Spremni za vreme zdrave hrane koje tek dolazi 1

Za bavljenje organskom proizvodnjom neophodno je zdravo okruženje, ali je još bitnija svest onih koji se tom proizvodnjom bave.

Treba, takođe, naglasiti da je za razliku od konvencionalne proizvodnje čiji je primarni cilj prinos, u organskoj proizvodnje akcenat stavljen na kvalitet proizvoda.

Naše preduzeće je kroz višegodišnju saradnju sa primarnim proizvođačima izgradilo partnerski odnos zasnovan na poverenju i obostranom zadovoljstvu.

U ovom trenutku sarađujemo sa oko 100 primarnih proizvođača organskog voća i povrća koji rade sa nama i za nas. Zahvaljujući toj saradnji, sa robnom markom „VOLIM Dobro u ljudima“, prisutni smo na tržištu sa 15 sertifikovanih organskih proizvoda.

U paleti organskih proizvoda su sokovi od maline, kupine, višnje i drena, kao i organski džemovi od maline, kupine, šljive, višnje i šipurka.

Osim toga, možemo se pohvaliti i organskim testeninama od heljde i spelte, kao i sa dodatkom jaja. Jedini smo domaći proizvođač organskih testenina na rafovima velikih trgovinskih lanaca – kaže u razgovoru za Danas DŽenan Jusović, izvršni direktor Sektora agrar u preduzeću Es komerc čiji je koncept „hrana našeg kraja“ baziran na netaknutoj prirodi i proizvodnji sirovina u ekološki prihvatljivim, ali i strogo kontrolisanim, uslovima.

Na pitanje kako povećati, inače skromne, površine pod organskom proizvodnjom, Jusović ističe da je ozbiljnije subvencionisanje poljoprivredne, naročito organske, proizvodnje neophodno za njen opstanak.

Naglašava da je organska proizvodnja zahtevna ne samo kad je reč o znanju, već i o finansijskim ulaganjima.

– Dug je put do izlaska nekog novog proizvoda na tržište. Počev od od analize i sertifikacije i drugi uslovi moraju biti ispoštovani, a koliko će taj proces trajati to zavisi od finansijskog potencijala proizvođača, ali i od interesovanja tržišta za nekim proizvodom. Svi u lancu, od obrazovnih institucija, preko zdravstvenih centara, medija, do trgovačkih lanaca, moraju da preuzmu na sebe teret odgovornosti za kolektivno zdravlje nacije. Svi možemo da damo doprinos podizanjem svesti potrošača o neophodnosti brige o zdravlju i konzumiranju zdravih namirnica. Time ćemo uvećati tržište i dati šansu malim proizvođačima da plasiraju svoje proizvode i unovče svoj trud – smatra Jusović.

Komentarišući situaciju u vezi sa ulaskom organskih proizvoda u trgovinske lance, naš sagovornik kaže da su trgovci, svesni činjenice da potrošači polako menjaju svest o značaju zdravog načina ishrane, spremni da čine ustupke proizvođačima tih proizvoda tako što ih promovišu i bolje pozicioniraju na rafovima. „Naše iskustvo u vezi sa pozicioniranjem robe na rafove najvećih trgovinskih lanaca je više nego pozitivno i uvereni smo da dolazi vreme zdrave i organske hrane“, zaključuje Jusović.

Osvajanje inostranih tržišta uz podršku države

Nesumnjivo, u organskoj proizvodnji leži ogroman izvozni potencijal koji nije dovoljno iskorišćen. Izvozni bilans organskih proizvoda bi se, prema oceni našeg sagovornika, mogao popraviti uz dodatno angažovanje institucija koje imaju kapacitet da „otvore vrata“ evropskog i svetskog tržišta našim proizvodima.

„Svi pokazatelji ukazuju na to da je aktuelan trend rasta tržišta organskih proizvoda, kako kod nas tako i u inostranstvu, ali problem je što do tog tržišta nije lako doći. Preduslov za to je standardizacija proizvodnje kako bi krajnji potrošač bio sigurnost da je hrana koju kupuje proizvedena u adekvatnim uslovima i prema strogo utvrđenim standardima o kvalitetu i bezbednosti. S druge strane, država bi, preko svojih institucija, trebalo da promoviše proizvođače, a onima koji imaju izvozni potencijal da pomogne da izađu na inostrana tržišta tako što će im omogućiti da se pojave na nekom od referentnih evropskih sajmova organske hrane, kao što je recimo Biofach u Nemačkoj“, poručuje DŽenan Jusović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari