Gradski prevoz u Beogradu, Trolejbusi, Studentski trgFoto: Radenko Topalović/Danas

Trolejbus, koji beogradska vlast želi da zameni električnim autobusima, najmanje je 25 odsto efikasniji, a projekat uvođenja električnih autobusa bio bi jedan od načina da se opravda potreba za eksploatacijom litijuma, što bi dodatno odškrinulo vrata Rio Tintu koji preti potpunom devastacijom Srbije, ocenila je danas stranka Srbija centar (Srce).

“Uvođenjem električnih autobusa veštački se stvara potreba za velikim litijum jonskim baterijama koja trenutno ne postoji”, istaknuto je u saopštenju.

Razlika u efikasnosti u korist trolejbusa postoji i zbog razlike u masama ova dva vozila – masa baterije električnog autobusa je od dve do tri tone.

“Upravo za tu masu baterije je veća i masa električnog autobusa. Masa prosečnog trolejbusa je oko 10 tona, dok je masa prosečnog električnog autobusa oko 12 tona. S tim u vezi, zbog veće mase, električni autobus troši više električne energije za pokretanje i ubrzavanje i održavanje brzine u poređenju sa trolejbusom”, navedeno je u saopštenju.

Ocenjeno je da se iz tih podataka vidi da je neistinita tvrdnja kako električni autobus ima manji trošak na jedan kilometar.

Uz to su naveli da trolejbus nema štetnih uticaja na životnu sredinu ako se ne računaju gume, koje je potrebno vremenom menjati, kao i kod električnog autobusa, dok istovremeno električni autobus ima bateriju koja se ne reciklira u Srbiji.

“Odlaganje tih baterija bez reciklaže na neke deponije u Srbiji bilo bi apsolutno neprihvatljivo i pogubno za životnu sredinu imajući u vidu šta se sve dešava na našim deponijama, a naročito sve češće požare”, ukazala je u saopštenju stranka Srbija centar.

Gledno sa ekonomskog aspekta, cena električnog autobusa varira od 750.000 do 850.000 dolara, dok je cena trolejbusa od 500.000 do 700.000 dolara.

Stranka podseća da Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd trenutno ima 92 trolejbusa, pa bi za kompletnu zamenu trolejbusa električnim autobusima bilo potrebno nabaviti, u određenom procentu, više električnih autobusa nego što sada ima trolejbusa, jer se baterije autobusa moraju puniti tokom dana, što zahteva neko vreme tokom kog je vozilo van saobraćaja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari