Sindikati „Pravda“, „Sloga“ i „Centar“ Gradskog saobraćajnog preduzeća „Beograd“ obaveštavaju javnost da su, nakon sveobuhvatne analize svih detalja projekta javno-privatnog partnerstva za obavljanje autobuskog prevoza putnika na potezima linija „100“ i „700“, vršiocu dužnosti sekretara za javni prevoz Radovanu Kremiću i predsedniku Privremenog organa grada Beograda Aleksandru Šapiću, uputili zvanične zahteve.
Kako navode sindikati, oni traže:
1. Hitnu obustavu projekta javno-privatnog partnerstva kojim se GSP-u oduzima 27 linija, a ukupno 31 linija poteza „100“ i „700“ (koje saobraćaju na opštinama Palilula, Zemun i Novi Beograd) dodele privatnom partneru;
2. Odlaganje svih daljih aktivnosti u vezi sa oduzimanjem linija GSP-u na ostalim potezima, što je takođe u zvaničnim planovima Sekretarijata za javni prevoz i da se u što kraćem roku uradi nezavisna i stručna analiza od strane Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, kako bi se preispitala objektivna opravdanost oduzimanja linija gradskoj kompaniji i ustupanje privatnom partneru;
3. Donošenje održivog plana nabavki vozila za GSP „Beograd“, odnosno obavezu grada Beograda kao osnivača GSP-a da u narednom periodu, a ne dužem od godinu dana, za potrebe GSP-a preko najpovoljnijih kreditnih linija nabavi zglobne autobuse najviših ekoloških standarda i najviše moguće klase (hibridna vozila, autobusi na vodonik, e – busevi i slično), kao i solo i zglobne trolejbuse sa autonomijom, imajući u vidu i da je ovaj podsistem u izuzetno lošem stanju usled čega najviše trpe građani i zaposleni GSP-a;
4. Garanciju grada Beograda da nijedan saobraćajni pogon GSP „Beograd“ neće biti zatvoren, već da se u dogovoru sa rukovodstvom GSP-a, uz učešće svih sindikata, napravi jasan i održiv plan i strategija rekonstrukcije i modernizacije saobraćajnih pogona i poboljšanja uslova rada i kvaliteta održavanja u postojećem broju pogona, a strateški je potrebno razmišljati i o izgradnji novih pogona imajući u vidu trenutne, ali i buduće potrebe grada Beograda.
Sindikati podsećaju da je zaključkom Privremenog organa grada Beograda data saglasnost gradskom Sekretarijatu za javni prevoz da sprovede postupak izbora privatnog partnera, čime bi GSP „Beograd“ radio sa 133 autobusa manje nego danas, što bi drastično smanjilo prihode GSP-a i zasigurno bilo uvod u potpunu privatizaciju javnog prevoza u Beogradu, otpuštanje zaposlenih u GSP-u i zatvaranje najmanje jednog saobraćajnog pogona.
„Privatni prevoznik bi taj isti posao obavljao po naknadi od 66 milijardi dinara za period od 10 godina, iako bi prema analizi koju smo mi uradili, grad Beograd za manje novca mogao za potrebe GSP-a da kompletno obnovi vozni park kupovinom 99 solo i 34 zglobna autobusa renomiranog evropskog proizvođača za iznos od oko 64 milijarde dinara, a pritom taj iznos otplaćuje kroz povoljnije kreditne aranžmane, čime bi u potpunosti vozila na predmetnim potezima linija bila zamenjena novim i savremenim autobusima u vlasništvu gradskog prevoznika“, navodi se u saopštenju.
Ipak, kako kažu, ovo nije prvi slučaj u prethodnih godinu dana da se GSP-u oduzimaju profitabilne linije i ustupaju privatnim prevoznicima, jer je u oktobru prošle godine privatni prevoznik „Strela“ preuzeo kompletan prevoz putnika građana Surčina i dela opštine Zemun na potezu linija „600“, što je posao vredan 62,8 milijardi dinara i ugovoren je na period od deset godina, čime je broj autobusa GSP-a smanjen za 55.
„Iskreno verujemo da grad Beograd, kao osnivač kompanije GSP „Beograd“ treba da bude maksimalna podrška svom prevozniku, jer jedino tako GSP može uspešno da odgovori na zahteve građana Beograda za pouzdanim, bezbednim, komfornim i sveukupno kvalitetnim javnim prevozu u Beogradu, čemu su zaposleni GSP „Beograd“, a pre svega vozači, majstori, otpravnici i inženjeri maksimalno posvećeni“, poručuju sindikati.
Iz svih navedenih razloga, kako dodaju, pored ovih zahteva, uputili su i poziv na sastanak sa čelnicima uprave grada Beograda, kako bi podrobnije predočili sve argumente u vezi sa zahtevima, koji su, kako kažu, usmereni isključivo u cilju iznalaženja najboljeg rešenja kako po GSP, tako i po sve građane Beograda, koji su suštinski vlasnici gradskog prevoznika i zbog kojih GSP postoji 132 godine.
„Ukoliko uprava grada Beograda ne bude imala razumevanja za pronalaženje zajedničkog rešenja, spremni smo za radikalnije delovanje kako bi što veći broj građana bio u prilici da se upozna sa našim zahtevima, jer se ovde radi i o njihovom novcu i javnom interesu“, zaključuju oni.
Ovo saopštenje potpisuju Sindikat „Pravda“ GSP „Beograd, Sindikat „SLOGA GSP“, Sindikat „CENTAR – GSP BEOGRAD“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.