U sedištu preduzeća „Infrastruktura železnice Srbije“ u petak je trebalo da se održe pregovori o minimalnoj ceni rada koja je niža od zakonom predviđenog nivoa, što je bio razlog da nekoliko sindikalnih organizacija sa železnice obelodani mogućnost održavanja generalnog štrajka, međutim oni su u međuvremenu otkazani.
Sindikat radnika železničke infrastrukture koji je povukao svoj potpis sa spornih tačaka Kolektivnog ugovora u „Infrastrukturi železnice Srbije“ u međuvremenu je revidirao svoj zahtev čime je razlog za ponovnim razmatranjem spornih tačaka Kolektivnog ugovora prestao da postoji, o čemu je poslovodstvo preduzeća obavestilo reprezentativne sindikate.
Na sastanku su pored poslovodstva „Infrastruktura železnice Srbije“ i reprezentativnih sindikata trebalo da prisustvuju i predstavnici ministarstva privrede, rada i saobraćaja koji bi pokušali da nađu rešenje problema.
Podsećanja radi, 4. i 5. februara Sindikat izvršnih službi, Unija sindikata srpskih železnica, Sindikat železničara Srbije i Sindikat radnika železničke infrastrukture potpisali su kolektivne ugovore u tri železnička preduzeća („Infrastrukture železnice Srbije“, „Srbija Voz“ i „Srbija Kargo“).
Sa druge strane, deo reprezentativnih sindikata, Savez sindikata železničara Srbije, Sindikat „Srbija Kargo“, Nezavisni sindikat železničara Srbije i Sindikat železničkog saobraćaja „Nezavisnost“, odbili su da potpišu te kolektivne ugovore zbog toga što predviđaju minimalnu cenu rada koja je niža od zakonom predviđene zarade.
U znak protesta zbog potpisivanja takvih kolektivnih ugovora kao i zbog loše materijalne situacije zaposlenih na železnicama te sindikalne organizacije formirale su Glavni štrajkački odobor i najavili protest, štrajkove upozorenja i generalni štrajk u slučaju da se minimalna cena rada na železnici ne usaglasi sa zakonskim nivoom cene radnog sata od 183,93 dinara, kako je propisao Socijalno-ekonomski savet, i ugradi u kolektivne ugovore zaposlenih u železničkim društvima.
U međuvremenu, Sindikat radnika železničke infrastrukture povukao je svoj potpis sa spornih tačaka Kolektivnog ugovora u „Infrastrukturi železnice Srbije“ zbog čega će su one ponovo trebalo da budu razmatrane u petak.
Ipak, rukovodstvo tog sindikata je ovih dana promenilo mišljenje i odlučilo da ipak ne povuče potpis sa spornih tačaka tog dokumenta.
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović, čija je podružnica, Sindikat železničara „Infrastrukture železnice Srbije“ reprezentativna u tom preduzeću, najavio je da će sindikalna organizacija kojoj je na čelu, shodno novonastaloj situaciji, doneti odluku o daljim koracima po pitanju nezakonitih minimalnih zarada.
Naš stav po tom pitanju je neizmenjen.
Smatramo da cena radnog sata u svim železničkim preduzećima mora da bude na nivou zakonom predviđenog.
Na tome smo planirali da insistiramo u međuvremenu otkazanim pregovorima o spornim taćkama Kolektivnog ugovora u „Infrastrukturi železnice Srbije“.
Kako u “Infrastrukturama železnice Srbije” tako i u druga dva železnička preduzeća, „Srbija Voz“ i „Srbija Kargo“ treba pokrenuti proceduru da se minimalna zarada uskladi sa zakonski predviđenom – kaže Ranđelović za Danas.
Sindikat železničara Srbije je bio protiv spornih tačaka kolektivnog ugovora na železnici.
Međutim, ta sindikalna organizacija je ipak potpisala kolektivni ugovor jer je isticao zakonski rok u kome mora da se potpiše i da to nije učinila, kako tvrdi Ranđelović, poslodavac bi doneo svoj pravilnik o radu a zaposleni ne bi imali pravo na dodatke na primanja koja im kolektivni ugovor omogućava.
Predsednik Glavnog štrajkačkog odbora, koji su formirali sindikati koji su odbili da potpišu kolektivne ugovore, Saša Jocić kaže za Danas da u danas održavaju sastanak tog tela a da je za sutra planiran sastanak sa nadležnima u Ministarstvu saobraćaja, nakon čega će javnost obavestiti o daljim štrajkačkim aktivnostima.
Sindikalci koji najavljuju štrajk ističu da su zarade velikog broja zaposlenih, čak oko 50 odsto njih, ispod iznosa minimalnih zarada koji je propisan na Socijalno-ekonomskom savetu.
Zakonski minimalac u Srbiji je 32.000 dinara.
Pored nezadovoljstva zbog loše materijalne situacije zaposlenih na železnici Glavni štrajkački odbor je formiran i zbog drugih problema poput onih da su u poslednjih šest godina na železnici smanjivanje zarade i da se pred sudovima vodi veliki broj postupaka zbog neplaćenog smenskog rada, toplog obroka i regresa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.