Ove godine smo značajno intenzivirali promociju na tržištima Kine, SAD, Irana i Indije, ali smo i pojačali aktivnosti na nekim od tržišta koja su pokazala značajan rast kao što su tržišta Izraela i Rumunije, kaže u razgovoru za Danas direktorka Turističke organizacije Srbije Marija Labović.
* Kako napreduje promocija Srbije na kineskom tržištu?
– Na prvom mestu, ukidanje viza sa Kinom je stvorilo uslove za intenziviranje promotivnih aktivnosti TOS-a na ovom tržištu. U Kini smo u poslednjih osam meseci organizovali prezentacije i učešće, prvo u Šangaju gde smo u saradnji sa Evropskom turističkom komisijom na štandu Evrope predstavili naše turističke potencijale, i u isto vreme učestvovali na B2B sastancima sa kineskom turističkom privredom. Nakon toga na Međunarodnom sajmu turizma u Pekingu TOS je učestvovao zajedno sa turističkom privredom kao i sa TO Crne Gore, na sajmu privrede u Xian-u, Srbija je bila partner sajma. Organizovali smo i posetu grupe kineskih novinara i grupe kineskih organizatora putovanja, kojima je Srbija predstavljena kroz studijsko putovanje.
Uz sve navedeno, najavljeni direktan let iz Pekinga, koji se očekuje da bude realizovan od sredine septembra će dodatno povećati interesovanje turista iz Kine da posete našu zemlju. I povodom ovog direktnog leta planiramo dodatne promotivne aktivnosti krajem avgusta i u septembru. Moram da napomenem da je samo u prva četiri meseca ove godine broj dolazaka kineskih turista u Srbiju porastao za 167 odsto.
* Rekli ste da je tržište Irana vrlo perspektivno za našu zemlju?
– Kada je tržište Irana u pitanju, TOS je zajedno sa turističkom privredom, a u saradnji sa TO Slovenije održao prezentaciju i radionicu za iranske organizatore putovanja i novinare u Teheranu. Najveći iranski organizator putovanja Iran Markaz je organizovao prezentaciju novih destinacija za svoju mrežu agenata, kada je predstavljena i turistička ponuda Srbije. Turisti iz Irana sve više putuju i od prošle godine su pokazali interesovanje za našu turističku ponudu, te smo iz tog razloga pokrenuli promotivne aktivnosti na ovom tržištu.
* Direktan let Beograd – Njujork je proslavio godinu, Rajan er iz Niša je sudeći po reakcijama putnika pun pogodak.
– Razvoj saobraćajne infrastrukture predstavlja jedan od najznačajnijih činilaca razvoja turizma kao privredne grane, bez obzira da li se radi o putevima, železnici ili avionskom saobraćaju. Kada su u pitanju nova tržišta, odabir se bazira prevashodno na direktnim avionskim linijama i uopšte na dobroj povezanosti Srbije sa novim tržištem. Poslednjih godina, zahvaljujući našem nacionalnom avio prevozniku Air Srbiji Beograd i Srbija su odlično povezani sa velikim brojem destinacija, što je osnovni preduslov daljeg razvoja turističke i kongresne destinacije. U tom smislu, u saradnji sa Air Srbijom, intenzivirali smo promotivne aktivnosti na tim tržištima. Moram da napomenem da je i najava direktnog leta za Peking izuzetno dobra vest, TOS se predstavio i na sajmu turizma u Njujorku. Istovremeno je u Misiji Srbije u Njujorku, održana posebna prezentacija za novinare i organizatore putovanja. Za grupu poznatih američkih blogera i četiri novinara, organizovana je studijska poseta Srbiji.
* Kako se Srbija promoviše na domaćem tržištu, u regionu?
– Kampanja u regionu za letnju sezonu – Bugarska, Rumunija, Slovenija, Crna Gora, Bosna i Hercegovina, Mađarska i Grčka realizuje se u saradnji sa lokalnim turističkim organizacijama, Udruženjem hotelijera i restoratera Hores i organizatorima manifestacija je u toku. Kampanja na domaćem tržištu takođe se realizuje u saradnji sa lokalnim turističkim organizacijama. Pored medijske kampanje, organizuju se i predstavljanja po gradovima. U Nišu i Čačku je već predstavljena turistička ponuda, a u naredne dve nedelje, turističku ponudu Srbije ćemo predstaviti u Novom Sadu i Beogradu.
* Najavili ste za ovu godinu marketinšku strategiju za narednih pet godina. Da li se to desilo?
– Izrada strateškog marketing plana turizma Srbije je jedan od prioriteta za Turističku organizaciju Srbije. Kako se dramatično menja svet, menja se i industrija putovanja. Kako bismo bili u skladu sa marketinškim trendovima u svetu neophodno je definisati stratešku orijentaciju Srbije kao turističkog brenda.
Dosadašnji marketinški planovi pokazali su se kao veoma pozitivni imajući u vidu rezultate koje beležimo u proteklih nekoliko godina i stope rasta dolazaka inostranih turista kao i naše rezultate u animiranju domaćih gostiju da svoj godišnji odmor ili njegov deo koriste u Srbiji.
* Očekujete li i ove godine dvocifren rast broja turista? Kakva je trenutna situacija?
– Pozitivan trend rasta broja dolazaka turista nastavljen je i tokom 2017. godine. U periodu od januara do april ove godine u Srbiji je boravilo ukupno 790.427 turista, što je za 10 odsto više u odnosu na period januar-april 2016, od čega je domaćih bilo 437.736 (plus 6 odsto) ili 55 odsto od ukupnog broja gostiju, a inostranih 352.691 (+15%), odnosno 45 odsto od ukupnog broja gostiju. Teško je davati procene, ali s obzirom na planirane promotivne aktivnosti TOS-a, a imajući u vidu trend rasta broja dolazaka turista poslednjih nekoliko godina, i ove godine očekujemo da se taj trend nastavi.
* Kakvi su planovi TOS-a i ima li ih kada je u pitanju zdravstveni turizam? Koliko su banje bitne za turizam u Srbiji?
– Kombinacija medicine i turizma relativno je nov tip turizma koji beleži visoke stope rasta, a taj trend nastaviće se i u budućnosti. Srbiju već posećuju turisti čiji je motiv putovanja zdravstveni turizam, što je prepoznalo i Ministarstvo zdravlja. Tim povodom je uspostavljena saradnja između TOS-a i Ministarstva zdravlja, i njihovi predstavnici su učestvovali sa TOS-om na sajmovima turizma u Berlinu i Moskvi.
Turistička organizacija Srbije već dugi niz godina promoviše banje kao mesta za odmor, ali i kao zdravstvene centre. Tokom 2016. u banjama Srbije boravilo je ukupno 477.102 turista, što je za 12 odsto više u odnosu na 2015, od čega je domaćih bilo za 12 odsto više, a inostranih za devet odsto. Prošle godine najposećenije banje bile su Vrnjačka Banja i Sokobanja, Bukovička Banja u Aranđelovcu, Banja Palić, Banja Vrdnik.
BBC, Eurosport
Ove godine globalna kampanja pod nazivom Serbia: the place to be (Srbija: mesto na kome treba biti) započela je sa emitovanjem sredinom aprila na kanalima BBC World za Evropu i SAD, kao i na Eurosportu koji se emituje u svim zemljama Evrope. Ova dva medija su odabrana za početak globalne kampanje zbog svoje gledanosti i zbog ciljne grupe kojoj se obraćaju, jer su istraživanja pokazala da je 77 odsto gledalaca kanala BBC World zainteresovano za posete novim destinacijama, dok jedna četvrtina gledalaca Eurosporta bira za svoj odmor destinacije u centralnoj i istočnoj Evropi. Obe kampanje imaju i svoj digitalni segment na portalima ova dva medija.
U planu je takođe i kampanja na specijalizovanom globalnom TV kanalu za putovanja Travel Channel. Njihova ekipa se upravo nalazi u Srbiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.