Kupovina preko interneta nije popularna samo za vreme božićnih praznika već i tokom cele godine.
Prema istraživanju Eurostata, 31 odsto Srba je tokom 2017. godine kupovalo preko interneta (Prosek EU je 57 odsto). Sajber kriminalci su svesni rasta popularnosti kupovine na ovakav način i zbog toga ciljaju na neoprezne korisnike. Najčešće pretnje su bankovni trojanci koji aktivno ciljaju na korisnike popularnih potrošačkih brendova, pokušavaju da preuzmu njihove kredencijale i druge informacije putem stranica za kupovinu i, takođe, pokušavaju da steknu root pristup njihovim uređajima.
Sezona praznika je vreme u kom treba da se opustimo i uživamo, međutim period neposredno pred praznike skoro uvek je turbulentan. Često smo pod pritiskom jer moramo da obavimo kupovinu poklona za naše najdraže, a kako se Božić bliži taj pritisak postaje sve veći. Tržni centri su prepuni ljudi, a vi ne želite da budete deo te gužve. Zato kupovinu preko interneta u nadi da ćete uštedeti vreme i živce. Ali, treba biti oprezan jer u kupovini na internetu možete pazariti i nešto opasno. Postavljaju se pitanja kako onda uživati u bezbrižnoj i sigurnoj kupovini, ma šta bi korisnici trebalo da obrate pažnju.
Evo jednog zabrinjavajućeg podatka kompanija Kaspersky Lab je do kraja septembra 2018. registrovala je 9,2 miliona pokušaja napada. Preko tri miliona setova kredencijala pojavilo se na prodaji na internet stranici koja se može lako pronaći na Google pretraživaču. Ako se pitate zašto i kako, Odgovor na pitanje je očigledan. Postoji finansijska dobit – prvenstveno prodajom kredencijala. Osim prodaje, drugi način zarade može biti i upotreba kompromitovanih korisničkih podataka. Sajber kriminalci mogu, na primer, koristiti ukradene račune kako bi prali novac: kupujući proizvode na internetu služe se kredencijalima žrtve kako bi se prikazali kao poznati kupac i na taj način izbegli pokretanje zaštitnih mera, a zatim ponovo prodali te proizvode.
Hakeri mogu koristiti vašu email adresu i „provaljenu“ lozinku kako bi ušli na razne stranice za kupovinu na internetu. LJudi često koriste istu slabu lozinku za više računa. Provala u samo jedan od tih računa pruža hakerima pristup brojnim ličnim podacima. Osnovni bezbednosni savet je da koristite što sigurniju lozinku za svaki od vaših računa uključujući i one koje koristite za kupovinu putem interneta.
Prilikom kupovine na internetu u ponudi biste mogli pronaći novu kameru za koju znate da bi oduševila vašeg partnera kada bi se pojavila ispod jelke i takvu priliku ne želite da propustite. Međutim, za određenu prodavnicu nikada ranije niste čuli. Ili se možda i radi o vama poznatoj radnji, ali imate osećaj da nešto nije u redu. Hoćete li rizikovati i kupiti kameru ili ćete igrati na sigurno i otkazati transakciju?
Evo jednog korisnog saveta za kupovinu na internetu: kad ste na stranici „korpa“ ili „plaćanje“, pogledajte na adresnu liniju u pretraživaču. Na početku adresne linije treba da stoji ekstenzija „https“, a ne „http“ i pored mala oznaka za katanac. To znači da je stranica sigurna za korišćenje.
Ključni bezbednosni savet za kupovinu putem interneta jeste da kreirate snažnu lozinku za svaki od vaših korisničkih računa, što uključuje i stranice za kupovinu putem interneta. U svakom slučaju ne koristite istu lozinku iznova za višestruke račune.
Izbegavajte kupovinu bilo čega putem stranica koje izgledaju potencijalno opasno ili deluju kao nepotpuna verzija stranice neke poznate marke. Takođe, ne otvarajte nepoznate linkove u emailu ili u porukama na društvenim mrežama, čak i ako su od ljudi koje poznajete, osim ukoliko očekujete poruku.
Međutim, čak ako i pratite ove savete izloženi ste riziku sve dok vaš računar nije zaštićen snažnim i novim bezbednosnim rešenjem. Ova rešenja su neophodna za sve uređaje koje koristite za kupovinu na internetu. Bez obzira da li vam je potrebna zaštita za Windows ili Apple uređaje, na tržištu postoji nekoliko rešenja, a jedno od njih je i Kaspersky Total Security.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.