Za nedelju dana Vlada Srbije će objaviti poziv za dobrovoljno učešće radnika Jata u socijalnom programu za odlazak iz firme, ali izgleda da je pokušaj da se radna snaga u nacionalnom avioprevozniku na ovaj način smanji za 600 ljudi unapred lišena šansi za uspeh.


Tačka programa koja je do sada dobila najviše medijske pažnje, iako ništa još zvanično nije objavljeno, jeste naknada za odlazak od 300 evra po godini radnog staža. Takva naknada, ali i ostale odredbe socijalnog programa, zaposlenima ne odgovaraju, zbog čega se očekuje vrlo mali odziv.

Zbog toga, u javnosti su se već pojavile spekulacije da bi država mogla da poboljša svoju ponudu radnicima, da se ne bi dogodilo da prekobrojna radna snaga postane kočnica pregovorima sa avio-gigantom Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, koji bi, prema očekivanjima, trebalo da preuzme manjinski paket Jat ervejza, ali i kompletno upravljanje kompanijom, pod uslovom da se prethodno reši pitanje viška zaposlenih. U sindikatima Jata ne kriju nezadovoljstvo aktuelnom ponudom države, ali ne žele da nagađaju koliko bi potencijal za aranžman sa Etihadom mogao da odobrovolji Vladu da im ponudi primamljiviji socijalni program.

Kako za Forum objašnjava Mira Mikarić, predsednica Sindikata komercijalnih i ekonomsko pravnih radnika Jata (KEPR), od četiri ponuđene opcije programa samo jedna predviđa otpremnine od 300 evra, dok su ostale manje povoljne, zbog čega ona misli da će se za odlazak prijaviti mali broj radnika.

– Prema predloženom programu, zaposleni kome nedostaje do dve godine do prvog uslova za penziju dobija otpremninu u iznosu jedne trećine zarade za prvih deset godina staža plus po jednu četvrtinu zarade za ostale godine i dobija pravo na novčanu naknadu na teret Nacionalne službe za zapošljavanje. Na primer, ako radnik ima 28 godina staža, otpremnina iznosi oko 4.000 evra, uz još dve godine naknade u NSZ-u. To je za radnika isto kao da ga je poslodavac proglasio tehnološkim viškom i zato se radniku ne isplati da odlazi dobrovoljno, objašnjava Mikarićeva.

Radnicima koji imaju više od 10 godina radnog staža biće ponuđeno ili 10 prosečnih republičkih zarada ili 300 evra po godini staža. Tim radnicima neće biti ponuđena novčana naknada preko NSZ, a otpremnine će im se isplaćivati po srednjem kursu evra na dan dostavljanja spiskova.

Na kraju, tu je i opcija za zaposlene kojima nedostaje pet godina do prvog uslova za penziju. Njima se nudi šest bruto zarada i 65 odssto bruto prosečne plate u Republici, što je oko 30.000 dinara u narednih pet godina, bez penzionog i zdravstvenog osiguranja.

– Zaprepašćujuće je da je Vlada usvojila Program rada kompanije u 2013. godini u kome je predviđeno 6,5 miliona evra za otpremnine zaposlenima, a posle toga nudi znatno manja sredstva kojima se ne obezbeđuje stimulativni pristup rešavanju viška zaposlenih. Pod ovim uslovima prijaviće se samo oni zaposleni koji imaju drugu opciju za zapošljavanje ili iz ličnih ili porodičnih razloga nisu u stanju da rade i dalje – smatraju u KEPR-u, dodajući da je stav sindikata da je to „apsolutno neodgovarajuća ponuda zaposlenima i da treba da se ponovo razmotri predlog KEPR-a koji je na vreme upućen generalnom direktoru Jata i Radnoj grupi, a koji se bazira na uslovima pod kojim je sproveden prethodni program 2009. godine“.

U sindikatu dodaju i da Vlada ne sme da se poziva na dogovor sa reprezentativnim sindikatima, „jer nije ispoštovana procedura na Socijalno-ekonomskom savetu, a Konfederacija samostalnih sindikata kao reprezentativna asocijacija nije svoj stav dala“.

Mikarićeva nije želela da se izjašnjava o hipotetičkoj mogućnosti da socijalni program bude poboljšan zbog pregovora sa emiratskom avio-kompanijom, dodajući da ministar finansija Mlađan Dinkić krajem meseca tek treba da putuje na pregovore o dolasku Etihada.

U Samostalnom sindikatu saobraćajnih pilota Srbije takođe nisu hteli da govore o mogućnostima za izmenu socijalnog programa (koji njihove članove ionako najmanje pogađa, jer niti su piloti višak, niti su im otpremnine od 300 evra po godini staža relevantne), ali kažu da su zadovoljni radom Vlade na dovođenju arapskog strateškog partnera.

– Ovo je prvi put da Vlada u potpunosti snosi troškove plata u Jatu i mi smo im zahvalni na tome. S druge strane, mi još ne znamo koje će sve kategorije zaposlenih dotaći socijalni program, koji još nije zvanično objavljen. U vezi toga, ministarstvu smo postavili određena pitanja u vezi beneficiranog radnog staža i čekamo odgovor. Imamo velika očekivanja od dolaska Etihada, kako bi Jat ponovo postao kompanija koja saobraća na interkontinentalnim linijama – kaže za Forum Boris Vraneš, član Izvršnog odbora sindikata pilota.

Prema njegovim rečima, Jat Etihadu može da ponudi vredan pilotski kadar, jer se, kako kaže, smatra da jedan iskusan pilot vredi 400.000 dolara, što znači da samo pilotske licence Jatovih pilota Etihadu donose 65 miliona dolara. Prethodnih dana pojavile su se indikacije da bi Etihad posle preuzimanja Jata, pilotsku bazu oformio u Emiratima, ali Vraneš kaže da to njima ne predstavlja problem, jer oni imaju veliki broj kadrova koji su već sada u tom regionu, pa čak i u Etihadu.

– Očekujemo povratak letova za Njujork, Čikago, Kinu i Australiju, što bi Jat učinilo jedinstvenim na Balkanu. To nemaju ni Rumunija ni Bugarska pa ni severna Grčka. To će omogućiti preusmeravanje saobraćaja koji bi išao preko Beograda – kaže Vraneš.

Pomoćnik ministra saobraćaja Milutin Popović nije mogao da komentariše situaciju oko pregovora sa Etihadom i socijalnog programa, jer je bio na pregovorima sa delegacijom Erbasa u Beogradu.

Sedam godina za obrazovanje pilota

Prema rečima Vraneša, dolazak Etihada, odnosno povećanje obima saobraćaja, mogli bi da proizvedu i probleme zbog nedostatka novih pilotskih kadrova. Naime, kako kaže Vraneš, za obrazovanje jednog kapetana potrebno je oko sedam godina, a trenutno ih nema dovoljno.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari