbediti 48 miliona evra.

Stelantis je multinacionalna korporacija za proizvodnju automobila, jedna od četiri najveće u svetu, a formirana je 2021. godine spajanjem italijansko-američkog konglomerata Fijat Krajsler automobili (Fiat Chrisler Automobiles) i francuske Pežo Sitroen grupe (PSA).

Ugovor o osnivanju zajedničke kompanije i otvaranju fabrike između italijanskog Fijata i države Srbije u pogonima fabrike „Zastava“ potpisan je 29. septembra 2008. godine. Torinska fabrika je u zajedničkoj kompaniji imala udeo od 67 odsto, a država Srbija 33 odsto i po tom principu trebalo je da dele i profit.

Radosavljević je rekao da je drugo važno pitanje koliko će proizvodnja električnog automobila da košta državu Srbiju.
Istakao je da je trebalo da bude objavljen ugovor sa Fijatom da bi se videlo koliko je Srbiju do sada koštala ta fabrika koja ne plaća sve poreze.

Na pitanje zašto Vlada koja je potpisala ugovor sa Fijatom 2008. godine nije objavila taj ugovor u celini, već posle pritiska javnosti samo deo, Radosavljević je rekao da to nije dozvolio tadašnji koalicioni partner Vlade Srbije Mlađan Dinkić.

„Trebalo je da bar sledeća Vlada objavi taj ugovor, mislim da u njemu nema ništa sporno, ali da se vidi koliko je to koštalo državu. Mislim da je projekat bio težak milijardu evra. Nije sporno ni ako toliko košta ako od toga toga ima koristi“, rekao je Radosavljević.

Dodao je da je jedno od suštinskih pitanja i da li će se u Kragujevcu proizvoditi električni automobil ili će se sklapati.

„Slovačka je razvila veliki broj malih i srednjih preduzeća koja su se osposobila da proizvode delove za automobilsku industriju koja je investirala u toj zemlji, a u Srbiji se firme bave ‘motanjem’ kablova, a i te firme su strane“, rekao je Radosavljević.

Pošto je, kako je rekao, prva šansa propuštena, sada je treba iskoristiti da se razvije mreža dobavljača.

Radosavljević je rekao da je najgora varijanta da se fabrika u Kragujevcu ne transformiše što znači da bi se zatvorila jer očigledno da za automobilom koji se sada proizvodi nema tražnje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari