Na sastanku rukovodstva Samostalnog sindikata kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija sa premijerkom Anom Brnabić izneti su problemi zaposlenih usled smanjenja proizvodnje i povećanog upućivanja zaposlenih na plaćeno odsustvo, sa platama od 65 odsto u odnosu na pune zarade.
Iako poprilično nemušto, i tako sročeno saopštenje nije, ipak, moglo da sakrije činjenicu ( za koju u Samostalnom sindikatu Fijatove fabrike u Kragujevcu minulih dana navodno nisu znali) da je menadžment FCA Srbija nedavno od Vlade Srbije, odnosno Ministarstva za rad, zapošljavanje i socijalnu politiku zatražio saglasnost da zaposeni u toj kompaniji, pored 45 zakonom predvidjenih, na plaćeno odsutvo mogu da budu poslati i dodatni broj dana do kraja godine.
Naš list je početkom sedmice,podsetimo, pozivajući se na nezvanične, ali ne nepouzdane izvore javio da poslovodstvo FCA Srbija traži dodatnih 95 dana, odnosno četiri po meseca plaćenog odustva za radnike fabrike.
Ukoliko resorno ministarstvo to dozvoli, a gotovo je izvesno da neće moći da natera Fijat da, usled sve slabije prodaje kragujevačkog modela “500L” posluje sa gubitkom, to znači da će, uz avgustovski tronedeljni kolektivni godišnji odmor (“feragosto”) i činjenicu da je do sada iskorićnemo 30-tak od onih 45 dana zakonom dozvoljenih neradnih dana u jednoj kalendarskoj godinii kragujevačke “automobildžije veći deo druge polovine 2019. da provedu izvan fabričkih pogona, sa platama koje će za 35 posto da im budu manje no kad redovno rade,
Sve učestaliji proizvodni zastoji, logično, izazivaju sve veću bojazan zaposlene u Fijatu za svoju, ali i budćnost fabrike. Radnicima na traci ništa, naime, ne zunače (pro)cene analitičara da Fijat, koji je u kragujevačku fabriku uložio više od milijardu evra, sigurno neće da ode iz Srbije, ako oni vide da fabrika sve manje radi, da su im plate, od kojih mnogi školuju decu, plaćaju račune i otplaćuju kredite, sve manje, zbog nerada proizvodnih i montažnih linija.
U ništa boljoj poziciji nisu ni Fijatove dobavljačke kompanije, koje su svoje prooizvodne pogone izgradile u Kragujevcu. I te fabrike i njihovi radnici, najvećim delom, dele sudbinu FCA Srbija, posebno one koje posluju u okviru Fijata.
Situaciju dodatno pogoršava to što top menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) još uvek ne saopštava investicionoi plan FCA za Srbiju (i Poljsku), sa informacijom o novom ili još jednom modelu za kragujevačku fabriku. Taj plan je, prema (ne)zvaničnim informacijama, Vladi Srbije, zaposlenima u kragujevačkom Fijatu trebalo da bude saopšten još početkom godine, zatim sredinom apriila, pa do polovine maja, ali se to, ipak, nije dogodilo.
U javnosti su se i poslednjih dana pojavile informacije da će u Kragujevcu dogodine da počne proizvodnja novog SUV-a (terenca i(li) gradskog džipa), koje su, medjutim, pouzdane taman onoliko koliko i one da je Folkvagen, u konkurenciji sa Bugarskom, Turskom, Rumunijom I Severnom Makedonijom, izabrao Srbiji kao destinaciju za izgradnju svoje fabrike na Balkanu za proizvodnju 300.000 automobuia.
Poznavaoci ove probelematike smatraju da najavljena integracija Fijat Krajslera I francuskog Renoa može da bude dobra vest I za kragujevačku fabriku koja će, kako se procenjuje, u tom slučaju najverovatnije brže da dodje do novog modela, čija proizvoidnja bi trebalo da obezbedi punu zaposlenost radnika, možda I nova zapošljavanja Ali, integracija Fijat Folksvagena I Renoa, ukoliko do nje dodje, postupak je koji će, prema procenama iz menadžmenta FCA, da potraje više od godinu dana.
Sindikat kragujevačkog Fijata prekjuče je, kako doznajemo, od Vlade kao predsravnika države Srbije koja je vlasnik trećine kompnije FCA Srbija, zatražio da finansijski pomogne šumadijskim “automobidldžijama”, kako bi bezbolnije podneli najavljene prinudne odmore i smanjenje plata.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.