Sindikati GSP-a: Od konjske zaprege do danas, stanje javnog prevoza nikad lošije 1Foto FoNet Marko Dragoslavić

U 132 godine postojanja Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) u različitim oblicima, stanje u tom preduzeću je danas najgore, navodi se u saopštenju koje potpisuju sindikati Sloga, Pravda, Centar i Sindikat zaposlenih u javnom prevozu Beograda.

Na današnji datum, 14. oktobra 1892. godine u Beogradu je svečano puštena u saobraćaj novoizgrađena tramvajska pruga beogradske varoške železnice od Kalemegdana do Slavije, što je označilo i početak funkcionisanja značajne službe grada Beograda, današnjeg Gradskog saobraćajnog preduzeća „Beograd“, podsećaju iz sindikata.

„Umesto svečanog i prigodnog obeležavanja ovog datuma, koji je važan u istoriji naše prestonice jer smo među prvim gradovima u Evropi imali tramvajski prevoz, na ovaj datum danas možemo samo da konstatujemo niz problema u javnom prevozu Beograda, koji od prve konjske zaprege koja je prevozila putnike do danas nikada nisu bili veći“, ukazuju oni.

Iz ova četiri sindikata upozoravaju da smo poslednjih godina, a naročito u poslednje dve godine, svedoci „niza pogubnih odluka gradske vlasti, koje su javni prevoz u Beogradu dodatno učinili lošijim i unazadili ga, a sa nikada više izdvajanja iz budžeta grada“.

„Tako smo od prethodnog sistema naplate karata koji je primenjen u desetinama svetskih metropola došli do nefunkcionalnog sistema koji nema nijedan milionski grad i u kojem je prihod od naplate karata na istorijskom minimumu“, navode sindikati. .

Poslednji tramvajski saobraćajni depo GSP-a je pušten u rad 1988. godine, a autobuski depo 1982. godine, pa iako zvanično postoje planovi grada od pre dvadeset godina za izgradnju novih saobraćajnih depoa koji su preko potrebni boljoj funkciji gradskog prevoza u Beogradu, po tom pitanju se, kako naglašavaju, ništa ne preduzima.

„Umesto širenja tramvajske mreže i povećanja broja tramvajskih linija koje treba da prate razvoj grada i potrebe građana, došli smo u stanje da je starost tramvaja nikada veća, eksploataciona brzina tramvaja sve manja i da se čak planira skraćivanje ili ukidanje pojedinih linija, kao što je to slučaj sa čuvenom linijom „2“. Umesto sistemske transformacije, osnaživanja, razvoja i primene savremenih standarda u GSP „Beograd“ kao najvećoj gradskoj kompaniji koja obavlja jednu od najvažnijih delatnosti u prestonici, aktuelni gradonačelnik će drastično smanjiti učešće GSP-a i preko unapred dogovorenih poslova povećati obim učešća privatnim firmama sa lošom reputacijom, koje nije briga za standarde koja ova delatnost zahteva“, ukazuju oni.

Sindikati su se osvrnuli i na problem sa privatnim prevoznicima.

„Umesto profesionalnog saobraćajnog osoblja, građane prestonice danas prevozi stotine vozača privatnih prevoznika koji su silom prilika došli u našu zemlju da rade, a koji nemaju dovoljno iskustva u saobraćaju, zbog čega imamo još veći haos na ulicama grada da autobusi idu mimo reda vožnje, jedan za drugim i u konvojima. I umesto nabavke kvalitetnih vozila renomiranih evropskih proizvođača, sa zastupljenim zglobnim vozilima zbog većeg kapaciteta – trolejbusa sa autonomijom, e-buseva i autobusa na hibridni i pogon na vodonik, Beograd danas nabavlja autobuse na prevaziđeni CNG i to turskih proizvođača kojima je Beograd najveći kupac u poslednje tri godine“, pojašnjavaju oni.

Oni podsećaju i da umesto sistemskih planova za hitno rešavanje ovih i mnogih drugih problema u sistemu javnog prevoza Beograda, „došli smo do toga da aktuelni gradonačelnik najavljuje promenu boje autobusa i prefarbavanje vozila javnog prevoza, kao da smo sve drugo potpuno uredili“.

Ipak, prema njihovim rečima, nova boja autobusa neće promeniti činjenično stanje u koje svi korisnici javnog prevoza mogu svakodnevno da se uvere.

„Javni prevoz postao je nepouzdan kao nikada do sada i da sa svakim novim potezom gradske vlasti vraćamo se decenijama unazad“, upozorili su.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari