Zrenjaninska firma AD Vojvodinaput bila je na korak od stečaja kada je preduzeće Prva klasa iz Lukićeva predalo (30. januara) podnesak kojim je obavestilo Privredni sud u Zrenjaninu da je dužnik izmirio dug od pet miliona dinara. Zahvaljujući takvom spletu okolnosti zahtev za pokretanje stečaja je povučen, ali je i dalje ostalo otvoreno pitanje: Šta dalje? Svima je, očigledno, jasno da je mogućnost ponovnog otvaranja stečajnog postupka i dalje u opticaju i da je agonija zaposlenih u toj firmi samo odložena.

Jer, činjenice su neumoljive – finansijska blokada ove zrenjaninske putarske firme traje 294 dana, a dugovanja, na dan 7. februara, premašuju 1,2 milijarde dinara, pri čemu su banke najveći poverioci.

– Naše obaveze prema bankama i lizing kućama čine glavnicu duga koji je već dostigao iznos od oko 1,1 milijardu dinara. Osim toga, zatezne kamate su svakog meseca veće od mase bruto zarada zaposlenih i želimo da se što pre iskobeljamo iz te nezavidne pozicije. Zato je važno da naplatimo sva potraživanja, ali je još važnije da dobijemo nove poslove. Moglo bi se reći da je za nas od presudnog značaja da budemo glavni izvođač radova na obilaznici oko Zrenjanina – ističe Nenad Miljević, direktor Vojvodinaputa.

Višemesečna blokada računa i te kako opterećuje rad ovog preduzeća, ali uprkos teškom materijalnom položaju uspeva da održi dinamiku isplate zarada. Doduše, kasne dve plate, ali sudeći prema obećanju direktora Miljevića uskoro će biti isplaćena jedna zarada. Ohrabruje podatak da grad Zrenjanin, u saradnji sa Republičkom direkcijom za puteve, planira gradnju lokalnog putnog pravca prema Botošu, zatim mosta kod Orlovata, kao i još dve trake na magistralnom putu Zrenjanin – Novi Sad. Na listi planiranih projekata je i lokalna putna mreža u 13 naseljenih mesta. U sve te poslove trebalo bi da budu uključeni i zaposleni u Vojvodinaputu, koji se u ovom trenutku bori da bude glavni izvođač radova na obilaznici oko Zrenjanina.

– Vojvodinaputu namenjena je uloga podizvođača i mi se sada borimo da budemo glavni izvođači radova. Uspeli smo da spasemo firmu od stečaja, ali problemi nisu rešeni. Naše bitke, daleko od očiju javnosti, tek predstoje. Važno je da 400 zaposlenih rade i da imaju unapred ugovorene poslove – objašnjava Branislav Terzić, sekretar Samostalnog sindikata u Vojvodinaputu.

U prilog tome da je veoma važno da se Vojvodinaput oporavi, govori i podatak da to preduzeće održava regionalnu i magistralnu mrežu puteva u srednjem i južnom Banatu, u dužini od 665 kilometara. Gašenjem gradskog preduzeća Putevi, u nadležnost te firme prešla je i putna mreža u Zrenjaninu. Razlog više što je uprava grada Zrenjanina zainteresovana za opstanak Vojvodinaputa.

Agonija ovog zrenjaninskog preduzeća počela je 2005. godine, kada je na aukciji u Novom Sadu, Milomir Joksimović, poznatiji kao Miša Omega, otkupio 70 odsto vlasništva firme po ceni od 440 miliona dinara. U Samostalnom sindikatu tvrde da je tom prilikom novi vlasnik došao u posed i sirćetane, zemljišta i robno-transportnog centra, odnosno objekata koji u prodajnom prospektu nisu bili na spisku.

– Agencija za privatizaciju prodala je 70 odsto vlasništva Vojvodinaputa iako je u trenutku privatizacije radnicima pripadalo 30 odsto akcija, plus još 15 odsto akcija, koje su u međuvremenu otkupili. To je dodatno bacilo senku na tu kupovinu koja se i iz nekih drugih razloga smatra sumnjivom. Potom firmu preuzima autoprevoznik Dušan Borovica, koji postaje većinski vlasnik. Osim njega paket od 25 odsto akcija ima Evropski fond za razvoj – objašnjava Mirko Malešev, predsednik Saveza samostalnog sindikata za više opština srednjeg Banata.

Nezvanično se može saznati da je privatizaciju Vojvodinaputa pratilo izvlačenje novca iz firme na ime kupljenih mašina, preciznije rečeno polovnih brodova, što je prikazano kao investiciono ulaganje. „Kupljeni brod procenjen je na milijardu dinara. Ta transakcija prikazana je kao investiciono ulaganje iako je reč o brodu starom 25 godina na čiji remont su utrošena ogromna sredstva koja su išla na teret Vojvodinaputa“, ističe Malešev. Osim toga, uzimani su krediti, a za nabavku novih vozila korišćen je i lizing. To je u ovom trenutku „zatečeno stanje“. Preko poslova Vojvodinaputa finansirana su druga neuspešna preduzeća u velikoj putarskoj firmi, sa sedištem u Rumi, vlasnika Dušana Borovice, koji je u pritvoru od 11. oktobra 2012. godine, zbog sumnje da je počinio krivično delo zloupotrebe službenog položaja. Borovici se stavlja na teret da je sa direktorom Zdravkom Ilićem, poslovima na asfaltiranju puteva u srednjobanatskim opštinama Žitište i Nova Crnja, oštetio Fond za kapitalna ulaganja Vojvodine, pribavljajući protivpravnu imovinsku korist firmama Borovica transport i Vojvodinaput.

– Videćemo šta će istraga da utvrdi, ali ima indicija da je dobar deo novca od poslova koje je obavljalo preduzeće Vojvodinaput završavao na drugom mestu. Radnici iz tog perioda imaju potraživanja po osnovu neisplaćenih obaveza, dnevnica, putnih troškova. Treba naglasiti da Vojvodinaput nije trafika pored puta, već firma sa 284 stalno zaposlena i angažovanjem oko 300 radnika za vreme izvođenja radova. Mehanizacija je uglavnom nova, uzeta na lizing, što otežava otplaćivanje rata, a i stručnost kadrova je na visokom nivo. Zato je važno da i mehanizacija i radna snaga budu maksimalno uposleni – zaključuje Malešev.

Reprogram dugova

– U razgovoru sa predstavnicima banaka, stekli smo utisak da će biti napravljen plan reprograma dugova i da će Vojvodinaput ući u građevinsku sezonu sa novim poslovima. To bi bio siguran signal da će ova firma izaći iz blokade računa – procenjuje Mirko Malešev, predsednik Saveza samostalnog sindikata za više opština srednjeg Banata.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari