Stiže nam Crni petak: Vreme ogromnih popusta ili prevara trgovaca 1Foto: Južne vesti / J. Adamović

Stiže doba godine kada nas preplavljuju reklame sa ogromnim popustima, a iz SAD stižu slike beskrajnih redova ispred prodavnica.

Sledećeg petka, 24. novembra, je Crni petak, dan kada poslednjih šezdesetak godina, u SAD, a poslednjih deceniju, dve i u Evropi prodavci daju velike popuste.

I nas je poslednjih desetak godina zahvatila pomama Crnog petka i već sada se mogu svuda, a najviše po internetu, videti najave promocija, popusta i akcija od 10 pa sve do 70 odsto.

Sudeći po najavama za ovaj dan najviše se spremaju prodavci odeće i obuće, ali i tehnike, kozmetike, igračaka i svega drugog što može da vam padne na pamet.

Crni petak od 1960-ih godina pada u petak nakon američkog praznika Dan zahvalnosti i označava početak sezone božićnih kupovina.

Zašto se ovaj dan nazvao Crnim petkom ima više verzija. Jedni smatraju da je dobio ime po velikoj berzanskoj krizi koja se desila u petak 24. novembra 1864. godine.

Druga verzija je manje dramatična i kaže da naziv dolazi od nesnosnih gužvi koje su se dešavale u američkim gradovima nakon Dana zahvalnosti koji pada na poslednji četvrtak u mesecu.

Poznati su snimci iz američkih prodavnica ili gužvi pred samo njihovo otvaranje.

U jednom takvom stampedu u Volmartu 2008. godine gomila je izgazila na smrt jedan radnik ovog trgovinskog lanca. Brojni su drugi incidenti na Crni petak, od pucnjave u prodavnici i na parkinzima, preko prskanja biber spreja, tuča i otimanja o proizvode, pa do neverovatnog slučaja u kom je trudna žena u gužvi srušena i izudarana da je pobacila.

Većina ovakvih nemilih događaja dešavala se pre 10 i više godina, dok se danas, iako i dalje ima gužvi, dobar deo kupovina obavlja onlajn.

Zato je danas jedan od najvećih problema, koji se dešavaju na Crni petak, pad internet sajtova onlajn prodavnica.

Zbog fantastičnog rasta onlajn trgovine, posebno od 2020. godine i pandemije vešti trgovci su ustanovili i „Sajber ponedeljak“, naredni ponedeljak nakon Crnog petka kada se promovišu popusti za onlajn kupovine.

Zajedno sa trgovcima i kupcima, na Crni petak i Sajber ponedeljak aktivni su i prevaranti i zato nije loša ideja pogledati savete MUP-a kako bi se zaštitili od onlajn prevara.

Uz dobro planiranje Crni petak može da se prođe i bez bespotrebnih kupovina, pa čak i sa uštedama.

Stručnjaci savetuju da se unapred napravi lista stvari koju planirate da kupite. Takođe nije loša ideja pratiti u nedeljama pre Crnog petka kako se kreću cene tih proizvoda i da li su na Crni petak, koji se uglavnom produži na ceo vikend, a u nekim slučajevima i na celu nedelju, cene zaista i smanjene.

Pre dve godine jedno britansko udruženje potrošača je pratilo 201 proizvod kod šest maloprodavaca i ustanovilo da je u periodu od šest meseci uoči Crnog petka, 90 odsto tih proizvoda moglo da se kupi jeftinije nego na Crni petak.

U Srbiji je cela frtutma oko Crnog petka znatno manja nego u SAD ili Zapadnoj Evropi, ali zato ni popusti nisu ni prineti ondašnjim. Kupci koji malo duže prate proizvode koje žele da kupe, određene cipele, jaknu ili televizor ili lap top, često se razočaraju kada na dan kada bi trebalo da je rasprodaja vide cene iste ili čak i više nego ranije, naravno uz reklamu da se nalazi na fantastičnom popustu.

Ipak u nekim slučajevima se može naći dobar popust i zato je jedan od saveta da se velika kupovina planira za Crni petak, jer popust od 30 ili 50 odsto, mnogo više znači na skuplji proizvod poput frižidera nego na, recimo, majicu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari