Od kada je formirana e-uprava i građanima data mogućnost da neke stvari za koje im je ranije trebalo strpljenja i vremena za čekanje u redovima završe preko interneta više od milion njih je tu šansu i iskoristilo.
Značaj elektronske uprave osetio se naročito poslednja dva meseca kada su svi koji žele vakcinu protiv korone mogli da se za onu koju žele prijave isključivo onlajn. Međutim, postoje usluge koje e-uprava godinama unazad nudi građanima i koje funkcionišu isto tako dobro. Jedna od njih je „Bebo, dobro došla na svet“ gde je od aprila 2016. do danas prijavljeno 270.000 beba. U vrtiće širom Srbije je stiglo 108.000 onlajn prijava za upis dece, a od 1. marta 2019. počela je i primena elektronskog propisivanja lekova: e-recept.
– Usluga „Bebo, dobro došla na svet“ je usluga po principu „sve na jednom mestu“ za roditelje novorođenog deteta. Ona omogućava roditeljima novorođenog deteta da za 15 minuta, dok su još u porodilištu, na jednom mestu, besplatno i bez popunjavanja bilo kakvih formulara, obave sve potrebno da se dete upiše u matičnu knjigu rođenih, prijavi na prebivalište, na zdravstveno osiguranje i podnese zahtev za roditeljski dodatak – kaže u razgovoru za Danas direktor Kancelarije za IT i e-upravu Vlade Srbije Mihailo Jovanović.
* Koje e-usluge se nude građanima, koje se najčešće koriste i funkcionišu dobro?
– Najznačajnija korist eRecepta ogleda se u tome što obnovljive terapije za hronične pacijente, koji su ranije morali na mesec dana da idu kod lekara, sada dobijaju terapiju na dva do šest meseci. Osim ušteda u vremenu, pacijenti imaju uštedu jer ne plaćaju participaciju od 50 dinara svakog meseca. Tu su i uštede u papiru, štampačima, ali je najznačajnije da je zdravstveni radnik oslobođen administrativnih poslova i mogu više vremena posvetiti pacijentima. Značaj ove reforme mogli smo da vidimo i tokom i dalje prisutne pandemije. Naime, naši najstariji sugrađani tokom potpune zabrane kretanja mogli su da se oslone na nekog od srodnika da podigne njihovu redovnu terapiju bez odlaska u zdravstenu ustanovu po recept. Usluga eVrtić predstavlja elektronsku prijavu dece za upis u predškolske ustanove. Roditelji više ne moraju da odlaze na razne šaltere prilikom upisa dece u predškolske ustanove, već prijavu mogu da obave elektronski na Portalu eUprava. Usluga je dostupna od maja 2016. i do danas je podneto preko 108.000 prijava, a u njoj učestvuje 140 gradova i opština, odnosno 158 predškolskih ustanova. U 2020. tokom vanredne situacije gotovo 60.000 dece upisano je elektronskim putem.
* Šta je poslednje uvedeno i šta je sledeće u planu?
– Među poslednjim i najkorišćenijim uslugama možemo istaći „Iskazivanje interesovanja za vakcinisanje protiv Covid-19“. Od 11. januara 2021. građani popunjavanjem upitnika na Portalu eUprava, mogu iskazati interesovanje za vakcinisanje, a nakon toga putem imejla i SMS-a dobijaju obaveštenje o terminu i mestu vakcinacije. Uspostavljen je i kontakt centar putem kojeg građani mogu, takođe, da iskažu interesovanje za vakcinisanje protiv Covida-19.
Dobra organizacija i uspostavljanje sveobuhvatnog sistema za prijavu, zakazivanje, praćenje vakcina i imunizaciju stanovništva doprinelo je tome da Srbija danas bude 5. zemlja na svetu po broju vakcinisanih na milion stanovnika. Pre par dana prestigli smo i SAD. Ako posmatramo samo Evropu, nalazimo se na prvom mestu po stopi revakcinisanih građana.
* Kada je moguće očekivati potpuno uvođenje e-uprave? Pojedine usluge zaista dobro funkcionišu, poput prijave za vakcinaciju ili prijave za izdavanje pasoša, ali kada će biti moguće plaćanje onlajn i završavanje kompletne usluge preko interneta? Kako funkcionišu usluge eSanduče i ePlaćanja?
– Jedna od vrlo bitnih funkcionalnosti novog Portala eUprava je eSanduče, zahvaljujući kojem je uspostavljena elektronska komunikacija države i građana. U eSanduče su prošle godine po prvi put počela da stižu rešenja za porez na imovinu, kao i rešenja iz katastra. Ove godine očekujemo da i sudovi putem eSandučeta počnu različita dokumenta da šalju građanima.
U narednom periodu posvetićemo se puštanju u sveobuhvatnu produkciju Jedinstvenog informacionog sistema prosvete, portalu Moja srednja škola, usluzi Moji podaci za moju banku, novom sistemu elektronskog plaćanja administrativnih taksi i naknada, kao i uspostavljanju Nacionalne platforme za veštačku inteligenciju.
* Postoje nagoveštaji da će i krediti u bankama, sva ta obimna papirologija moći da se završi onlajn. Da li je to u planu?
– Sa Udruženjem banaka kreiramo uslugu zahvaljujući kojoj građani više neće morati da budu kuriri koji nose dokumenta u banku ukoliko žele neku bankarsku uslugu, poput realizacije kredita, već će davati elektronsku saglasnost i prosleđivati banci sva potrebna dokumenta tj. podatke u elektronskoj formi. Još nam je ostalo nekoliko stvari da usaglasimo i verujemo da ćemo u aprilu biti spremni da građanima pustimo i ovu elektronsku uslugu. Ovo je takođe prvi put da se javna uprava u smislu razmene podataka povezuje sa privredom, u konkretnom slučaju bankarskim sektorom, čime otvaramo mogućnost da se razviju i druge usluge koje će građanima uštedeti vreme pri prikupljanju i dostavljanju papirne dokumentacije.
* Šta su najveći problemi u uvođenju i usavršavanju sistema?
– Razvoj elektronske uprave zahteva paralelan rad na više koloseka: donošenje svih potrebnih zakona, uspostavljanje moderne infrastrukture eUprave, razvoj elektronskih usluga, kao i rad na digitalnoj pismenosti i zaposlenih u javnoj upravi i samih građana. U prethodne 3,5 godine dosta posla je urađeno na svim ovim poljima i otuda ne treba da čudi uspeh sa IT sistemom za imunizaciju protiv Covid-19. Bitno je da ovim tempom nastavimo dalje i da obezbedimo masovnu digitalizaciju usluga javne uprave, kako bi u naredne dve do tri godine gotovo sve uslugu bile dostupne građanima i privredi putem interneta ili mobilnog telefona.
* Da li će u Srbiji biti moguće prijaviti se za državljanstvo preko e-uprave, nešto poput onog što Estonija ima od 2014, gde stranci mogu da se prijave onlajn i dobiju estonsko državljanstvo, tako i otvore firme, plate porez?
– U aprilu očekujemo i puštanje usluge eStranac, gde će po prvi put strancima biti omogućeno da se, i pre dolaska u Srbiju, registruju na Portalu eUprava i počnu da koriste određene usluge, pre svega one za dobijanje vize ili apliciranje za boravišnu i radnu dozvolu. Za sada neće moći da dobiju državljanstvo, ali će veliki deo administrativnih procedura biti digitalizovan, tako da će se znatno ubrzati dolazak stranaca u Srbiju.
* Gde je Srbija u Evropi i regionu po razvijenosti sistema e-uprave?
– Po prvi put, u prošlogodišnjem izveštaju Ujedinjenih nacija posvećenom eUpravi (United Nations eGovernment Survey 2020), kao jedinstvenom globalnom izveštaju koji meri rezultate napretka u domenu e-uprava svih 193 država članica Ujedinjenih nacija, Srbija se našla u prvoj grupi, tj. grupi zemalja sa najvišim indeksom elektronskih usluga, u kojoj su i digitalne nacije kao Južna Koreja, Estonija, Velika Britanija, Kanada i druge. Ono što je ove godine novitet, jeste da se po apsolutnoj vrednosti indeksa elektronskih usluga Srbija nalazi ispred 12 zemalja članica Evropske Unije, naime Irske, Luksemburga, Bugarske i Hrvatske, koje su takođe u grupi sa najvišim indeksom, ali i ispred Nemačke, Mađarske, Češke, Rumunuje, Slovačke, Grčke, Belgije i Letonije, koje su u nižoj grupi.
eZakazivanje za PCR testiranje
Upravo da bi se izbegle nepotrebne gužve u labaratorijama i izlaganje ljudi virusu, napravljena je usluga eZakazivanje termina za PCR testiranje na lični zahtev. „Putem ove usluge do danas zakazano je preko 130.000 termina. Usluga je vrlo jednostavna. Nakon što se izabere željena laboratorija, prikazuje se kalendar gde je potrebno odabrati neki od slobodnih termina. Tako svi građani koji čekaju rezultate PCR testa na Covid-19 mogu da se prijave na besplatni automatski servis na Portalu eUprave i dobiju obaveštenje onog trenutka kada im je gotov rezultat“, ističe Jovanović.
Jedna od usluga je i doniraj plazmu, gde mogu da se prijave građani koji su se oporavili od infekcije virusom Covid 19 i žele da doniraju dragocena antitela. „Do danas podneto je preko 4.500 prijava, od čega je za sada nešto više od 1.000 njih i doniralo plazmu, a prikupljeno je gotovo 1.400 litara plazme“, napominje Jovanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.