Skoro svaki šesti građanin Srbije plaća turističke aranžmane putem interneta 1Foto: Pixabay/Bruno/Germany

Gotovo svaki šesti građanin Srbije rezerviše i plaća putne aranžmane putem interneta, dok u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori to čini skoro svaki peti. Lider u regionu po ovom pitanju je Albanija, gde čak 45 odsto korisnika kartica vrši online plaćanje turističkih aranžmana.

Dobre rezultate beleži i Severna Makedonija, gde 38 odsto putnika plaća smeštaj i druge turističke usluge online. To pokazuju podaci Visa regionalnog istraživanja, koje je sprovedeno u okviru kampanje „U korak sa digitalnom budućnošću.“

Prema podacima Svetske turističke organizacije, u prva tri meseca ove godine, pandemija virusa COVID-19 izazvala je pad dolazaka stranih turista na globalnom nivou za 22 odsto, a ova kriza mogla bi da dovede do godišnjeg pada između 60 i 80 procenata u poređenju sa brojkama iz 2019.

U Srbiji je broj noćenja domaćih turista tokom maja smanjen za 76,4 odsto, dok je broj noćenja stranih turista manji za 94,4 odsto, u odnosu na isti period prethodne godine, pokazuju informacije Republičkog zavoda za statistiku. Situacija u Crnoj Gori veoma je ozbiljna, budući da 90 odsto turista dolazi iz inostranstva.

U Bosni i Hercegovini je u aprilu ostvareno 760 dolazaka što je pad od 99,37 odsto u odnosu na isti period prošle godine, a pad broja noćenja je takođe značajan i iznosi 97,98 odsto. U Severnoj Makedoniji je takođe došlo do pada broja turista – njih je u maju ove godine bilo za 99,2 odsto manje nego u istom mesecu 2019.

Koliko je turizam važan za globalno tržište, jasno pokazuje podatak da su strani turisti širom sveta pre dve godine ostvarili više od milijardu boravaka i uz to potrošili hiljadu milijardi dolara u inostranstvu, rezultati su istaživanja kompanije Visa. Ova situacija utiče i na turizam u svim zemljama regiona.

Skoro svaki šesti građanin Srbije plaća turističke aranžmane putem interneta 2
Foto: Visa

Turistički sektor ozbiljno je pogođen pandemijom – značajan broj malih agencija morale su da obustave svoje poslovanje, dok se čak i veće kompanije bore za opstanak. Sada je više nego ikada pre važno da pronađu način koji će im omogućiti da svoje usluge pružaju bezbedno. Dok se oporavljaju od krize, susreću se sa digitalnom transformacijom koja jeste izazovna, ali pruža sigurnost zaposlenima u turističkom sektoru i putnicima. Iako ove godine u pasošima neće biti pečata, turisti su počeli da istražuju lepote svoje zemlje, pa se očekuje da će lokalni turizam da procveta tokom leta.

„Turizam je jedna od najvažnijih privrednih grana koja zapošljava veliki broj radnika i omogućava poslovanje brojnih preduzeća. Za lokalne turističke agencije posebno je važno da što pre izvrše digitalizaciju i turistima obezbede sigurna bezgotovinska plaćanja. Visa ima dugogodišnje iskustvo u podršci malih preduzeća koja su temelj svake privrede, a ubrzani prelazak na digitalna plaćanja čini naše poslovanje ali i misiju važnijim nego ikada ranije“, rekao je Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.

Tokom pandemije, ponašanje potrošača širom sveta značajno se promenilo, a veliki broj njih prešao je na internet kupovinu, jer predstavlja sigurniji i jednostavniji vid nabavke proizvoda. Oko 86 odsto kupaca u Centralnoj Evropi, Bliskom Istoku i Africi povećalo je sklonost ka digitalnim plaćanjima u odnosu na period pre pandemije. Procene su da će se ove navike održati i nakon što pandemija utihne i da će kupci nastaviti da preferiraju digitalna plaćanja u odnosu na gotovinu.

Oko 70 odsto građana Srbije kupuje putem interneta. Od toga, 26 odsto nabavlja robu i usluge online jer smatra da je to sigurniji način plaćanja tokom pandemije. Kao glavne razloge za internet kupovinu potrošači ističu uštedu vremena i novca, sigurnost, brzinu, praktičnost i veliki izbor, zaključci su regionalnog Visa istraživanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari