Iako su prethodne godine bile veoma izazovne zbog turbulencija na globalnom tržištu, sa ponosom se može reći da je Galenika pokazala šta znači biti lider, rekao je, između ostalog u intervjuu Rikardo Vian Markes, generalni direktor Galenike.
U čemu se ogleda snaga Galenike danas?
Snagu Galenike su uvek činili brend, ljudi i kvalitetni proizvodi. U proteklih pet godina smo na najbolji način demonstrirali poslovnu sinergiju investicija i organizacije koji podržavaju modernizaciju i rast kompanije.
Iako su prethodne godine bile veoma izazovne zbog turbulencija na globalnom tržištu, sa ponosom mogu da kažem da je Galenika pokazala šta znači biti lider. Imamo čak 37 brendova na liderskim pozicijama u svojim kategorijama po tržišnom učešću u Srbiji u prvoj polovini 2023.
Ovo jasno ilustruje snagu našeg poslovnog uspeha dugog 78 godina ali i orijentaciju ka budućnosti i razvoju, gde smo u svakom trenutku posvećeni ljudima i zdravlju, kroz najkvalitetnije farmaceutske proizvode.
Pored tržišta Srbije i zemalja u regionu, poslujemo na 16 međunarodnih tržišta, uključujući zemlje Evropske unije, i ova ekspanzija je rezultat najviših standarda i kvaliteta, ali i poverenja i relevantnosti Galenikinih proizvoda. Smatramo velikim uspehom što je Galenika svojom stručnošću, kvalitetom proizvoda i strukturom portfolija dokazala sposobnost da se takmiči na globalnom farmaceutskom tržištu.
Naš portfolio se značajno proširio u poslednjih 5 godina, i to sa modernim, visokokvalitetnim proizvodima. Ovo pokazuje inovativnost kompanije i predstavlja preduslov za rast. Galenika uvek korisnicima i pacijentima pruža relevantne i najkvalitetnije proizvode, usklađene sa njihovim savremenim potrebama. Ilustracije radi, u prvoj polovini 2023. godine Galenika je, u Srbiji i regionu (Bosna i Hercegovina, Severna Makedonija, Crna Gora i Albanija), registrovala čak 47 novih proizvoda, dok je u promet pušteno već 29 proizvoda.
Možete li nam reći nešto više o NC Grupi, u okviru koje posluje Galenika?
Od 2018. godine Galenika je deo brazilske NC grupe, koja je među najvećim konglomeratima u Brazilu. NC Grupa takođe uključuje EMS, vodeću farmaceutsku kompaniju u Brazilu i jednu od najvećih u Latinskoj Americi. Grupacija zapošljava preko 10.000 ljudi dok 50% radi u farmaceutskoj industriji, koja je u fokusu poslovanja. EMS izvozi na 55 tržišta i ima četiri proizvodna pogona u Brazilu, a poseduje i istraživačku laboratoriju MonteResearch u Italiji.
Ponosni smo što smo najveća brazilska investicija u Srbiji i što sa jedne strane predstavljamo takvog farmaceutskog giganta kao što je EMS, ali smo ponosni i na sopstvenu tradiciju i brend Galenike koji je simbol kvaliteta i kredibiliteta. Strateška saradnja sa EMS-om u značajnoj meri osnažuje Galeniku i njeno poslovanje u Srbiji i inostranstvu. Daću vam primer – uz strateško partnerstvo sa EMS-om, Galenika je od početka godine uspešno realizovala transfer tehnologije za šest proizvoda iz novije generacije generičkih lekova i započela pripremu za još pet novih.
Apoteke ukazuju na nestašice različitih farmaceutskih proizvoda u 2023. godini širom Evrope. Šta je razlog nestašica i ima li razloga za brigu u Srbiji?
U pravu ste, nestašica lekova je globalno veliki problem. Sa naše strane u Galenici mogu da kažem da dajemo sve od sebe da prevaziđemo izazove u procesu proizvodnje i isporuke. S obzirom na globalne okolnosti, napori koje ulažemo su intenzivirani i za sada nemamo nikakvih problema.
Nestašica uobičajenih lekova u raznim regionima širom sveta izaziva zabrinutost kod korisnika proizvoda, vlada i industrije. Kombinacija faktora utiče na nestašice, uključujući povećano prisustvo infekcija, inflaciju, poremećaje u lancu snabdevanja i regulative. Čak je i Svetski ekonomski forum u Davosu posvetio značajne napore da se definišu neki od prioriteta u prevazilaženju izazova nestašice lekova.
Svesni smo globalnih okolnosti i rizike prevazilazimo pažljivim planiranjem i povećanjem zaliha kvalitetnih sirovina, a ulažemoi intenzivne napore da aktiviramo alternativne izvore snabdevanja. Stoga, ni u narednom periodu ne očekujemo prekide u snabdevanju, proizvodnji i distribuciji lekova kompanije Galenika u Srbiji, kao i na izvoznim tržištima na kojima poslujemo.
Kakva su predviđanja za farmaceutsku industriju u Srbiji i svetske trendove?
Kao farmaceutska kompanija, Galenika je pouzdan partner zdravstvenog sistema i naš osnovni zadatak je da korisnicima proizvoda i pacijentima blagovremeno obezbedimo efikasne i kvalitetne farmaceutske proizvode. Naši napori u cilju širenja portfolija se nastavljaju, jer težimo da proizvodimo relevantne lekova najnovije generacije na svim tržištima i sa konstantom najvišeg kvaliteta, što je preduslov za uspeh u Srbiji, regionu, EU i globalno.
Uprkos globalnim izazovima, vidimo potencijal za dalji rast i povećanje potražnje za visokokvalitetnim farmaceutskim proizvodima, kao i za razvoj tržišta u Srbiji. Kako stanovništvo stari, hronične bolesti treba lečiti efikasnim i kvalitetnim proizvodima.
Uočava se rast registrovanih proizvoda u Srbiji i širom sveta i to je važno. Dok proizvođači inovativnih lekova počinju u većoj meri da se fokusiraju na specifična pitanja i retke bolesti, proizvođači generičkih lekova dopunjavaju tržište sa više kvalitetnih lekova i stvara se bolja kombinacija proizvoda, koji odgovaraju svakodnevnim potrebama savremenih pacijenata.
Recite nam nešto više o planovima Galenike za budući razvoj?
U poslovnom smislu, cilj je dvocifren rast, dalja internacionalizacija poslovanja i prepoznavanje Galenike kao pouzdanog i posvećenog partnera na tržištima na kojima posluje. Ne isključujemo mogućnost daljeg širenja kroz akviziciju i otvoreni smo za tu ideju, pod uslovom da pronađemo odgovarajuću kompaniju, koja se svojom reputacijom, kvalitetom i portfoliom proizvoda dobro uklapa u našu poslovnu strategiju.
Glavni prioriteti su ljudi, zdravlje i održivo poslovanje. Kao što sam rekao, fokusirani smo na ljude i proširenje našeg portfolija, kao i blagovremenu isporuku potrebnih količina visokokvalitetnih proizvoda. Aktivni smo u okviru tema prevencije, što činimo kroz kampanje podizanje svesti i korporativne inicijative i partnerstva.
Jedna od ključnih politika NC Grupe je najviši nivo bezbednosti na radu i zaštite životne sredine, što potvrđuje deo naših investicija, dosadašnje prakse i daljih planova u Srbiji.
Galenika raste i proizvodi više, ali sa optimizovanom potrošnjom i sa manje prirodnih resursa. Konstantno povećamo energetsku efikasnost, uspešno sprovodimo mere zaštite životne sredine i ostvarujemo ciljeve koji su u skladu sa strogim zahtevima standarda ISO 14001:2015. Preventivnim aktivnostima obezbeđujemo najviši nivo zaštite životne sredine.
Galenika je sinonim za tradiciju i sve više se povezuje sa inovativnim načinom poslovanja i tržišnim pristupom. Šta to znači za Galeniku?
Drago mi je da je tako. Galenika se zalaže za kvalitet i što više inovacija u načinu poslovanja. Težimo da kroz naše aktivnosti pomeramo granice. To se vidi u našem marketinškom nastupu, kao i kroz tekuće investicije i razvoj.
Poslujemo u visoko regulisanoj industriji, ali smo fokusirani na inovacije,. Galenika je tri godine zaredom dobila nagradu DISRUPT za svoj CSR projekat posvećen mladima. Još jedno priznanje koje dokazuje da smo na dobrom putu je i Zlatna medalja, koju smo dobili od Saveza pronalazača Beograda, za doprinos razvoju i popularizaciji inovacija i inovativne delatnosti u zemlji i svetu. Ukus pobede je najslađi, ali naš glavni prioritet je posvećenost zdravlju koja za Galeniku ne prestaje.
Inovacije su neophodne. One su vođene podacima i analitikom, dubinskim poznavanjem svakog tržišta, stručnošču i kreativnošću tima. Svaka naša inovativna inicijativa, bez obzira na sektor ili oblast poslovanja, ima jednu zajedničku stvar, a to je: posvećenost ljudima i vernost zdravlju.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.