Tokom obilaska radova na Koridoru 10 kod Vladičinog Hana, premijer Aleksandar Vučić najavio je završetak radova južnog kraka za kraj naredne godine.
Iako je i sam premijer napomenuo da je probijanje roka moguće, ali za najviše 60 dana, predstavnici građevinske struke smatraju da nije moguće radove okončati u predviđenom roku, te da se kraj izgradnje realno može očekivati sredinom 2018. Drugi stručnjaci, međutim, ocenjuju da je južni pravac ekonomski vrlo značajan, te da ipak može i treba da se izgradi na vreme.
Prema mišljenju Gorana Rodića, sekretara Komore građevinske industrije, preuranjeno je davati takve prognoze, s obzirom na veliki broj nerešenih pitanja koja moraju da se rešavaju „u hodu“.
– Po prognozama ljudi koji su na terenu, to se neće desiti u sledećoj godini. Pre bih rekao da rok treba da bude polovina 2018, kako se ne bi vršila presija na izvođače, jer žurba da se ispune neki rokovi koji nisu najrealniji, može da se odrazi na kvalitet radova – kaže Rodić.
On dodaje da će biti jasnije da li će biti kašnjenja krajem godine, kada se reše imovinski odnosi posebno na deonici Levosoje – Srpska kuća, gde radi domaća operativa. Kako navodi, javljaju se problemi i kod odlučivanja i nadzora.
– Linije odlučivanja kod nas su tako spore i loše, da ne može na vreme da se dobije odgovor da li da se krene sa poslom. S druge strane, nadzor koji je nad tim deonicama angažovan od strane glavnog izvođača, u mnogim segmentima ne radi svoj posao – naglašava Rodić.
Ipak, on ocenjuje da je najveći problem to što strane firme kao izvođači, angažuju za kooperante, kako kaže „domaće firme za koje nikada nismo čuli“, a koje su do tog posla došle „preko raznih političkih struktura“.
– Tamo gde su strani izvođači koji nemaju svoju operativu, ne možemo da garantujemo ništa. Oni su samo posrednici, koji gledaju što jeftinije da prođu, pa uzimaju firme koje nisu kvalitetne i opremljene, i nemaju reference za takve poslove. Država je trebalo da u posao uvede esnaf, one izvođače koji će poštovati rok, kvalitet i cenu – zaključuje Rodić.
Mahmut Bušatlija, konsultant za investicije, smatra da nema razloga za kašnjenje, i ističe potrebu za brzim završetkom Koridora 10.
– Mislim da će radovi biti završeni na vreme, izgradnja ne bi trebalo da bude naročito komplikovana za one koji znaju da rade. Ima razloga da se brzo završiti taj južni krak, mnogo više nego istočni, koji je čisto tranzitni. Ovaj pravac ka Prištini je veoma koristan za robnu razmenu. Važno je da se ima jedan autoput koji povezuje dve ujednačene pozicije, sa jedne strane Beograd sa dva miliona ljudi, kao velikog potrošača, a sa druge strane Kosovo sa isto toliko stanovnika. Dalje, gotovo do Drača postoji autoput. Sa te strane, Koridor 10 je daleko opravdanije graditi od Koridora 11 koji nema tu gustinu naseljenosti – zaključuje Bušatlija.
Radi se na šest deonicaIz Koridora Srbije kažu da je do sada izgrađeno i pušteno u rad oko 40 kilometara južnog sektora Koridora 10, od Grabovnice do Levosoja, kao i deonica od Levosoja do Makedonske granice, u dužini od oko 21 kilometar. U izgradnji su Deonica Grdelica – tunel Predejane (dužine 6,1 km), tunel Predejane (dužine 1.085 metara), tunel Predejane – Caričina Dolina (dužine 4,7 kilometara), Caričina Dolina – tunel Manajle (dužine 6,7 kilometara), tunel Manajle (dužina 1,8 kilometara), tunel Manajle – Vladičin Han (dužine 5,38 kilometara). Prilikom posete, premijer Vučić je rekao da je „izuzetno obavljen posao na najtežem delu terena na Koridoru 10“, ukazujući da je reč o deonici Caričina dolina – Vladičin Han.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.