Šta muči srpske startape: Najteže naći ljude za prodaju 1Foto: M. O.

Startapima su potrebne velike korporacije, ali su i korporacijama potrebni startapi. O tome kako ih povezati i koji su problemi startapa na skupu „Saradnja startapa i korporacija – ko gradi budućnost“, koji su organizovali ICT Hub i Digitalna Srbija inicijativa (DSI) govorili su predstavnici Ministarstva nauke, DSI i EBRD-a.

Prema izveštaju Startap Genom, Srbija je po treći put za redom među 20 najboljih startap ekosistema u Evropi. Prema rečima Vladimira Radovanovića, pomoćnika ministarke iz Ministarstva nauke, tehnološkog razvoja i inovacija, u Beogradu i Novom Sadu radi oko 45.000 IT stručnjaka i profesionalaca,a u celoj Srbiji oko 70.000.

Vrednost startapa u Srbiji procenjuje se na oko milijardu evra, a svake godine raste po stopi od oko 30 odsto. Radovanović je istakao da je takav rast ostvaren i u uslovima globalne krize, pa se može očekivati da se još ubrza kada se okolnosti poboljšaju.

„Startapima nedostaju ulaganja fondova rizičnog kapitala u kasnijim fazama razvoja“, ocenio je on dodajući da država namerava da napravi fond koji će podržati staratape iz oblasti veštačke inteligencije.

Kao jedan od najvećih problema srpski startapi vide u prodaji, odnosno pornalasku pravih ljudi za prodaju njihovih proizvoda.
Tadej Kurepa, programski direktor projekta Preduzmi ideju iz DSI, pozivajući se na istraživanje „Startap skener“ ističe da je 50 odsto startapa ocenilo da je to najveći izazov.

On ističe i da srpski startapi nisu spremni za Seriju A privlačenja kapitala, a to su serije finansiranja koje dolaze nakon tzv. „seed“ faze i koje iznose nekoliko miliona dolara.

„Istraživanje pokazuje da postoji „stakleni plafon“ za startape, nedostatak znanja u vezi sa rastom i izlaskom na međunarodna tržišta“, ocenio je Kurepa.

U ovome nekima od nih pomaže EBRD, kroz svoj projekat „Star Venture WB“. Dejan Tonić, regionalni koordinator ističe da oni startapima sa najvećim potencijalom obezbeđuju specijaliste iz raznih oblasti koji im pomažu da izađu na tržište.
Tonić je ocenio da autsorsing nije više tema i da sada kompanije idu na inovacije koje će se pretvoriti u biznis.

Predstavljena je i brošura „Saradnja korporacija i startapa“, koju je pripremio ICT Hub u okviru programa “Start Me Up” uz podršku EBRD-a.

Program “Start Me Up“ osmišljen je kao serija edukativnih i matchmaking događaja namenjenih korporacijama i startapima, s ciljem upoznavanja, povezivanja i uspostavljanja saradnji. Ova brošura istražuje sinergiju između korporacija i startapa kao ključnu za stvaranje promena, opisujući mehanizme uspešnih partnerstava i način na koji korporacije i startapi mogu zajednički prevazilaziti tradicionalne poslovne modele i globalne izazove.

Brošura, koja će biti dostupna na vebsajtu icthub.rs u digitalnom i štampanom formatu na dva jezika, sadrži stvarne primere, studije slučaja i praktične resurse koji pomažu partnerima da identifikuju i iskoriste prilike za inovacije i rast.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari