Širom otvorena, ili samo otškrinuta vrata 1Foto: FoNet

Posetu Indiji i učešće na samitu u Gudžeratu premijer Srbije Alekasndar Vučić iskoristio je da se susretne sa značajnim ljudima iz sveta biznisa.

Jedan od takvih susreta, koji bi mogao da označi početak sradanje sa nekim od fabrika u Srbiji, svakako je i ona sa predsednikom Mahindra grupe. Posle razgovora sa top menadžmentom Mahindra grupe srpski premijer je izjavio da veruje da su domaćoj privredi „širom otvorena vrata“ za saradnju sa, kako je rekao, jednom od tri najveće multinacionalne indijske kompanije. Kao argument za tu optimističnu tvrdnju on je naveo su razmotrene ideje u vezi sa proizvodnjom skutera, traktora i automobila. Bilo je reči i o uspostavljanje potencijalne saradnje u oblasti prerada poljoprivrednih proizvoda, kao i razvoja IT sektora u Srbiji. „Očekujemo ih uskoro u Srbiji“, poručio je Vučić iz Indije. Ono što Aleksandar Vučić nije pomenuo, a o čemu su ga, najverovatnije, obavestili predstavnici Mahindra gupe, jeste da su predstavnici kragujevačke Zastave i pribojskog FAP-a, još pre desetak godina, pregovarale sa Mahindrom, kao i sa i još jednom, odnosno najvećom, indijskom kompanijom – TATA motors, o zajedničkoj proizvodnji indisjkih putničkih, komercijalnih i teretnih vozila u Srbiji, ali i o eventualnom skalapanju jednog od Zastavinih modela u Indiji. Zastava je u to vreme pregovarala o uspostavljanju poslovne saradnje i sa indijskom kompanijom Ašok lejland, ali su ti razgovori, ipak, bili u senci pregovora sa kompanijama TATA motors i Mahindra.

Kontakti sa predstavnicima ovih kompanija uspostavljeni su u prvoj polovini prošle decenije, preciznije 2004. godine, kada je Zastava sačinila studije izvodljivosti o sklapanju automobila „TATA Indika“ u ondašnjoj Zastavinoj fabrici atomobila, te o montaži terenskih vozila „Mahindra scorpio“ i „Mahindra bolero“ u Zastava kamionima. Kao eventualna alternativa Mahindrinim terencima, pominjana je mogućnost proizvodnje vozila TATA pik ap, kao i džipa. U Zastavi su, gotovo s izvesnošču, očekivali da će krajem 2004. sa Mahindrom i TATA motorsom biti verifikovani ugovori o poslovno-tehničkoj saradnji, odnosno o sklapanju vozila indijskih proizvođača u Zastavi, ali i o montaži i prodaji pojedinih Zastavinih modela, pre svega „juga“, u Indiji. Iz Zastave su tada najavljivali i mogućnost zajedničkog razvoja novog modela automobila sa TATOM motors.

Uprkos očekivanjima poslovodstva Zastave i nadležnih u tadašnjoj srpskoj vladi, ugovori sa Mahindrom i TATA motorsom nisu potpisani, ali nisu ni prekinuti kontakti sa indijskim kompanijama. Tako je srpska državno-privredna delegacija u kojoj su bili i predstavnici Zastavinih fabrika automobila i kamiona, te FAP-a iz Priboja, 2007. godine otputovala u Indiju, gde je u Delhiju, Mumbaju i drugim indijskim gradovima obnovila pregovare sa menadžmentima Mahindre i TATA o uspostavljanju saradnje. Glavna tema razgovora bilo je sklapanje modela „indika“ (pominjanjan je i jeftin automobil „TATA nano“), u Zastavinoj fabrici automobila, ali i montaža, u pogonima Zastava kamiona, džipa marke „Mahindra“, kao i sklapanje TATA kamiona u FAP-u. U tom kontekstu treba pomenuti da je TATA motors proizvodnju putničkih i teretnih vozila počeo sa licencom Mercedesa, baš kao što je i FAP, već decenijama unazad (sve do lane), teške kamione proizvodio prema Mercedesovoj licenci.

Uprkos ozbiljnosti pregovora i velikoj zainteresovanosti, pre svega srpske strane, saradnja domaće i indijske automobilske industrije nije uspostavljena ni 2007. a godinu dana docnije, u Kragujevac je došao FIJAT koji je za Zastavinu Fabriku automobila, kako su tvrdili čelnici Zastave i predstavnvnici srpske Vlade, dao ponudu „koja se ne odbija“. Najavljen je i povratak IVEKO u Zastavu kamione, nakon čega su kontakti sa ostalim zainteresovanim inostranim kompanijama – definitivno prekinuti. Pojedini učesnici pregovora sa Mahindrom i TATA danas smatraju da te kompanije, u to vreme, nisu uspevale da utole glad indijskog tržišta za putničkim, komercijalnim i teretnim vozila, te da zato nisu bile previše zainteresovane za transfer tehnologije i vozila u druge delove sveta. S druge strane, Srbija u to vreme nije imala Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju sa Evropskom unijom koji bi joj omogućavao besacrinski plasman proizvoda na evropsko tržište, pa indijske kompanije, kojima je srpsko i tržište država CEFTA sporazuma bilo malo, nisu imale ekonomski interes da u Kragujevcu i Priboju sklapaju svoja vozila. Okolnosti se se, u međuvremenu, promenile – Srbija je 2008. potpisala Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju sa EU, zbog čega je Fijat odustao od Rumunije, Slovačke, Bugarske i Mađarske, i odlučio da preuzme fabriku u Kragujevcu, koja je izgrađena Fijatovim kreditom, i u kojoj su se automobili decenijama unazad proizvodili prema Fijatovoj licenci, ili po uzoru na modele te italijanske kompanije…

Za razliku od bivših Zastavinih direktora, koji su od 2004. do 2007, učestvovali u pregovorima sa Mahindrom i TATA, i koji veruju da je sada pravi trenutak za dolazak indijskih kompanija, pojedini poznavaoci ove problematike pitaju se šta bi Mahindra (i TATA) dobile eventualnim otvaranjem fabrika u Srbiji. Većina naših sagovornika smatra da ne bi dobile gotovo ništa i podsećaju da su radna snaga i energija u Indiji jeftiniji nego u Srbiji, tako da to sigurno nije razlog zbog kojeg bi došle.

Argumenti za i protiv izmeštanja proizvodnje

Prema oceni domaće stručne javnosti indijske kompanije nemaju gotovo nikakav ekonomski interes da deo svoje proizvodnje izmeštaju čak u Srbiju, osim što bi im odavde bila bliža evropska tržišta. To bi mogao da bude jedini konkretan razlog zbog kojeg bi, eventualno, došle u Srbiju. „S druge strane, subvencije koje bi dobile od države, najvećim delom bi pojeli troškovi transporta delova za sklapanje indijskih vozila u Srbiji, čija privreda, na primeru Fijata, pokazuje da nije spremna da se

Procene indijskih analitičara’]

Indijski analitičari su procenili su prošle godine da postoji ozbiljna mogućnost da Fijat, nakon isteka desetogodišnjeg ugovora sa srpskom Vladom, napusti Kragujevac. Takvu procenu zasnovali su na konstantnom padu proizvodnje i plasmana modela „fijata 500L“, kao i na izostanku čak i nezvaničnih najava da bi u Kragujevcu, u dogledno vreme, mogla da počne proizvodnja još jednog Fijatovog modela. Indijski analitičari su s tim u vezi nagovestili da bi Fijatovu fabriku u Srbiji mogla da otkupi TATA motors.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari