Železnice Srbije u prethodne tri godine platile su Evropskoj banci za obnovu i razvoj kaznene penale i provizije u iznosu od oko dva miliona evra. Razlog je činjenica da Železnice ni do danas nisu realizovale dva kredita EBRD u ukupnom iznosu od 200 miliona evra, namenjena za nabavku novih elektromotornih vozova i višesistemskih lokomotiva, kao i za modernizaciju pruga na Koridoru 10 i pružnu mehanizaciju.

Sasvim je sigurno da to nije urađeno slučajno, već je nekom odgovaralo da tako bude. Zašto, treba da pokaže provera koju sam naložio da bude sprovedena unutar preduzeća. Nadležni direktori svoj izveštaj o tom slučaju treba da mi dostave do kraja sedmice – kaže za Danas generalni direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović.

On dodaje da je nakon uvida u dokumentaciju vezanu za međunarodne kredite srpskih železnica, evidentno da je kompanija pretrpela višestruku štetu jer pozajmice nisu realizovane.

– Prvo, Železnica je morala da plati penale, što predstavlja nerezonski trošak, a drugo, načinjena je materijalna šteta i zbog toga što novi vozovi i lokomotive nisu uključeni u saobraćaj kada je to bilo planirano. Jednostavno, železnice nisu mogle da ostvaruju očekivani profit koji je trebalo da im obezbede nove lokomotive i vozovi. Ne samo da nismo kupili dvadesetak novih vozova, petnaestak višesistemskih lokomotiva i popravili pruge, za šta smo imali obezbeđena sredstva, već smo morali i da platimo kaznu. Da preduzeće više ne bi trpelo, potpisao sam nalog da se odmah počne sa procedurom za realizaciju kredita kako Železnice Srbije ne bi više morale da plaćaju penale – naglašava naš sagovornik.

Prema Simonovićevim rečima, Železnice Srbije potpisale su još u maju 2009. godine sa EBRD ugovor o zajmu od 100 miliona evra, za nabavku novih višedelnih elektromotornih vozova. Ta sredstva su postala operativna u martu 2010. godine, ali srpske železnice nisu uspele skoro pune tri godine da realizuju tendersku proceduru i nabave više od dvadeset novih elektromotornih putničkih garnitura. Samo po tom osnovu na nepovučena kreditna sredstva plaćene su kaznene kamate i provizije nešto manje od 1,6 miliona evra.

– Sa EBRD smo i 15. septembra 2010. godine potpisali ugovor o novom zajmu od 100 miliona evra, namenjenom za modernizaciju pruga na Koridoru 10, kao i za nabavku višesistemskih elektrolokomotiva i pružne mehanizacije. Iako su ta sredstva postala dostupna još 5. jula 2011. godine, srpske železnice do danas nisu uspele da u potpunosti realizuju ni ovaj kredit, zbog čega su plaćene kaznene kamate i provizije od oko 400 hiljada evra – objašnjava Simonović.

Prvo izveštaj, posle o odgovornosti

– Novo poslovodstvo železnice će utvrditi razloge zbog kojih ova dva kredita EBRD nisu realizovana pune tri godine i na osnovu toga pokrenuti pitanje odgovornosti. Ne bih hteo da sada licitiram zašto je do ovoga došlo, najbolje je da se sačeka izveštaj a na osnovu njega će dalje moći da rade nadležni organi ako za to bude razloga i potrebe – najavljuje direktor Železnica Srbije Dragoljub Simonović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari