Dok prodavci polovnih automobila u Srbiji tvrde da je razlog za skok cena tih vozila nedostatak novih modela na našem tržištu, ekonomisti analitičari pak smatraju da je ipak u pitanju želja trgovaca da nadoknade gubitke nastale u pandemiji kao i da iskoriste opšti trend rasta cena u zemlji.
Prodaja polovnih uvoznih automobila u Srbiji porasla je ove godine 10 odsto u odnosu na prošlu godinu, a jedan odsto u odnosu na 2019. godinu, pokazalo je istraživanje sajta „Polovni automobili“.
Predstavnica „Polovnih automobila“ Romana Ranković je kazala da su cene polovnih automobila u proseku povećane 16 odsto u odnosu na prošlu godinu, a 23 odsto u odnosu na godinu pre pandemije.
Kako je objasnila, razlog poskupljenja je smanjena ponuda novih automobila usled nedostatka mikročipova za njihovu proizvodnju.
Ranković je rekla da je anketa o uticaju pandemije na tržište polovnih automobila pokazala da prodavci smatraju da su glavni izazovi porast cena automobila na inostranom tržištu i smanjenje potražnje, dok se kupci teže odlučuju za nabavke, jer je neizvestan dalji tok pandemije.
Prema analizi sajta „Polovni automobili“ prosečan kupac u Srbiji izdvaja od tri do pet hiljada evra za kupovinu polovnog automobila.
U javnosti se spekuliše se da su tokom prošle godine trgovci polovnim automobilima uvezli više vozila nego što su mogli da prodaju i da sada povećanjem cena pokušavaju da nadoknade poslovne gubitke.
Ono što privlači pažnju i obeshrabruje kupce polovnih automobila da se u ovom trenutku odluče na kupovinu je činjenica da iako je potražnja za polovnim vozilima, u odnosnu na period pre pojave epidemije korona virusa u Srbiji odnosno 2019. godinu, povećana za samo jedan odsto cene polovnih automobila su znatno skočile.
Sa takvim mišljenjem slaže se i ekonomski analitičar Branko Pavlović koji za Danas ističe da ne postoje tržišni razlozi za povećanje cena polovnih automobila već je reč o želji trgovaca da što više zarade.
– Jedini razlog za dizanje cena je želja da se što više zaradi odnosno da se pokriju troškovi. Osnova za veliko poskupljenje do koga je došlo nema. Ovakvim potezom trgovci polovnim automobilima će postići kontra efekat. Jednostavno građani neće biti zainteresovani da ih kupe po nerealno visokim cenama. Očekujem da će zbog toga propasti veliki broj firmi koje se bave prodajom polovnih automobila – navodi naš sagovornik.
Ekonomista Milan R. Kovačević smatra da su dva razloga ključna za povećanje cena polovnih automobila na tržištu u Srbiji.
– Kada je reč o povećanju prodaje polovnih automobila iz uvoza u odnosu na prošlu godinu tako nešto je sasvim očekivano. Jednostavno, prošle godine je zbog pandemije bilo dosta zaključavanja i ljudi nisu preterano razmišljali, u takvoj neizvesnoj situaciji, o kupovini automobila u uslovima kada je kretanje bilo ograničeno. Sada je pak situacija nešto bolja, ali pandemija i dalje traje pa se ljudi radije odlučuju za kupovinu jeftinijih polovnih umesto novih modela automobila. Još uvek nije poznato kada će se stanje u kome se nalazimo okončati pa postoji tendencija da se za stvari poput nabavke automobila troši manje novca. Veća potražnja polovnjaka je uslovila i njihovu veću cenu kod nas. Pored toga na cenu utiče i orijentacija trgovaca polovnih automobila da je i oni koriguju u periodu opšteg rasta cena koji je u ovom trenutku prisutan u Srbiji – kaže naš sagovornik.
Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin za Danas ističe da rast cena polovnih vozila treba tražiti i u njihovoj nedovoljnoj ponudi na domaćem tržištu.
– Ne mogu da komentarišem konkretne cifre o prodaji polovnih automobila u Srbiji jer se mi bavimo uvozom novih automobila. S druge strane, potpuno je jasno da je nedostatak polovnih automobila na našem tržištu uslovio njihove veće prodajne cene. Takođe treba uzeti u obzir da se cena polovnih automobila formira na osnovu cene novih automobila. S obzirom da cena novih modela raste zbog toga poskupljuju i polovna vozila – zaključuje naš sagovornik.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.