Rđava pruga najverovatniji razlog iskakanja vagona sa amonijakom: Zašto nije popravljena iako je novac obezbeđen još pre četiri godine 1Foto: Miljko Stojanović/ Danas

Šta je razlog iskakanja vagona teretnog voza koji je prevozio amonijak u blizini Pirota utvrdiće istraga ali se nazire da je najverovatniji uzrok loše stanje pruge od Niša do Dimitrovgrada, koje zahteva njenu hitnu rekonstrukciju, smatra struka. Inače, javnost je sa negodovanjem reagovala na činjenicu da su sredstva za modernizaciju ove pruge obezbeđena pre tri godine ali je tender raspisan tek prošle a radovi još uvek nisu ni počeli.

Podsećanja radi, u nedelju 25.decembra došlo je do nesreće na deonici pruge Niš – Dimitrovgrad, u delu od Pirota do sela Staničenja, kod mesta Sopotski Han. Reč je inače o međunarodnoj železničkoj trasi koja saobraća ka granici sa Bugarskom. Tom prilikom izvrnula su se četiri vagona a gas iz jednog je iscurio u atmosferu.

Zbog simptoma trovanja hospitalizovano je više od 50 ljudi dok je jedna osoba preminula po prijemu u pirotsku bolnicu. U ponedeljak ujutro u blizini mesta prevrtanja cisterne sa amonijakom pronađeno je telo muškarca.

Uviđaj ove nesreće obavlja tehnička železnička komisija, sastavljena od eksperata preduzeća Infrastruktura železnice Srbije, koja upravlja železničkom infrastrukturom i Srbija Karga, prevoznika tereta u javnom železničkom saobraćaju.

Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže za Danas da je najverovatniji razlog nesreće rđavo stanje železničke infrastrukture na tom delu pruge.

– Stručna inspekcija koja ispituje razloge iskakanja vagona iz šina će dati konačan nalaz u vezi toga. Nije isključeno da je reč o ljudskom faktoru ali sumnjam da je u konkretnom slučaju to u pitanju. Ne verujem da je reč o propustu mašinovođe ili drugog železničkog osoblja već da je loše stranje pruge izazvalo izletanje vagona sa amonijakom sa pruge. Pruga na relaciji Niš – Dimitrovgrad je zastarela i potrebna joj je kompletna modernizacija. To je trebalo odavno uraditi jer rekonstrukcija na njoj nije urađena najmanje 20 godina. Jedino što se radilo u tom periodu su bili projekti a jednom je čak uzet i kredit za te svrhe ali je novac ipak otišao na drugu stranu i pruga nije rekonstruisana sve dosad – objašnjava naš sagovornik.

Prema njegovim rečima, nesreće ovog tipa su moguće i na novim prugama međutim šanse da do njih dođe su ipak svedene na minimum.

– S pravom se može sumnjati da je do nesreće došlo zbog lošeg stanja u kome se pruga nalazi i da bi šanse da do toga dođe da je pruga rekonstruisana bile svedene na najmanju moguću meru. To je najbolji razlog zbog čega hitno u potpunosti treba modernizovati i rekonstruisati ovu prugu kako bi se sprečilo da dolazi do nesreća u narednom periodu – ističe naš sagovornik.

Da je osnovna preventiva da se ovakve stvari ne dešavaju, modernizacija železničkih deonica smatra i konsultant za ulaganja Mahmud Bušatlija.

– Potpuno je jasno da je dobro rekonstruisana pruga garant da neće doći do železničke nesreće poput ove u okolini Pirota. U konkretnom slučaju, jasno je šta je prioritet, odnosno jasno je da prugu Niš – Dimitrovgrad što pre treba sanirati i modernizovati što bi mogućnost izletanja kompozicija iz šina svelo na minimum – navodi Bušatlija.

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je da mu nije potreban izveštaj komisije da bi znao da je železnička infrastruktura loša, posebno na deonici gde je došlo do iskakanja a gde se inače vozovi kreću brzinom od 30 kilometara na sat.

– Videćemo i da li je bilo pretovarivanja, da li je bilo neophodno da bude 20 vagona. Taj izveštaj će biti objavljen kada komisija završi rad – naglasio je Vesić.

On je dodao da je jedino pravo rešenje rekonstrukcija pruge Niš-Dimitrovgrad koja treba da počne najkasnije 1. juna sledeće godine.

– Kao što znate, prošlog marta je raspisan tender, izabran je izvođač tako da kada bude izvršena rekonstrukcija tada će se ovom prugom voziti 120 kilometara na sat, a sada se ovom deonicom vozi verovali ili ne 30 kilometara na sat. Ono što ću ja pitati, jeste, zašto je tek prošle godine raspisan tender kada je novac bio obezbeđen 2018. godine – istakao je Vesić.

Rekonstrukcija pruge Niš – Dimitrovgrad košta ukupno 270 miliona evra, od čega je 130 miliona kredit Evropske investicione banke, 70 miliona evra je donacija Evropske unije a ostatak će biti obezbeđen iz budžeta Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari