Za dilataciju dva niška mosta, odnosno sprečavanje njihovog pucanja usled rastezanja, izdvojeno je oko pet miliona dinara, što je, po oceni pojedinih stručnjaka, čak deset puta više od realne cene takvih radova.
Jedan od ovih mostova je na ulazu u Nišku tvrđavu, koja je obeležje ovog grada, na kojem nije urađena dilatacija, uprkos tome što je remontovan pre nepune tri godine, što je građane koštalo oko pola miliona evra, a trajalo „duže nego put na Mars“.
Na portalu javnih nabavki ovih dana je objavljeno da je Direkcija za izgradnju grada Niša na tenderu za „izvođenje radova na redovnom održavanju mostova preko reke Nišave (dilatacija)“ izabrala dve beogradske firme, Tri omega inženjering i ABL-system.
One će za 4.999.200 dinara uraditi dilataciju Tvrđavskog i mosta u Ulici Vojvode Mišića, kod Delta planeta.
Prema planu, trebalo bi da obave mašinsko sečenje i uklanjanje postojeće dilatacije sa vađenjem podkonstrukcije, a „po potrebi i uklanjanje postojećih šrafova“.
U planu su i „uklanjanje postojeće gumene dilatacije pajserima“, vađenje čeličnog dilatacionog korita, oslobađanje betona oko ankera, sečenje betona, odvoz šuta na deponiju i drugi radovi.
Rok za završetak radova nije naveden.
Danijel Dašić, građevinski inženjer, koji ima iskustva sa ovom vrstom radova, kaže da „češljevi“, osnosno dilatacione spojnice, po svojoj nameni spadaju u ključne elemente mostovskih konstrukcija „jer obezbeđuju stabilnost i dugotrajnost spojeva mostova i obala“.
Dašić naglašava da je cena ugradnji „češljeva“ u dva niška mosta „prenaduvana“ jer, kako kaže, dilatacione spojnice po metru dužnom na tržištu koštaju oko 50 dolara.
„Znači, ukratko, za dva mosta, cena tridesetak metara dilatacionih spojnica po mostu, što je ukupno 60 metara, pomnoženo sa nekih 50 dolara po metru dužnom, iznosi oko tri hiljade dolara, odnosno 330 hiljada dinara. U građevini obično materijal košta kao i ‘ruke‘, tako da se javlja problem kako ’premostiti jaz’ od skoro 4,5 miliona dinara? Lako. Zato su pronašli čak u Beogradu firmu koja će lepo ’očešljati‘ džepove građana Niša. Daleko od očiju, daleko od srca, teže za kontrolu a lakše za ‘ugradnju‘, i začas se ’premosti‘ problemčić zvani ’kako potrošiti pet miliona dinara građana Niša’“, kaže Dašić za Danas.
On ocenjuje da je ovakav posao još problematičniji kada se zna da su građani nedavno za rekonstrukciju Tvrđavskog mosta platili čak 60 miliona dinara, iako se ona svela na „varenje i farbanje“, a da pritom čak nisu ugrađene ni dilatacione spojnice, koje su „jeftina komponenta rekonstrukcije“.
„Toliko su se izbrukali sa trogodišnjom smejurijom od obnove mosta i trga, da su u opštoj panici da više ne budu predmet podsmeha zaboravili da ugrade te ’češljeve‘. Vlastima se jako žurilo da kako- tako ’spakuju‘ most, da liči da je završen, pa su odlučili da ga ’skarabudže‘, onako niški rečeno, te su spojeve bukvalno zalili bitumenom, koji redovno puca, a oni ga redovno krpe, i tako u krug“, kaže Dašić.
Rekonstrukcija Tvrđavskog mosta, dugačkog tek nešto više od 50 metara, završena je u avgustu 2021. godine, nakon 518 dana.
Završetak sanacije centralnog gradskog Trga kralja Milana i Tvrđavskog mosta produžavan je pet puta, a javnost nije saznala konačnu cenu renoviranja i eventualnog plaćanja penala zbog kašnjenja, uprkos takvim zahtevima.
Izvođač radova na Tvrđavskom mostu bila je beogradska firma Termomont.
Za to vreme, nepoznati građani na veb- sajtu jelgotovmost podsećali su da remont Tvrđavskog mosta traje duže nego čovekovo putovanje od Zemlje do Marsa, koje se “oteglo” na 270 dana.
Remont mosta je, takođe, duži od putovanja satelita od Zemlje do Jupitera (405 dana), prvog putovanja Kristofera Kolumba do Amerike (70) i prve ekspedicije na Južni pol (58 dana).
Trajao je duže i od oba balkanska rata (283 dana), savezničkog oslobađanja zapadne Evrope od Nemaca (85) ili Albanske golgote (54 dana).
Duži je i od kompletne izgradnje Empajer stejt bildinga, oblakodera u Njujorku sa 105 spratova, koja je trajala 485 dana.
Jedna od najstarijih fotografija koja svedoči o Tvrđavskom mostu nastala je 1878. godine, kada je Niš oslobođen od vladavine Osmanlija.
Most je od svoje izgradnje najmanje tri puta rušen, pa građen ponovo.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.