Nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja je pripremljen i 9. aprila naći će se pred članovima Vlade Srbije. Cilj je da se zakonska rešenja u toj oblasti usklade sa standardima Evropske unije. Prošle godine 950 ljudi je izgubilo život u saobraćajnim nesrećama u Srbiji, a materijalna šteta procenjuje se na oko 750 miliona evra. Primenom nove zakonske regulative težimo da naše drumove i ulice učinimo bezbednijim za učesnike u saobraćaju – izjavio je juče pomoćnik ministra za infrastrukturu Dragan Jovanović na konferenciji „Bezbednost u saobraćaju“ koju je organizovao Danas konferens centar.

Branimir Miletić, glavni policijski savetnik, naglasio je da se u Srbiji svakog dana organizuju tri sahrane zbog saobraćajnih nesreća. On je dodao da je u prvim mesecima 2009. godine bilo 4,2 odsto nesreća manje u odnosu na isti period prošle, a broj žrtava smanjen je za 24 odsto. Kako bi se povećala bezbednost u saobraćaju i zaštitili ljudski životi Nacrt zakona zabranjuje upotrebu mobilnih telefona tokom vožnje, propisuje upotrebu svetlosne signalizacije na automobilima i zabranjuje upotrebu aparature koja ometa rad policijskih radara. Takođe, nasilnička vožnja i vožnja u pijanom stanju biće veoma oštro sankcionisane. Tako su, recimo, za osobe koje voze u alkoholisanom stanju predviđene kazne od 5.000 do 30.000 dinara, ali i zatvorske kazne za najteže prekršaje. Novinu predstavlja i propis prema kojem će vozači koji učine grube prekršaje morati da idu na proveru vozačkih sposobnosti.

Timoti Rajli, regionalni oficir za bezbednost u ambasadi Sjedinjenih Američkih Država, naglasio je da se u toj zemlji posvećuje velika pažnja razvijanju strategije tzv. „defanzivne vožnje“ koja podrazumeva brigu o sebi, ali i drugim učesnicima u saobraćaju. Stoga se vode reklamne kampanje koje imaju za cilj da eliminišu tzv. „ofanzivne vozače“, koji misle samo na sebe i time su najveća prepreka bezbednosti u saobraćaju. Rajli je istakao da se veoma vodi računa i o signalizaciji, a posebno o postavljanju moderne tehničke opreme koja pomaže policiji u otkrivanju prestupnika, može da posluži kao dokazni materijal na sudu i sprečava mogućnost podmićivanja.

Mirko Alvirović, predsednik SAT media grupe, istakao je da je najveći problem činjenica da su vozači opušteni, neodgovorni i nedovoljno obučeni za vožnju. On je svoju tvrdnju ilustrovao podacima da 21 odsto vozača ne zna čemu služi saobraćajni znak „obrnuti trougao“, 48 odsto njih se ne snalazi u kružnom toku, a 60 odsto nema iskustva u naglom kočenju. Alvirovićsmatra da su koreni bahatog ponašanja u saobraćaju u porodici gde se deca ne uče kako da na pravilan način prelaze ulicu i poštuju saobraćajnu signalizaciju. Veliki problem predstavlja i to što početnici u auto-školama dobijaju uglavnom veoma lošu obuku. Prema njegovim rečima, potrebno je izvršiti klasifikaciju auto-škola i javno reći koje škole ne ispunjavaju standarde. Direktor razvoja programa Nacionalne vozačke akademije Mladen Alvirović izneo je poražavajuće podatke da čak dva miliona vozača sa položenim vozačkim ispitom nije dovoljno obučeno za svakodnevnu vožnju. Upravo zbog toga, objašnjava Alvirović, formirana je Nacionalna vozačka akademija kako bi se vozači obučili za situacije sa kojima mogu da budu suočeni u vožnji. U tom cilju će 15. aprila u mestu Subotište pored Pećinaca biti otvoren i trenažni centar Nacionalne vozačke akademije jedistven na ovim prostorima. Direktor i glavni i odgovorni urednik Studija B Aleksandar Timofejev i asistentkinja direktora B92 za korporativnu odgovornost Sandra Pajović, predstavili su kampanje „Bezbedni u saobraćaju, priključi se“ i „Ne prizivaj nesreću“ koje te medijske kuće sprovode kao svoj doprinos bezbednosti u saobraćaju. Novinar Televizije Pink Mladen Mijatović, koji je obavljajući svoj posao bio svedok oko 750 pogibija zbog saobraćajnih nesreća, istakao je da većina medija ne pridaje previše značaja preventivi udesa većim pažnju posvećuje uglavnom kada se radi o velikim nesrećama sa brojnim žrtvama. Pomoćnik direktora Sektora za saobraćajnu delatnost Javnog komunalnog preduzeća Beograd put Dragica Ševkušić naglasila je da tom preduzeću smetnju predstavlja krađa saobraćajnih znakova, čak i semafora, kao i to što građani i preduzeća ponekad bez saglasnosti i znanja Beograd puta postavljaju signalizaciju koja nije usaglašena sa propisima čime se ugrožava i saobraćaj. Prema njenom mišljenju bezbednost saobraćaja ugrožava i nepropisno parkiranje i takve prekršaje trebalo bi strože sankcionisati.

Kazne nisu jedino rešenje

Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić smatra da Srbija ne treba da se ugleda na Obalu Slonovače koja ima 111 udesa na 1.000 registrovanih automobila većna Britaniju koja na isti broj registrovanih kola ima jedan udes. Vujanićje istakao da se bezbednost u saobraćaju nikako ne može postići samo kaznenim merama većse mora razviti svest vozača o odgovornoj vožnji. On je naglasio i to da se broj saobraćajnih nesreća nikako ne može smanjiti bez pomoći političara i značajnih finansijskih sredstava koja je potrebno uložiti u saobraćajnu infrastrukturu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari