Upisano manje od jedan odsto brojeva, u samo pet slučajeva pokrenut prekršajni postupak: Kakvi su rezultati rada registra "Ne zovi"? 1Foto: Pixabay/maslme

Od početka rada registra „Ne zovi“, u taj registar je upisano svega 22.826 brojeva, što je manje od jedan odsto brojeva koji se koriste, ukazuje Udruženje potrošača Efektiva.

Iz ovog udruženja podsećaju da je registar „Ne zovi“ počeo sa radom 5. januara ove godine i da je njegova uloga zaštita građana, od neželjenih poziva trgovaca.

„Iako je Zakonom o zaštiti potrošača, članom 37, već bilo zabranjeno direktno oglašavanje, bez prethodnog pristanka potrošača, nadležno Ministarstvo trgovine je iniciralo uvođenje registra ‘Ne zovi’, kao rešenje koje će biti ‘spas’ građanima od nasrtljivih poziva trgovaca“, navode iz Efektive.

Međutim, oni ukazuju da je od početka rada, u registar upisano 22.826 brojeva i da je na nekoliko miliona brojeva u korišćenju, mobilnih i fiksnih, ovo veoma mali procenat upisanih, daleko manje od jedan osto.

„Takođe, od početka rada registra, Tržišna inspekcija je primila samo 25 prijava građana, od čega je izvršeno 19 inspekcijskih nadzora, a samo u pet slučajeva je pokrenut prekršajni postupak. Čitajući te brojke, stiče se utisak da su se nasrtljivi trgovci uplašili, a realnost je potpuno drugačija. Svakodnevno građani dobijaju pozive koje ne žele, jer trgovci vide da je procedura za kažnjavanje nikakva“, upozoravaju iz Efektive.

Oni skreću pažnju na još jedan problem.

„Da bi prijava bila potpuna, građanin koji prijavi neželjeni poziv, mora da dostavi broj telefona sa kog je pozvan. Kada se radi o pozivima ka fiksnoj telefoniji, listing dolaznih poziva nije moguće dobiti, pa građanin nema dokaz, koji bi predao uz prijavu“, objašnjavaju iz ovog udruženja.

Iz Efektive ukazuju na još jedan propust, da je trgovcima dozvoljeno da zovu, iako je zakonom zabranjeno.

„Nadležno ministarstvo trgovine, odnosno odeljenje tržišne inspekcije (TI), u odgovorima koje pruža građanima, najpre konstatuje da je članom 37. Zakona o zaštiti potrošača zabranjeno trgovcima da pozivaju potrošače, bez njihove prethodne saglasnosti. Međutim, kako dalje objašnjavaju iz TI, ako trgovac to ipak želi, pre nego što uputi poziv prvo mora da proveri da li je broj telefona upisan u registar „Ne zovi“. Pa, ako vidi da je upisan, ne sme da pozove, a valjda, ako vidi da nije, onda ipak sme, iako po zakonu ne sme“, upozoravaju oni.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari