Ako je suditi prema poslednjim, još uvek nezvaničnim informacijama, za dobrovoljni odlazak iz kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija, do prošlog petka, koji je bio poslednji rok za izjašnjavanje zaposlenih o socijalnom programu, nije se prijavilo predviđenih 900 prekobrojnih radnika.
Spekuliše se da se, uz sve pritiske koji su, kako se čuje, poslednjeg dana izjašnjavanja trajali i u popodnevnim satima, za dobrovoljno, ili „dobrovoljno“ napuštanje fabrike prijavilo od „manje od 500“, do „700 radnika“.
Tačan broj onih koji su, kako-tako, odlučili da napuste Fijatovu fabriku u Kragujevcu trebalo je, opet prema nezvaničnim najavama, da saopšti menadžment FCA Srbija, nakon za juče po podne zakazanog sastanka sa fabričkim sindikatom, čije se rukovodstvo nada da bi, nakon završenog izjašnjavanja zaposlenih, u kompaniji trebalo da „prevlada razum“. Sindikalci se, „prevedeno“, nadaju da razlika između broja prijavljenih i predviđenih za odlazak iz fabrike neće biti regulisana pravljenjem spiskova tehnološkog viška, što bi, takođe, trebalo da bude poznato posle sastanka menadžmenta i rukovodstva Sindikata.
Ono što je već sada poznato, jeste da je većina od 3.200 doskorašnjih radnika FCA Srbija, od 27. juna do 8. jula, koliko je trajalo izjašnjavanje o socijalnom programu, u fabriku odlazilo sa teškom zebnjom i velikim strahom da tokom rada ne dobiju telefonski poziv iz fabričkog ogranka Biroa za ljudske resurse. Zaposlenima je, naime, jasno da su, na prvi pogled stimulativne i primamljive otpremnine koje, u zavisnosti od broja godina radnog staža, iznose od 4.800 do 12.000 evra, u aktuelnom privrednom beznađu u Kragujevcu i njegovom širem okruženju, mnogo više jednokratna novčana pomoć (ne ni socijalna pomoć, koja je dugoročnija kategorija), nego finansijska podrška nezaposlenim radnicima do nalaženje novog posla.
– Otpremnine radnicima koji ostaju bez posla u nekoj kompaniji, sigurno nešto znače u Nemačkoj, Švedskoj i drugim razvijenim evropskim zemljama u kojima, pored svega ostalog, funkcioniše i tržište rada. U zemlji Srbiji, međutim, gubitak posla, uglavnom, označava početak velikog i neretko nerešivog egzistencijalnog problema – kažu za naš list pojedini radnici FCA Srbija koji su još uvek na fabričkom platnom spisku.
Poslovodstvo i sindikat FCA Srbija očekuju da se uskoro ponovo sretnu sa premijerom Aleksandrom Vučićem. On bi, prema dogovoru sa prethodnog sastanka, trebalo da im prenese detalje iz nedavnog razgovora sa izvršnim direktorom Grupacije Fijat Krajsler za Evropu, Alfredom Altavilom, koje, nakon povratka iz Torina, „nije mogao da saopšti javnosti“.
Bolji poznavaoci ove problematike smatraju, ipak, da je Vučić o razgovoru sa Altavilom već rekao sve što je imao da kaže, odnosno da u Torinu nije čuo ništa što u vezi sa aktuelnom situacijom i perspektivama FCA Srbije u naredne dve godine (do isteka ugovora države Srbije I Fijata o formiranju zajedničke kompanije) nije poznato menadžmentu i sindikatu kragujevačke fabrike, kao i delu upućene javnosti.
Vučiću je u Torinu rečeno da je odluka o ukidanju jedne od tri proizvodne smene i otpuštanju više stotina radnika u FCA Srbija (i još nekoliko stotina u kooperantskim firmama) definitivna, što znači da proizvodnja još jednog modela, koji bi obezbedio upošljenost kapaciteta i radnika, u Kragujevcu u dogledno vreme neće da počne.
O novom modelu tek 2018.Gotovo je izvesno da će tek krajem 2018. novi model biti jedna od ključnih tema novih pregovora države Srbije i Grupacije Fijat Krajsler o budućnosti kragujevačke fabrike. Fijat Krajsler grupacija će do tada tržištu da ponudi redizajnirani model „fijat 500L“, dok bi država Srbija, ukoliko želi opstanak i dalji razvoj domaće automobilske industrije, napokon trebalo da završi auto-put od Kragujevca do Batočine.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.