Stanić (Sindikat Nezavisnost): Radnici Fijata traže samo svoja prava 1Foto: Z.S.M.

Predsednik Granskog sindikata metalaca „Nezavisnost“ Zoran Stanić danas je kazao da su sva tri sindikata kompanije Fijat Krajsler automobili (FCA) Srbija, zajedno sa predstavnicima radnika, definisali minimum uslova pod kojim će prihvatiti socijalni program grupacije Stelentis – vlasnika Fijata.

„Ako poslodavac ne usliši naše zahteve, tražićemo od države da više ne daje nikakve donacije poslodavcu, koje je država, do sada, obilato davala“, rekao je Stanić za portal Nezavisnost.org povodom današnjeg sastanka premijerke Ane Brnabić sa predstavnjcima sindikata Fijata o sudbini radnika posle najave proizvodnje električnog automobila u fabrici u Kragujevcu.

On je ocenio da je očigledna „namera vlasnika da se oslobodi radnika“.

„Godinama smo čekali i nadali se dolasku novog modela automobila. Kada smo konačno dočekali tu vest, radovali smo se svega nekoliko dana. A onda je usledio hladan tuš. Novi model će doći, i to električni, ali, pre toga, većina radnika mora da napusti fabriku i dve godine se snalaze kako znaju i umeju. Očigledna je namera poslodavca da se oslobodi radnika, često zaobilazeći važeće zakone. Poučeni ranijim lošim iskustvom, ovoga puta radnici su jedinstveni i žele zajedničkim snagama da ostvare svoja prava“, kazao je Stanić.

Dodao je da je rukovodstvo kragujevačke fabrike automobila svakako ključni krivac za krizu u poslovanju.

„Da je rukovodstvo fabrike slušalo članove našeg sindikata i dobronamerne radnike ne bi ni došli u ovu situaciju. Model 500L koji se pravi u Kragujevcu je mnogo kvalitetniji od Fiat Tipa koji se pravi u Turskoj. Tipo je samo lepši na oko ali je 500L neuporedivo bolji. Menadžeri u Kragujevcu nisu vozili automobile koje sami proizvode već su se otimali ko će da dobije lepši Fiat tipo koje su im poklonile kolege iz Turske. Šepurili su se u poklonjenim limuzinama i često sebi delili velike bonuse, ničim zaslužene, dok su radnici sedeli besposleni kod kuća. Za to vreme turski menadžeri su trčali po svetu i nudili svoj proizvod. Rezultat toga je da se bolji auto gasi a lošiji i dalje proizvodi“, kazao je Stanić.

Zaposlenima se, prema njegovim rečima, sada nudi „u najmanju ruku čudan program“.

„Radnicima koji su spremni na sporazumni prekid ugovora nudi se otpremnina koja je po godini staža skoro deset puta manja od one koju je poslodavac dao golobradim mladićima koji su pre 7-8 godina bili zalutali u Fijat. Ostalim radnicima se nudi odlazak u inostranstvo pod neobičnim uslovima. Za odlazak u Slovačku i Poljsku daje se solidan bonus od 17.000 evra za dve godine dok za odlazak u Italiju i Nemačku sleduje bonus od samo 2.500 evra koji nije dovoljan ni za odlazak a kamoli za dve godine boravka u tim zemljama. Očigledno je da su ove dve zemlje stavljene na spisak samo da ulepšaju tabelu“, kazao je Stanić.

Istakao je da je Poljska u zoni bliskoj ratnim dejstvima i neizvestan je rad fabrike „a mi Srbi smo poznati kao ‘mali Rusi’ pa boravak u toj zemlji, trenutno, nije poželjan“.

„Ostaje samo Pežoova fabrika u Slovačkoj gde se proizvodi Pežo 308 koji je stariji od našeg 500L. Realno, Slovaci bi mogli komotno da dođu u Kragujevac da ih obučimo kako se radi u savremenoj fabrici“, kazao je Stanić.

Dodao je da radnici ne beže od bilo kakve obuke u inostranstvu, ali da bi bilo razmljivo da se obučavaju za poslove koje će raditi na novom modelu čiju proizvodnju u Kragujevcu najavljuje Stelentis.

„Besmisleno je da neko ko radi u logistici ili recimo u obezbeđenju ide dve godine da uči kako se zavrću šrafovi na točku. Sa druge strane, radnike u pomenute četiri zemlje ne šalje Fijat već idu na zavod pa sa zavoda u inostrane fabrike. Tako radnici nemaju nikakvu garanciju za posao tamo a kamoli za povratak u Fijat nakon isteka dve godine“, rekao je Stanić.

Na pitanje o sadržaju novog ugovora države sa Stelentisom, on je rekao da je malo šta poznato.

„Predstavnici republičke vlade tvrde da je novi ugovor mnogo bolji nego prethodni i da će plate biti značajno veće. Mada je i prethodni bio mnogo dobar, ali za koga? Rečeno nam je da će trabati 1.550 radnika. Lako je izračunati da je u tom slučaju višak ‘svega’ 466 kolega. Neki će za to vreme otići u penziju, neki će sporazumno napustiti fabriku, neki će zbog loših ocena u dosadašnjem radu morati da napuste fabriku. Relativno lako bismo rešili taj višak zaposlenih. Poslodavac, međutim, ima neku veoma čudnu računicu. Želi da se odrekne skoro svih radnika, među kojima i velikog broja stručnjaka i specijalista“, rekao je Stanić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari