Roker, glumac, marketinški mag: Ko je Srđan Šaper, koji je dobio posao marketinških usluga za EKSPO 2027? 1Photo: Milan Maricic/ATAImages

Za najveći događaj u zemlji u naredne četiri godine, EKSPO 2027, posao pružanja marketinških usluga dobio je konzorcijum kompanija koje imaju ili su imale veze sa Srđanom Šaperom, verovatno najuticajnijom marketinškom figurom u Srbiji poslednjih 20 godina.

Posao vredan oko 15 miliona evra dobile su firme „McCann“, marketinško ime koje je dugo na ovim prostorima bilo neraskidivo vezano za Šapera, sve do prodaje početkom ove godine, zatim firma „Drive“, čiji je Šaper takođe bivši vlasnik, „Two rivers“, trenutna Šaperova firma i „Studio za nove medije 12“.

Šaper je osamdesetih godina prošlog veka postao poznato ime, ali u svetu muzike. Bio je jdan od osnivača rok grupe VIS Idoli, grupe koja je predvodila novi talas u bivšoj Jugoslaviji. Takođe je poznat kao glavna uloga u kultnom filmu Beogradski davitelj, u kom je igrao Spiridona Kopicla.

U marketinške vode ušao je polovinom devedesetih, a u to vreme najvažniji angažmani su bili u kao kreativni direktor, producent i reditelj u agencijama Ogilvy & Mather, Saatchi & Saatchi i Idols&Friends.

U Beogradu 1997. godine, a zatim i u Skoplju, osniva marketinške agencije McCann. Sa ovom agencijom, a u okviru njegove firme I&F McCann Grupe se piri na ceo region uključujući Crnu Goru, Albaniju, BiH, Hrvatsku, Sloveniju i Bugarsku, a od 2016. preuzima i McCann firme u Norveškoj, Švedskoj, Danskoj i Finskoj.

Šaperove agencije, ali i on sam, dobitnici su velikog broja priznanja i nagrada u svojoj oblasti.

Nakon 2000. godine Šaperov McCann postaje dominantna marketinška agencija u Srbiji, ali on postaje i jedan od dva, tri najveća igrača na tržištu oglašavanja u vreme vladavine Demokratske stranke.

Prema istraživanju BIRN-a iz 2014. godine „Dragan Đilas i Srđan Šaper od 2003. godine preuzeli su primat u poslu oglašavanja. U takvoj situaciji druge agencije bile su prinuđene da se udružuju kako bi mogle da im pariraju“.

Nakon 2012. godine, stvari na marketinškom i oglašivačkom tržištu su se promenile. Ali, Šaper i njegove firme i dalje su ostale nezaobilazan igrač na tržištu oglašavanja.

U istom istraživanju, navodi se da su Šaperove agencije prešle u novi marketinški pul iza kog je stajao Goran Veselinović, kum Aleksandra Vučića.

I za vreme DS i SNS, u javnosti se spekulisalo da je, na ovaj način ostvarivana indirektna kontrola nad medijima.

Tada je Šaper izjavio i da „teza da su agencije čiji sam vlasnik mogle da utiču na medije nekom vrstom uslovljavanja budžeta za oglašavanje političkom podobnošću medija pojavljivala se u pojedinim opisima medijske scene u Srbiji, i to uvek paušalno, i bez dokaza“.

Kako bilo, Šaper je svoju kompaniju I&F Holding AB, pod čijim okriljem su radile agencije, prodao početkom godine firmi Across Media Group koja je poslovala na tržištu Slovačke i Češke.

On je u jednom intervjuu na tu temu izjavio da je „promena vlasništva verovatno najbolji način da se potvrdi ispravnost koncepta i kvalitet urađenog“.

Mnogi su to shvatili kao povlačenje Šapera iz marketinškog biznisa u Srbiji, ali je očigledno da i dalje nema zamene za iskusnog marketinškog stručnjaka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari