Stelantis u krizi, ali Srbija profitira: Proizvodnja Citroena u Kragujevcu popunjavanje kapaciteta 1Ilustracija Foto: BETAPHOTO/PREDSEDNIŠTVO SRBIJE/DIMITRIJE GOLL

Kompanija Stelantis nalazi se u krizi, ali uprkos tome u Srbiji bi, pored Fijata, mogla da počne i proizvodnja električnog Citroena, što je, prema rečima ekonomista, dobra vest, jer bi to poslužilo da se popune kapaciteti u kragujevačkoj fabrici.

Automobilska industrija, posebno u Evropi, nalazi se u krizi, što nije nova vest. Međutim, uprkos toj krizi u Srbiji je na pragu pokretanje serijske proizvodnje i izvoz Fijatovog električnog modela „Grande Panda“.

Početak serijske proizvodnje odlagan je nekoliko puta u odnosu na najave kompanije i državnih zvaničnika, a za sada nema zvanične potvrde o njenom pokretanju.

Pored toga, sada se pojavila informacija da će se u Kragujevcu proizvoditi i električni model Citroenovog modela „C3“, iako nema potvrde kada će se to dogoditi.

Zoran Burić, u ime „Stelantisa“, rekao je za Radio-televiziju Srbije da su dobili zvaničnu potvrdu grupacije i da su srećni što Citroen „C3“ dolazi u Srbiju.

„Verujemo da će to pomoći elektrifikaciji sa pristojnim cenama u odnosu na to šta je sve bilo do sada“, istakao je on.

Kako je u Beogradu počeo i Sajam automobila, RTS prenosi da u Hali tri Sajma dominiraju kineski proizvođači koji su prikazali oko 30 novih modela, a koji cenom i kvalitetom konkurišu evropskim vozilima.

Prisutni su, kako navode, najpoznatiji kineski brendovi, a došao je i najveći kineski proizvođač automobila „BYD“, koji je ponudio veoma pristupačne cene za luksuzne automobile i paletu raznih pogona.

Ovo je samo još jedan prikaz kako su kineski proizvođači napravili potres na tržištu električnih automobila, jer Evropa nije bila spremna da im cenovno parira.

Stelantis, koji je većinski vlasnik fabrike u Kragujevcu, jedna je od kompanija pogođenih ovim cenovnim ratom i drugim tržišnim faktorima.

To pokazuje i nedavno objavljeni finansijski izveštaj ove kompanije za 2024. godinu, po kom se vidi da je Stelantis ostvario neto dobit od 5,5 milijardi evra, što predstavlja pad od 70 odsto u odnosu na prethodnu godinu.​

Stelantis u krizi, ali Srbija profitira: Proizvodnja Citroena u Kragujevcu popunjavanje kapaciteta 2
Foto: BETAPHOTO/PREDSEDNIŠTVO SRBIJE/DIMITRIJE GOLL

Iako kompanija očekuje povratak na rast profita u 2025. godini, u prilog tome ne ide ni negativna ocena kreditnog rejtinga.

Naime, da se poslovanje kompanije Stelantis već neko vreme nalazi u problemima, potvrdilo je i snižavanje kreditnog rejtinga od strane agencije S&P početkom marta. Pa je tako sa nivoa BBB+, kreditni rejting snižen na BBB.

Ekonomista Goran Radosavljević za Danas podseća da se već ranije pričalo o proizvodnji Citroena u Kragujevcu.

„To je slična plaforma, jer su oni svi sad deo iste grupe. I pre dve ili tri godine smo dobijali potvrde da će početi da se proizvode modeli poput tog, pa do toga nije došlo“, ukazuje on.

Radosavljević kaže da brine to što polako prolazi mart, a masovna proizvodnja nije počela i da su svi rokovi već probijeni.

„Pretpostavljam da će u nekom trenutku ta proizvodnja krenuti, ali je obećan jako mali broj komada. Kada se pričalo o Fijatu 500L tada se najavljivalo nekoliko stotina hiljada komada, a sada je to prilično mali broj vozila“, navodi on.

Što se tiče poslovanja Stelantisa, Radosavljević vidi nekoliko većih problema.

„Jedan problem je prodaja u SAD, tu su značajno podbacili i mislim da je najveći deo gubitaka došao odatle. Drugi problem su proizvođači koji dolaze sa istoka i koji uzimaju sve veće tržište“, objašnjava naš sagovornik.

On dodaje da postoji i treći razlog, a to je pad tražnje za električnim vozilima u Evropi.

„Proces elektrifikacije ne ide dovoljno brzo kako je planirano, zbog čega je većina kompanija iz ove industrije u Evropi loše prošla u prošloj godini“, smatra on.

Radosavljević, međutim, ističe da je Fijatov model automobila namenjen srednjoj klasi.

„Tražnja za tim automobilima će, prema očekivanjima, biti solidna u Evropi ove godine, a to je automobil koji bi mogao da prođe i kod nas na tržištu“, kaže on.

Ipak, planove bi mogli da pomrse, pre svega, kineski proizvođači.

„Ono što dolazi sa istoka je zadovoljavajućeg kvaliteta, a cenovno je po dva ili tri puta niže. Za sada oni nisu još uvek tako masovno u Evropi, ali kada dođu, to bio mogao da bude još veći problem za evropske kompanije“, zaključuje Radosavljević.

Dušan Marković sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu za Danas, takođe, kaže da se o proizvodnji Citroena u Kragujevcu već govorilo.

„Tehnologija koja tu postoji pokriva veći broj vozila i pokriva čisto električna vozila i klasične hibride. Uvođenje još jednog modela, koji se takmiči u sličnom segmentu, garantuje veću popunjenost kapaciteta, što je dobra stvar“, ističe on.

Marković podseća da je za „Grande Pandu“ plan bio proizvodnja 50.000 vozila prve godine, sa tendencijom da se to podigne na 100.000 vozila kasnije, pri čemu su kapaciteti 150.000.

Ova situacija da delegiraju još jedan model, prema njegovim rečima, govori da se suočavaju sa problemom. Marković podseća da je Stelantis visoko izložen riziku evropskog tržišta.

„Oni su dominanto usmereni sa evropskim brendovima kao što su Opel, Pežo, Citroen i Fijat i samim tim je njih kriza na evropskom tržištu više pogodila nego neke druge proizvođače“, ukazuje on.

Marković veruje da će novi model popuniti do sada postojeći kapacitet.

„Verovatno postoji problem sa prodajom postojećeg modela i oni sada nastoje da to nadomeste time što su delegirali još jedan model. Gledaju da uposle ljude koje su obučavali za tu proizvodnju, da bi pregurali taj krizni period“, smatra naš sagovornik.

Za nas je ovo, kako ističe, dobra stvar.

„Izborili smo se da imamo još jedan model kod nas pre nego u Italiji ili negde drugde, mi smo dobro prošli u toj podeli karata“, naglašava Marković.

On pojašnjava da Stelantis ide ka tome da maksimalno snizi cene proizvoda.

„Pokušavaju da naprave masovno vozilo. Izbacili su čak i „Pandu“ sa slabijom baterijom koja će biti još jeftinija, da bi se približili cenovno osetljivijim potrošačima“, kaže Marković.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari