Najavljena reforma u Srbijagasu kao i razdvajanje gasnog sektora zarad liberalizacije tog tržišta u Srbiji je poželjan proces koji jača konkurentnost, ali u ovom trenutku ne bi garantovao niže cene za potrošače, zbog toga što gas od Moskve Srbijagas dobija veoma povoljno, i teško da bi konkurencija mogla da ponudi nižu cenu, smatra domaća stručna javnost.
Na zatvaranju 30. Kopaonik biznis foruma premijerka Srbije Ana Brnabić izjavila je da reforma javnog sektora ne može da se zaustavi te da je, pored Elektroprivrede Srbije, Srbijagas prvo preduzeće koje će se suočiti sa tim procesom.
Prema njenim rečima, usvojen je akcioni plan za razdvajanje gasnog sektora koji čeka potpuna liberalizacija i “otvaranje Horgoša”.
U praksi, to znači da će monopol koji Srbijagas ima kada je reč o snabdevanju potrošača “plavim energentom” u Srbiji biti prekinut te će se to preduzeće nakon razdvajanja delatnosti u okviru gasnog sektora suočiti sa konkurencijom.
Generalni sekretar Udruženja za gas Srbije Vojislav Vuletić za Danas objašnjava da razdvajanje delatnosti u okvoru Srbijagasa znači da treba odvojiti transport od distribucije.
– To znači da treba formirati posebno preduzeće koje će se baviti transportom gasa kroz našu zemlju i to po principu da će gasovodnom mrežom pod njegovom ingerencijom biti obavljano snabdevanje gasom od strane ne samo Srbijagasa već da će u taj posao biti uključene i druge kompanije koje žele da ga prodaju distributerima u Srbiji. To je dobra stvar i predstavlja liberalizaciju tržišta gasa u Srbiji. Jedina stvar koju, u okviru tog procesa, ne bi trebalo raditi je privatizacija bilo kog dela Srbijagasa nakon transformacije jer bi to predstavljalo veliku štetu po interese države. Jednostavno, reč je o preduzeću koje u svim svojim segmentima posluje profitabilno tako da bi bilo pogrešno odreći se toga – tvrdi Vuletić.
Osim što je obelodanila da je donet akcioni plan za razdvajanje delatnosti u gasnom sektoru Vlada Srbije nije iznela detalje o kome na koji način će se ta transformacija obavljati, uz naznaku da će se “otvaranje Horgoša”, odnosno liberalizacija tržišta gasa na teritoriji naše zemlje odvijati postepeno.
Vuletić ističe da je najbolji način za to da se Srbijagas organizuje kao holding preduzeće, tako da se jedan njegov ogranak bavi transportom gasa i naplaćuje tu uslugu onima koji su spremni da je koriste.
Liberalizacija gasnog tržišta, bar u ovom trenutku, ne bi dovela do sniženja cene “plavog energenta” za potrošače jer cena gasa koju državno preduzeće “Srbijagas” dobija od ruske kompanije Gasprom je među najnižim u Evropi. To znači da maloprodajna cena, pojavom konkurencije, ne bi mogla da ide niže od sadašnjeg nivoa. Tako nešto bi hipotetički moglo da se desi u slučaju da neko uveze u Srbiju ruski gas iz Mađarske ili Belorusije, zemalja koje imaju nižu cenu od naše, ali treba uzeti u obzir da bi kupac tog gasa morao da plati i troškove transporta od tih zemlja do Srbije što bi povećalo njegovu cenu i učinilo da ona ne bude konkurentna onoj koju kupcima nudi Srbijagas.
Vuletić smatra da reforme u Srbijagasu ne bi trebalo da podrazumevaju otpuštanja zaposlenih jer u tom preduzeću nema viška radnika, budući da se gasovodna mreža širi.
– Stalno se povećava broj potrošača koji se povezuju na gasovodnu mrežu i potrebna je radna snaga koja će se baviti tim i drugim poslovima u segmentu gasifikacije, tako da se ne može reći da u Srbijagasu ima prekobrojnih – navodi Vuletić.
Ekspert za energetiku Velimir Gavrilović takođe smatra da preduzeće koje će se baviti transportom gasa kroz Srbiju ne bi trebalo da bude u privatnom vlasniištvu.
– Ako bi to bilo tako, jasno je da ne bi moglo da se očekuje da privatni vlasnik ne bi favorizovao svoje interese i svim zakupcima kapaciteta nudio iste uslove transporta kako bi konkurencija zaživela. Zato tu ulogu treba da obavlja država kroz formiranje preduzeća koje bi se time bavilo i bilo bi organizovano na identičnom principu kao i Elektromreža Srbije. Uvođenje operatera koji će se baviti transportom gasa je dobar potez jer sada imamo situaciju da je Srbijagas ustrojen kao vertikalno organizovano preduzeće što omogućava monopol koji je nužno razbiti shodno postulatima slobodnog tržišta. Formiranje posebnog preduzeća koje se bavi transportom gasa omogućiće istu šansu za sve učesnike – zaključuje Gavrilović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.