Glavnom državnom revizoru, Radoslavu Sretenoviću, drugi petogodišnji mandat istekao je još u septembru, a imenovanje novog još nije na vidiku.
Problem se ovih dana usložnjava, jer je revizor danas ispunio uslov za starosnu penziju, pa je pitanje da li će od ponedeljka imati ko da potpisuje rešenja te institucije.
– Kako Zakon o DRI nalaže, šest meseci pre isteka mandata obavestio sam o tome Skupštinu, a prema mojim saznanjima procedura za izbor novog glavnog državnog revizora pokrenuta je i do 5. marta bi parlamentarne partije trebalo da prijave kandidate. U međuvremenu, do blokade institucije zbog neimenovanja novog revizora neće doći, jer prema članu 20 Zakona o DRI, ako članu Saveta, a glavni državni revizor je to po funkciji, istekne mandat, on ostaje na tom mestu do izbora novog člana – kaže Sretenović za Danas.
Ipak, mala komplikacija u ovom slučaju jeste to što je revizoru ne samo istekao mandat nego je i ispunio uslov za starosnu penziju u koju bi po sili zakona, sa navršenih 65 godina, već od ponedeljka morao da ode. Prema članu 21 istog zakona, taj uslov je razlog da članu Saveta prestane mandat pre roka na koji je izabran. Ta odredba već je bila primenjena ranije, kada su rešenja o penzionisanju dobila dva člana Saveta iako im mandat u to vreme još nije istekao.
Upravo to postupanje razlog je što se medijima i političkim krugovima već neko vreme spekuliše ko su „pretendenti“ za mesto generalnog državnog revizora, atraktivno pre svega zbog visoke plate, koja dostiže 348.000 dinara. Ali, poželjnosti te funkcije doprinosi i moć institucije koju su, zamerajući još jesenas Srbiji to što nije izabrala novog revizora, predstavnici Evropske komisije svrstali na peto mesto po značaju – posle predsednika države, premijera, predsednika Skupštine i predsednika Ustavnog suda. Naravno, uslov za takav rejting je nezavisnost i neprikosnovenost revizija, ali stručna javnost nije sigurna da je to u Srbiji postignuto. Zameraju da u radu DRI ima selektivnosti koja je posledica političkog uticaja a potiče iz načina izbora članova Saveta, koje ne predlažu profesionalna udruženja ili akademska zajednica, već partije.
– Nepravilnosti koje je prilikom revizija otkrila DRI za ovih deset godina koliko taj institut postoji, daleko su od očekivanja stručne javnosti, posebno u delu razvoja revizije svrsishodnosti, zatim primene metodologije kao i međunarodnih standarda. Mnogi nalazi DRI nisu dali prave efekte, posebno ne iz kontrola namenskog korišćenja budžetskih sredstava. Stiče se utisak da kriterijumi nisu bili isti za sve, jer je za identične nepravilnosti nege pisana prekršajna a nekima krivična prijava – kaže za Danas univerzitetski profesor računovodstva LJubiša Stanojević i dodaje da je poseban problem to što je veliki broj prijava odbačen.
Šta kaže Zakon o DRI
Trajanje mandata članova Saveta
Član 20
Član Saveta bira se na period od pet godina. Izabrani članovi Saveta mogu biti izabrani najviše dva puta.
Predsednik Saveta obaveštava predsednika nadležnog radnog tela Skupštine o prestanku mandata članu Saveta najkasnije šest meseci pre isteka mandatnog perioda.
Član Saveta kome je istekao mandat iz drugih razloga od onih utvrđenih članom 22 ovog zakona (reč je o razrešenju – prim. aut.) može da obavlja funkciju do izbora novog člana Saveta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.