Najveći poverioci Šinvoza u stečaju, na ročištu u Trgovinskom sudu u Zrenjaninu, koje je zakazano za danas, ponudiće, umesto bankrota, plan reorganizacije koja će se odvijati u dve faze. Prema rečima Dragana Jevtovića, koji je do uvođenja stečaja bio na funkciji direktora Šinvoza, reč je o firmi koja ima perspektivno tržište, ugovorene poslove za Železnice Srbije a najbrži način da se oporavi i nastavi proizvodnju jeste reorganizacija, što podrazumeva upošljavanje najvećeg broja sadašnjih radnika, ali i angažovanje novih stručnjaka.

Najveći poverioci Šinvoza u stečaju, na ročištu u Trgovinskom sudu u Zrenjaninu, koje je zakazano za danas, ponudiće, umesto bankrota, plan reorganizacije koja će se odvijati u dve faze. Prema rečima Dragana Jevtovića, koji je do uvođenja stečaja bio na funkciji direktora Šinvoza, reč je o firmi koja ima perspektivno tržište, ugovorene poslove za Železnice Srbije a najbrži način da se oporavi i nastavi proizvodnju jeste reorganizacija, što podrazumeva upošljavanje najvećeg broja sadašnjih radnika, ali i angažovanje novih stručnjaka.
– U prvoj fazi potrebno je da se fabrika najpre pripremi za nastavak proizvodnje, a to znači obnavljanje sertifikata i dozvola kao i pripremu infrastrukture. Prioritet će biti osposobljavanje pogona za izradu osovina i donjeg dela vagona, a zatim i pogona za remont i rekonstrukciju starih vagona i postolja za kontejnere koji su poslednjih godina sve traženiji oblik transporta robe. Time bi, u naredne dve do tri godine, bila zaokružena prva etapa u oporavku fabrike. Prednost je što je u ovom trenutku 400 vagona već pripremljeno za remont. U drugoj fazi predviđeno je povezivanje sa strateškim partnerima, i za sada se razmatraju dve mogućnosti. Jedna je povezivanje sa Simensom na projektu rekonstrukcije tramvaja za Beograd, što otvara mogućnost da Šinvoz postane lokalni partner te kompanije. To partnerstvo je značajno zbog očekivanja da će u narednom periodu započeti obnavljanje i intenzivniji razvoj železnice, imajući u vidu da je uz pomoć evropskih pristupnih fondova, taj posao već završen u svim zemljama u okruženju. Postoji, takođe, i mogućnost da se Šinvoz opredeli za partnerstvo sa španskom Temoinsom, koja je proizvođač modularnih sistema i sklopova, a sa tom kompanijom ušli bismo u remont putničkih i spavaćih salon vagona – kaže za Danas Jevtović.
On tvrdi da je do stečaja fabrike došlo zbog opstrukcije jedne grupe zaposlenih, koji su masovno koristili bolovanja, tako da je u proseku između 40 i 50 odsto radnika dnevno bilo odsutno, zbog čega je dovedena u pitanje realizacija ugovora sa Železnicama Srbije. Jevtović ističe da je početkom prošle godine ugovoren posao vredan 320 miliona dinara, ali da je zbog takve situacije u firmi realizovana samo polovina ugovorenih obaveza, što je dovelo do nelikvidnosti, kašnjenja u isplati zarada i na kraju do stečaja. On naglašava i da su neosnovane optužbe radnika da je većinski vlasnik Nebojša Ivković preko povezanih firmi u svom vlasništvu, najčešće posredstvom TT Logistik iz Beograda, isisavao kapital iz Šinvoza.
– Iako je Šinvoz do privatizacije poslovao sa gubicima, novi menadžment je posle reorganizacije i dokapitalizacije koju je sproveo većinski vlasnik, uvećao prihod firme četiri puta.To je omogućilo i da preduzeće vrati deo od ukupno 410 miliona dinara, koliko je od TT Logistik pozajmljeno 2005. godine za modernizaciju proizvodnje, tako da sada dug iznosi samo 140 miliona dinara. Da su tačne optužbe radnika o isisavanju kapitala, dug bi se uvećavao a ne smanjivao. A činjenica je i da je ugovor sa Železnicom iz prošle godine bio realizovan do kraja, dugovanje bi bilo daleko manje – kaže Jevtović.
Da podsetimo, Agencija za privatizaciju raskinula je ugovor sa bivšim većinskim vlasnikom Šinvoza Nebojšom Ivkovićem, a prošlu i ovu godinu obeležili su česti protesti zaposlenih u tom preduzeću zbog neisplaćenih zarada i nerealizovanog socijalnog programa. Firma je potom otišla u stečaj, ali promena vlasništva posle poništene privatizacije još nije evidentirana u Centralnom registru, s obzirom da je u toku spor pred Trgovinskim sudom u Beogrdu, po tužbi Agencije za privatizaciju koja je dovela u sumnju realizovanu dokapitalizaciju Šinvoza. M.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari