U fabrici Fijat Krajsler plastik, ćerka firmi kompanije Fijat Krajsler automobili (FCA), juče ujutro počela je totalna obustava rada jer poslovodstvo nije prihvatilo zahtev sindikata da iznos regresa za 2021. ostane na prošlogodišnjih 60.000 dinara, već upola manje.
U taktičkom nadgornjavanju sa menadžmentom FCA, koji je nadležan i za njihovu fabriku, Sindikat i Štrajkački odbor u Plastiku prekjuče su odlučili da ne rade u vreme kad se proizvodi u Fijat Krajsler automobilima, već samo onda kad trake u FCA stoje, kako bi se zaustavila proizvodnja sve tri verzije modela „500L“.
Otuda je proizvodnja u FCA, nakon prazničnog zastoja, umesto prekjuče, startovala juče, da bi se videlo koliko su ozbiljne namere „plastičara“.
Ispostavilo se da jesu, jer su u Plastiku prekjuče radili a juče su obustavili proizvodnju jer je FCA pokrenula trake.
Inače, FC Plastik je jedini proizvođač branika za kragujevačku fabriku automobila, pa bi u slučaju dužeg štrajka mogle da se osete posledice.
– Menadžment veruje kako može dugo da izdrži jer će stvarati zalihe u vreme kada FCA ne radi, ali to je račun bez krčmara pošto imamo odgovor na svaki potez poslovodstva. Spremni smo da štrajkujemo i narednih godinu dana, do dolaska novog modela u Kragujevac – kažu u Sindikatu FC Plastika.
Ističu i da će totalna obustava rada, pored zaustavljanja proizvodnje u FCA, ukoliko njihov štrajk potraje u potpunosti blokirati i donošenje svih ozbiljnijih poslovnih odluka.
– Imamo i druga iznenađenja za menadžment FCA, kojem zbog bahatog odnosa prema radnicima naše fabrike, spremamo adekvatan odgovor upravo kad dođe novi model. Naše mogućnosti će tada da budu neograničene – kaže za Danas predsednik Štrajkačkog odbora Zoran Miljković.
Menadžment juče nije želeo da komentariše obustavu rada u FC Plastiku. U Samostalnom sindikatu FCA, koji je reprezentativan u kragujevačkoj fabrici automobila, kažu da „nemaju stav o štrajku radnika u Plastiku“. Tvrde da su u više navrata pokušavali da stupe u kontakt sa njima, ali da odgovora sa druge strane nije bilo.
– Ako štrajk u FC Plastiku potraje, nema dileme da će proizvodnja automobila biti ugrožena jer naša fabrika nema zamenu za njihove branike. U Italiji nema fabrike koja ih proizvodi za „500L“, tako da je upućena na FC Plastik. FCA će, zahvaljujući stvorenim zalihama, moći da radi narednih nekoliko dana – rekao nam je predsednik Samostalnog sindikata u FCA Saša Đorđević.
Međutim, njegova procena nije bila sasvim tačna jer je juče oko podneva prva smena u fabrici automobila ostala bez branika pa je na gotova vozila umesto njih stavljana streč folija, a u drugoj smeni su sva vozila sa trake izlazila tako „opremljena“.
Treba napomenuti i da kragujevačka fabrika ima obaveze prema dilerskim kućama, mora striktno da poštuje dinamiku isporuke što znači da joj je manevarski prostor za kalkulisanje sa pokretanjem i zaustavljanjem proizvodnje veoma tesan.
Mario Reljanović, profesor na Pravnom fakultetu Univerziteta Union, kaže za Danas da u ovom trenutku nije moguće proceniti ishod štrajka u FC Plastiku.
– U kompanijama gde sindikat uspeva da mobiliše sve radnike štrajk ima određene šanse za uspeh, ali treba uzeti u obzir i različite okolnosti, pre svega da li je u štrajkačke zahteve stavljeno sve što radnici očekuju. Ako je u ovom slučaju problem samo regres, pretpostavljam da je to suviše banalan razlog da bi se štrajk duže održao – kaže Reljanović.
Podseća da postoje dve taktike poslodavaca, jedna je da se aktivno pregovara, posebno ako su neki manji problemi u pitanju i da se brzo, u roku od par dana, dođe do rešenja, a druga je iscrpljivanje radnika, ignorisanje posebno kada poslodavac nema neku veliku potrebu za proizvodnjom u tom trenutku.
Ako se odluči da pusti štrajk da traje, uspeh će zavisiti od štrajkačkog fonda, ukoliko postoji.
Trajanje od više meseci radnici bez primanja teško mogu da izdrže i da ostanu jedinstveni, jer uvek ima neko ko je u lošijoj situaciji i ko po svaku cenu mora da nastavi da radi.
– Kod svih poslodavaca je štrajk neomiljen i dešavale su se situacije u kojima su pokretani disciplinski postupci, pa čak i krivične prijave protiv članova sindikata koji su ga pokrenuli, i različite vrste zastrašivanja. To nije uvek jednostavna priča, ali čini mi se da Fijat nema takvu istoriju, da je to dovoljno velika, ozbiljna kompanija koja do sada nije na taj način reagovala na štrajk. U svakom slučaju mislim da bi bilo racionalno da se pronađe kompromisno rešenje što bi kod ovog poslodavca bilo i realno očekivanje – zaključuje Reljanović.
Regres kamen spoticanja
U nedavnim pregovorima menadžment FCA prihvatio je zahtev sindikata da se zaposlenima u Plastiku neradni dani umesto 60 odsto, plaćaju kao i njihovim kolegama u FCA 65 procenata. Prihvaćeno je i da se minuli rad obračunava po kvoti od 0,5 odsto po godini staža, a rad na državne praznike 120 odsto. Sporan je ostao samo regres, gde je raniji prosek republičke plate „skresan“ za 50 odsto. Sindikat je na to reagovao protestom koji je počeo jednosatnim obustavama rada 12. januara. Pregovori sa menadžmentom FCA, koji su potom usledili, okončani su neuspešno pa su prošle sedmice nastavljeni jednosatni štrajkovi. Odlučeno je potom da se štrajk radikalizuje totalnom obustavom koja je započela juče.
Reljanović: Da li je štrajk zakonit?
– Ovo je vrlo neobičan taj štrajk u kome se neko vreme radi, neko ne. Postoje sektorski štrajkovi gde se u različito vreme zaustavljaju različiti segmenti u proizvodnji tako da je ukupan rad vrlo neefikasan. Ali, naš zakon to ne poznaje pa je pitanje da li je ovako organizovan štrajk zakonit i da li će poslodavac i država koja ima veliki udeo u kompaniji po tom pitanju nešto preduzeti. Druga stvar je, koliko će to uticati tačno na zarade, jer po zakonu o štrajku onaj ko štrajkuje ne može da prima zaradu. Postoji čak i presuda Ustavnog suda da je kolektivni ugovor koji predviđa naknadu od strane poslodavaca za vreme štrajka neustavan i nezakonit. To je vrlo izričita, imperativna norma – kaže profesor Mario Reljanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.