Rafinerija nafte u Pančevu ove godine će ići u redovan kapitalni remont i u periodu u kojem on bude trajao neće biti proizvodnje naftnih derivata u tom pogonu, te će zbog toga uvoz goriva u Srbiju biti veći za 22 odsto nego prošle godine, saznaje Danas u dobro obaveštenim izvorima u domaćem naftnom sektoru.
Naime, pančevačka Rafinerija nafte u vlasništvu Naftne industrije Srbije je jedina u zemlji i ne postoji druga koja bi mogla da proizvodi nedostajuće količine goriva što automatski znači da će uvoz morati da se poveća kako bi se obezbedilo kontiuirano snabdevanje potrošača.
Stručna javnost pak smatra da bi takva situacija mogla da dovede do povećanja cene goriva, da ugrozi snabdevanje poljoprivrednih proizvođača dizelom po nižoj ceni (što je sad slučaj) kao i da dovede do propadanja manjih benzinskih pumpi koje neće moći da podnesu rast cena.
Podaci iz Energetskog bilansa za tekuću godinu, koji donosi Vlada Srbije, kažu da u ovoj godini uvoz naftih derivata bude veći za 22 odsto u odnosu na onaj iz prošle.
Tako se procenjuje iako bi istovremeno domaća proizvodnja nafte trebalo da pokrije 20 odsto potreba za “crnim zlatom” u Srbiji, a predviđen je uvoz nafte za devet odsto niži nego prethodne godine.
Izvor Danasa, koji je želeo da ostane anoniman, navodi da Rafineriji nafte u Pančevu ove godine predstoji redovan kapitalni remont, nužan kako bi mogla nesmetano da obavlja svoju proizvodnu funkciju, koji će trajati više meseci.
– Ne postoji nijedan drugi razlog koji bi mogao da dovede do povećanja uvoza goriva u količini koja je procenjena. Shodno tome, očekivano je da će do remonta doći u ovoj godini. Reč je o procesu koji je nužan i dobro je što će remonta biti. Nedostajuće količine goriva za potrebe domaćeg tržišta trgovci će nadoknaditi iz uvoza te ne bi trebalo očekivati bilo kakve nestašice u maloprodaji – navodi naš sagovornik.
Sa druge strane, predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih stanica Milan Rakić za Danas objašnjava da je reč o značajnim količinama goriva koje treba nadomestiti i ističe da će za to biti potrebno obezbediti dovoljan broj barži za prevoz naftnih derivata.
– U Srbiji ne postoji mogućnost dostavljanja goriva kroz cevovode tako da je jedino ostvarivo to da se naftni derivati, u periodu dok Rafinerija nafte u Pančevu ne bude radila, dovoze baržama iz Mađarske preko Dunava. Pitanje na koje bi odgovor trebalo da daju nadležni je da li će biti obezbeđeno dovoljno barži za taj prevoz. Kao, i da li postoje uskladištene rezerve naftnih derivata iz kojih bi mogle da se obezbede dovoljne količine kako bi se izbegle nestašice – kaže naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, bez obzira što je na snazi uredba koja zbog energetske krize propisuje maksimalno dozvoljene cene goriva u maloprodaji, do poskupljenja naftnih derivata na pumpama u periodu remonta će najverovatnije doći.
– Znatno je jeftinije kada prerađujete naftu u domaćoj rafineriji nego kada morate da kupujete gorivo na berzi. Te troškove će trgovci morati da ugrade u svoje cene i gorivo će poskupeti. Postavlja se pitanje kako će nadležni u toj situaciji obezbeđivati jeftiniji dizel za poljoprivrednike na pumpama NIS-a. Ono što je izvesno je da će veće nabavne cene goriva dovesti u pitanje egzistenciju vlasnika malih benzinskih pumpi koji su i već sada u prilično teškoj situaciji – navodi Rakić.
Stručnjak za energetiku Velimir Gavrilović pak smatra, da u slučaju da nabavna cena dodatnog uvoza bude značajno veća od one koja je važeća za gorivo proizvedeno u Rafineriji nafte u Pančevu ipak ima prostora da država reaguje i da vozače zaštiti od povećanja cena u maloprodaji.
– Ako bi do toga došlo, Vlada Srbije ima mogućnost da smanji akcize na derivate nafte, koje su i inače veoma visoke, i da na taj način amortizuje poskupljenje nabavke goriva – objašnjava naš sagovornik.
Da li će i kada Rafinerija nafte u Pančevu ući u kapitalni remont pokušali smo da saznamo od nadležnih u NIS-u, ali do objavljivanja teksta nismo dobili odgovor.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.