Pad cena sirove nafte koja je u ponedeljak prvi put u istoriji bila negativna znak je da je svet prepun nafte za kojom je potražnja mala i ponestaje mesta za njeno skladištenje.
„Ovo je najgora cena nafte u istoriji, što ne sme da nas iznenađuje, jer je to neizbežan rezultat najvećeg dispariteta ponude i potražnje u istoriji“, rekao je Rajan Siton iz Teksaške komisije za železnice, koja reguliše naftnu industriju te države.
Kako navodi agencija AP, nema nikakve misterije kada je reč o razlozima za malu potražnju: pad potražnje za naftom rezultat je mera ograničenja zbog širenja korona virusa kojima su zatvoreni glavni gradovi, smanjen vazdušni saobraćaj i naterani milioni ljudi da rade od kuće što je smanjilo saobraćaj na drumovima
Ali i pored toga pumpe i dalje rade i sva ta izvučena nafta mora nekuda otići.
AP navodi da se poremećaji u cenama budućih isporuka nafte dešavaju ali da se nikada ranije nije dogodilo ništa slično ovome sada i da nikada nije zabeležena negativna cena na ugovorima za buduće isporuke.
Pošto se troši daleko manje benzina i mlaznog goriva naftni rezervoari počinju da se pune a stručnjaci upozoravaju da bi globalno skladišta mogla da se popune krajem aprila ili početkom maja. Zbog toga vlade pregovaraju sa kompanijama o skladištenju nafte u strateškim rezervama.
Ranije ovog meseca, članice OPEK-a (OPEC), pod pritiskom vlade SAD, složile su se da će smanjiti proizvodnju za skoro 10 miliona barela dnevno ali stručnjaci smatraju da dogovor nije otišao dovoljno daleko da umanji ogroman višak.
Na pitanje kako će se sve to odraziti na cenu goriva AP navodi da obično kada cene nafte padaju, padaju i cene benzina od čega koristi imaju potrošači. Ali cene danas padaju jer retko ko vozi, vozi se mnogo, mnogo manje pa je teško da će bilo ko imati koristi od niže cene benzina.
Dakle, danas u ovoj situaciji nema pobednika, navodi AP.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.