Ulaganje 120 miliona dolara u smederevsku železaru trebalo bi da učini najvećeg srpskog izvoznika konkurentnijim, a Smederevo i okolina će imati svežiji vazduh, rečeno je na postavljanju kamena temeljca novog pogona aglomeracije.
Nova fabrika bi trebalo da donese velike uštede energije, a konačno bi i stanovnici okolnih sela mogli da prodišu s obzirom da je Smederevo poslednjih godina jedan od gradova sa najzagađenijim vazduhom u Srbiji. Nataša Rašković, aktivistkinja ekološke organizacije Crveni bedževi iz Smedereva, ističe da je teško porediti sadašnju zagađenost sa ranijim godinama, jer se do 2016. nije ni merila.
„Ako bismo to ocenjivali prema tome što su stanovnici okolnih sela počeli da protestuju poslednjih dve, tri godine onda bismo mogli da kažemo da jeste povećana zagađenost. Sada rade samo dva merača u Smederevu, a merači u okolini železare su se nekako pokvarili i niko ih ne popravlja. Kada se obratimo Zavodu za zaštitu zdravlja oni nam uvek kažu da je sve u granicama dozvoljenog. S druge strane, indeks zagađenja koji se može pratiti i na internetu pokazuje da su zabeležena i do pet puta veća zagađenja vazduha od dozvoljenog. Zimi je to posebno istaknuto, ali nam to govori da na zagađenje veliki uticaj imaju i individualna ložišta“, objašnjava za Danas Rašković.
Ona napominje da na sastancima predstavnici HBIS-a deluju zainteresovano, predlažu mere. U januaru su na sastanku naveli niz mera koje će preduzeti, između ostalog i popravljanje merača u okolini fabrike.
„To se još nije desilo. Mi razmišljamo da kao građanska inicijativa kupimo te merače i postavimo ih u dvorišta ljudi koji žive blizu fabrike. Meni se čini kao da oni žele da pomognu, ali im prosto niko to ne traži. Tu mislim pre svega na Vladu“, napominje ona dodajući da HBIS dosta radi na projektima društvene odgovornosti u Smederevu.
Željko Veselinović, predsednik sindikata Sloga i nekada radnik u železari, objašnjava da će nova aglomeracija možda rešiti problem crvene prašine koju vetar raznosi po okolini, ali da neće rešiti zagađenje vazduha.
„Što se tiče proizvodnje, aglomeracija nije ključni deo kao što su visoke peći i čeličana, tako da ovih 80 miliona dolara investicije u novi pogon deluje više kao bacanje prašine u oči“, kaže Veselinović.
S druge strane, Kolja Krstić, koordinator pokreta Tvrđava iz Smedereva, koji je organizovao proteste zbog zagađenja, smatra da izgradnja novog pogona aglomeracije jeste pozitivna vest.
– Upravo je postojeći pogon aglomeracije pravio ogromne probleme sa zagađenjem vazduha i životne okoline u Smederevu. Ukoliko bude izgrađen u skladu sa ekološkim standardima kako je najavljeno, to je dobra stvar za građane Smedereva – kaže za Danas Krstić.
Veselinović veruje da je zagađenje u Smederevu danas veće nego što je bilo dok je Ju-Es stil držao fabriku.
– Do privatizacije od strane Ju-Es stila država ništa nije ulagala u zaštitu životne sredine, a izveštaje su fingirali. Kada su došli Amerikanci, počeli su da ugrađuju filtere, postrojenja za prečišćavanje vode… Ne znam da li je to bilo dovoljno, ali otkako su otišli, ništa nije uloženo. Verujem da i dalje stoji ista oprema, isti filteri koje je Ju-Es stil ugradio – ocenjuje Veselinović.
Hestil, deo grupacije HBIS grupe, kupio je smederevsku Železaru za 46 miliona evra pre 2016. godine. Pre toga, Železara tada Sartid je 2003. prodata američkoj kompaniji Ju-Es stil za 23 miliona evra. Amerikanci su se u Srbiji zadržali narednih osam godina, da bi januara 2012. Vlada Srbije dobila nazad fabriku za jedan dolar. Četiri godine kasnije jedini zainteresovani kupac bio je upravo kineski Hestil, koji je prema njihovim tvrdnjama do sada uložio 158 miliona evra u Železaru, a najavljuju da će se bilans investicija u naredne dve godine popeti na 300 miliona dolara.
Predsednička zloupotreba
Krstić iz pokreta Tvrđava kaže da je „krajnje neukusno i neumesno da predsednik Srbije najdirektnije zloupotrebljava svoju funkciju“ i pokušava da kinesku investiciju predstavi „kao nekakvu svoju ličnu pobedu“.
– Podsetićemo da je pokret Tvrđava organizovao blokadu smederevske železare u decembru 2018, kada smo upravo ukazivali na ove probleme sa zagađenjem. Mi ćemo nastaviti da pratimo situaciju i da se borimo za prava građana na čist vazduh i zdrav i dostojanstven život – kaže Krstić.
Prikriveno finansiranje Kineza?
Veselinović kaže da ima sumnju da država prikriveno finansijski pomaže Kinezima preko firme Železara Smederevo kojoj su ostali samo dugovi, dok je kineski HBIS preuzeo imovinu i postrojenja železare.
„Profesionalni menadžment koji je dovela država napravio je gubitak od 240 miliona dolara, a onda su sledeće godine Kinezi napravili profit od 120 miliona dolara. Otkud tolika razlika ako se cene sirovina na međunarodnom tržištu nisu značajnije menjale. Ja sumnjam da se preko fantomske firme Železara Smederevo nabavljaju sirovine i plaćaju drugi troškovi HBIS-a, zato što je EU zabranila državnu pomoć kineskoj kompaniji“, kaže Veselinović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.