Agencija za privatizaciju objavila je juče tender za prodaju 70 odsto državnog kapitala u preduzeću Jat tehnika, koje se bavi popravkom i održavanjem aviona. Osnovni uslov koji potencijalni kupci treba da ispune jeste da se najmanje pet prethodnih godina u kontinuitetu bave održavanjem i popravkom vazduhoplova, kao i da su u prošloj godini ostvarili prihod od minimum 100 miliona evra.

Agencija za privatizaciju objavila je juče tender za prodaju 70 odsto državnog kapitala u preduzeću Jat tehnika, koje se bavi popravkom i održavanjem aviona. Osnovni uslov koji potencijalni kupci treba da ispune jeste da se najmanje pet prethodnih godina u kontinuitetu bave održavanjem i popravkom vazduhoplova, kao i da su u prošloj godini ostvarili prihod od minimum 100 miliona evra. Rok za dostavljanje ponuda ističe 26. septembra.
Prema podacima iz tenderske dokumentacije, Jat tehnika ima 912 zaposlenih, zatim radionicu i poslovnu zgradu. Kao posebna prednost Jat tehnike navodi se posedovanje sertifikata EASA (Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovnog saobraćaja) i dodatnih sertifikata inostranih agencija poput američke Federalne administracije za vazduhoplovni saobraćaj ili regulatornih agencija Nigerije, BIH i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Još jedna od prednosti Jat tehnike svakako je i visok nivo kvalifikovanog i iskusnog osoblja, dobro opremljene radionice, kao i veoma konkurentne cene časa rada. U dokumentaciji se navodi da su mehaničari Jat tehnike najiskusniji u regionu za rad na zapadnim tipovima aviona. Ova kompanija ima i veliku površinu neiskorišćenog zemljišta i dovoljno pomoćne opreme za hangare. Iako Jat obavi oko 50 revizija avionskih motora godišnje, ima kapacitet da radi dvostruko više. Mehaničari Jat tehnike imaju dozvole za linijsko i bazno održavanje nekoliko tipova aviona među kojima su manje letelice tipa „ATR 42“ i „ATR 72“, Boingovi modeli „727“ i „737“, a u hangarima te kompanije moguće je popraviti i veće modele poput „737-800“ i „737-900“.

Procene

Interesovanje za kupovinu Jat tehnike do sada je iskazalo desetak firmi iz Rusije, Austrije, Izraela, SAD, a kao jedan od mogućih kupaca pominjana je i jedna singapurska kompanija. Ali, tek posle raspisivanja tendera imaćemo pravu predstavu o tome ko ima ozbiljne namre. Procenjuje se da bi Jat tehnika mogla da bude prodata po ceni od 100 do 200 miliona evra. Dobro je što je država postavila rigorozne uslove učešća na tenderu jer to je nagoveštaj da će nas kupiti neko ko je ozbiljan u ovom biznisu i poseduje značajna finansijska sredstva. Očekujemo od budućeg vlasnika da uloži u kompaniju da bismo mogli da proširimo kapacitete i zaposlimo nove mlade kolege – izjavio je za Danas predsednik sindikata u Jat tehnici Dragan Bogdanović.

Jat tehnika je do pre nekoliko godina poslovala u sastavu Jat ervejza da bi posle štrajka mehaničara (2005. godine) počeo proces izdvajanja. Od 2006. godine Jatova tehnika nudi usluge i inostranim kompanijama, ali je ipak najveći deo posla bio na linijskom održavanju Jatovih letelica. Od 22 miliona evra prihoda kolliko je ostvareno u prošloj godini, 12,8 miliona naplaćeno je od domaćih korisnika, a 9,2 miliona usluga od trećih lica. Međutim, profitabilnost Jat tehnike je skromna. U 2006. godini neto dobit iznosila je samo 157.000 evra, a prošle godine samo 31.000 evra.
Prema rečima predsednika sindikata mehaničara Jat tehnike Dragana Bogdanovića, veliku stavku u rashodima čine plate. Bogdanović naglašava da nema viška radnika već samo nedovoljne iskorišćenosti kapaciteta. On podseća da Tehnika poseduje i hangar koji nije u funkciji, a za čije su osposobljavanje potrebne investicije. „U taj hangar mogu da stanu tri aviona „boing 747″, koji su najveći avioni na svetu. Kada bi taj hangar bio stavljen u funkciju, odmah bismo imali manjak od 200-300 mehaničara, a da ne pominjem druge službe“, ističe Bogdanović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari