Bivši predsednik Saveza samostalnih sindikata Kragujevca Jugoslav Ristić rekao je danas da se zvanično ne zna kolika je zarada zaposlenih u Fijatovoj fabrici automobila u Kragujevcu, ali da je nezvanično saznao da je plata proizvodnih radnika veoma mala – 63.000 dinara.
„To znači da je njihova bruto plata 860 evra. Ako je planirano 1.500 radnika, onda bi za njihove zarade u trajanju od tri godine bio potrošen upravo iznos subvencija naše države od 48 miliona evra“, izračunao je Ristić.
On je upitao da li radnici mogu da žive sa platom od 63.000 dinara ako je danas potrošačka korpa 102.000 dinara mesečno.
Ristić je naveo da je zarada Fijatovih radnika niža i od medijalne zarade odnosno plate koju prima do 50 odsto radnika u Srbiji, u iznosu do 73.000 dinara.
„Zašto država koja ima trećinu vlasništva u Fijatovoj fabrici i sa tolikim subvencijama ne insistira kod poslodavca na tome da zarada radnika bude na nivou prosečne u Srbiji – 96.000 dinara? Jer, poznato je da se posle rudarenja, rad na traci, kojima se radnici masovno bave, smatra najtežim“, rekao je Ristić koji je predsednik Udruženja „Nova svetlost“.
Ristić je kazao da nije video ugovor države sa Stelantisom, ali ako je suditi po sličnim ugovorima u koje je imao uvid, kao uslov za poslodavca se navodi da plata bude tek 20 odsto veće od minimalca.
„Projekat sa Stelantisom je sa aspekta standarda građana koristan samo ako radnici budu mogli da žive od svoje plate, kao i da država ima korist, odnosno prihod, jer ako nije tako onda sve postaje besmisleno“, ocenio je Ristić.
Prema njegovim rečima, sadašnje zarade Fijatovih radnika ne obezbeđuju dostojanstven život.
Ristić je podsetio i na reči Henrija Forda da će biti dobre plate ako radnici postanu kupci automobila koje proizvode.
On je naveo da zbog tempa rada na automobilskoj traci radnici taj posao ne mogu da rade ceo život, pa na tim radnim mestima i u evropskim fabrikama nema radnika starijih od 50 godina.
Ristić je dodao da se od Fijata očekuje i da poštuje domaće zakone.
On je podsetio da su to tražili Fijatovi radnici koji su štrajkovali 2017. godine, kao i pre dve godine kada ih je poslodavac upućivao u Slovačku na privremeni rad.
Ristić je rekao da nije deo „euforije“ povodom početka proizvodnje električnog automobila u Kragujevcu, ali smatra da je to „dobra vest“.
„Posle dvoipogodišnjeg prekida u proizvodnji koja u Kragujevcu ima tradiciju dugu 69 godina, održava se ‘plamen’ proizvodnje vozila, što je sigurno pozitivno“, zaključio je Ristić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.