Izvođači radova na deonici Ljig – Preljina Koridora 11 bile su domaće firme, koje su uradile veoma kvalitetan posao.
Te naše firme su isto tako mogle, umesto da budu podizvođači, da budu glavni izvođači radova, što bi donelo uštedu od 20 odsto. Ako je je investicija 308 miliona evra, naše firme su mogle da dobiju još 60 miliona evra. Izgubili smo deo profita, a što je najbitnije izgubili smo reference za posao u inostranstvu. I ova i prethodna vlast su se maćehinski ponašale prema domaćoj građevinskoj industriji, sada bismo imali solidnu građevinsku industriju koja bi donosila više od milijardu evra godišnje prihoda od radova u inostranstvu. Ovako, neće imati ko da održava te puteve – rekao je za Danas Goran Rodić, potpredsednik Građevinske Komore Srbije, povodom otvaranja auto-puta Ljig- Preljina na Koridoru 11.
Da je ova deonica Koridora kvalitetno urađena, ali da su uslovi mogli da budu daleko pogodniji za srpsku stranu, smatra i Milan Kovačević, konsultant za investicije.
– Auto-put je dobar, ali je pitanje da li je morao koštati toliko. Mi nismo ništa upoređivali, napravili smo sporazum sa Azerbejdžanom pre više od pet godina, da uzimamo kredit, a i u tom ugovoru smo potpisali da će njihova kompanija to raditi. Kredit je u evrima, nove generacije će to plaćati. Mislim da bismo ga mogli dobiti po boljim uslovima. Nedavno dam čuo da je svega 60 miliona bilo angažovano preko naših kompanija, a pomenuto je da ćemo imati bar polovinu. Morali smo bolje da se zadužimo, a BDP smo minimalno povećali gradnjom – kaže za Danas Kovačević.
On napominje i da ovolika pompa oko otvaranja autoputa šalje poruku „da nam cvetaju ruže“, a da to nipošto nije tako, „još uvek smo zemlja sa najgorim autoputevima u Evropi“, zaključio je Kovačević.
Auto-put Ljig- Preljina na Koridoru 11, dug 40,36 kilometara, juče je svečano pušten u rad, a tom prilikom premijer Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da se „Srbija povezuje kilometar po kilometar i nijedan region neće biti napušten“.
– Sva naša politika svodi se na to: izgraditi puteve i povezati gradove i ljude, olakšati komunikaciju i dovesti investitore i goste – rekao je Vučić.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je ocenila da Srbija ovakav autoput čeka najmanje 50 godina i da on svojim kvalitetom omogućava bezbedniji saobraćaj. Ona je firmama iz te oblasti poručila da se od njih u budućim poslovima očekuje da ne kasne i da rade u kvalitetu koji je dogovoren, kao i da poštuju i isplaćuju na vreme svoje radnike, jer „država svoje obaveze ispunjava i ne duguje više nikome“.
Vrednost ugovorenih radova za Ljig – Preljinu iznosila je 308 miliona evra, finansirana kreditom koji je pod povoljnim uslovima dobijena od Azerbejdžana.
Kako su saopštili iz Ministarstva, najveći izazov za građevinare bile je izgradnja tunelskih konstrukcija, kao i sanacija nepredviđenih klizišta, a deonica ima pet tunela od kojih je izgrađeno 7,5 kilometara potpornih zidova i 20 kilometara regulacija rečnih tokova. Od tih pet tunela, Golubac (125 metara) je pretvoren u usek, dok se tunel „Veliki Kik“ dužine 200 metara izvodio metodom otvorenog iskopa. Najduži tunel na deonici je tunel „Šarani“ od 885 metara, zatim „Brđani“ od 450 metara, i „Savinac“ od 270 metara.
Na deonici ima ukupno 66 mostova, od kojih najduži ima 600 metara. Na deonici se nalaze i tri petlje – privremena petlja „Dići“ u mestu Dići pored LJiga, povezuje Ibarsku magistralu sa novim auto-putem, petlja „Takovo“ koja povezuje Gornji Milanovac sa novim auto-putem i petlja „Preljina“ povezuje Ibarsku magistralu sa auto-putem i preusmerava vozila prema Čačku ili Beogradu.
Bez naplate putarine do kraja godineGrađani koji su na potezu od Čačka do LJiga putovali Ibarskom magistralom, otvaranjem nove deonice dobili su bezbedniju, lakšu i kraću alternativu. Deonica LJig – Preljina na Koridoru 11 ne samo što je daleko bezbednija od Ibarske magistrale, koja važi za najopasniju deonicu u Srbiji, već je i oko 17 kilometara kraća, pa su procene, da će se ovim putem stizati za oko pola sata, umesto za dosadašnjih oko sat vremena, kažu u Ministarstvu. Do kraja godine, vozači će tom deonicom putovati bez plaćanja putarine.
‘]Saradnja Azerbejdžana i Srbije’]
Glavni izvođač radova je azerbejdžanska kompanija „Azvirt“, a 101 domaća kompanija, radila je kao podizvođač. Vučić i Mihajlovićeva razgovarali su juče sa ministrom ekonomije Azerbejdžana Sahinom Mustafajevim, koji je i kopredsedavajući Međuvladine komisije za trgovinsku i ekonomsku saradnju Azerbejdžana i Srbije, o nastavku saradnji dve zemlje.
Vučić je istakao da su se Azerbejdžan i kompanija „Azvirt“ u izgradnji auto-puta LJig-Preljina pokazali kao pouzdan partner, koji je „ovu tešku deonicu uradio veoma kvalitetno i pored problema sa domaćim podizvođačima“. Da će malo mesta za srpske firme biti i u narednim poslovima, pokazuje i najavljena dalja saradnja sa „Azvirtom“ na velikim infrastrukturnim projektima. Vučić je i najavio da će u narednih 10 dana biti otvoreno novih 12 kilometara auto-puta kod Niša, a do kraja godine i prema bugarskoj granici.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.