Totalna obustava rada u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija, koja je kalendarski ušla u četvrtu nedelju, biće nastavljena i narednih dana.
Kako je najavljeno, tako će biti sve do početka pregovora sa menadžmentom kompanije, uprkos sve većim pritiscima iz Vlade Srbije da štrajk odmah bude prekinut.
Radnici u kragujevačkoj fabrici danas su se, na podnevnom zboru, aklamativno, uz povike „svi, svi…“, izjasnili za nastavak štrajka do ispunjenja zahteva, vezanih za povećanje zarada sa 38.000 na 50.000 dinara, isplatu dogovorenog bonusa za efikasnost i nadoknada za prevoz u nestandardne radne dane, te reorganizaciju proizvodnje.
Radnici prve smene prihvatili su i predlog Štrajkačkog odbora da sutra zaposleni u obe radne smene ne ulaze u fabriku, već da se, ispred ulaza „kod Šest topola“, okupe u 10 sati i šetnjom stignu na plato ispred zgrade gradske uprave, gde će da organizuju novi protest. Predviđeno je da gradonačelniku Kragujevca Radomiru Nikoliću predaju nove zahteve za nadležne u Vladi Srbije.
Rukovodstvo Štrajkačkog odbora najavilo je demanti izjave ministra Gorana Kneževića da u Ministarstvo privrede i Vladu Srbije nije stigla verzija protokola za pregovore sa poslodavcem, jer tvrde da su je nadležnima uputili još prošlog petka uveče.
– Taj protokol nije stigao do Vlade i Ministarstva privrede. Proverio sam jutros: nemamo nikakav predlog protokola od njih. Ali, to ne znači da prekidamo razgovore i da ne želimo da razgovaramo. Spremni smo da razgovaramo, da ih spojimo s poslovodstvom Fijata, i da reše svoje probleme – rekao je danas Knežević beogradskim medijima.
Štrajkačke vođe, međutim, kažu da imaju dokaz da je predlog protokola proteklog petka stigao do ministra privrede i premijerke Ane Brnabić, kao i da će ga posredstvom medija pokazati javnosti.
Tim predlogom za privremeni prekid štrajka traži se da Vlada Srbije, kao suvlasnik kragujevačke fabrike, garantuje da će biti ispunjen minimum zahteva, pre svih povećanje zarada i rasterećenje u proizvodnom procesu. Traži se i da Vlada garantuje da će radnici, ukoliko budu nezadovoljni ishodom pregovora, moći odmah da nastave štrajk, a ne da čekaju pet dana od prekida i(li) najave novog protesta, kako to nalaže Zakon o štrajku, kao i da neće da snose posledice zbog obustave rada.
Knežević je danas rekao da su plate radnika FCA male, da treba da se povećaju i da će se na tome insistirati, ali je naglasio da Vlada Srbije to ne može garantovati. Rukovodstvo Fijata je do sada, prema njegovim rečima, od četiri zahteva prihvatilo dva – u vezi sa organizacijom posla i plaćanjem troškova gradskog prevoza (u nestandardne radne dane). U Štrajkačkom odboru kažu da o tome ne znaju ništa, pošto se menadžmenti te kompanije ni u Torinu, ni u Srbiji ne oglašavaju, dok štrajkači u FCA Srbija i Vlada poslednjih dana „komuniciraju isključivo posredstvom medija“.
Ministar privrede, pak, tvrdi da nije Vlada pregovarač u rešavanju krize u Fijatu, da ne navija ni za koga, niti je na strani investitora. Ističe, pritom, da bi štrajk trebalo da bude prekinut što pre jer je to u interesu svih, a Vlada Srbije je tu da radnike i poslodavca „dovede za sto“. I štrajkači u FCA Srbija se slažu da bi obustava rada u njihovoj fabrici trebalo da bude što pre okončana, ali da prethodno treba da im ispunjeni postavljeni zahtevi. Poručuju Vladi da prestane da ih plaši otkazima i gašenjem fabrike, u čemu se posebno proslavio šef kabineta premijerke Ane Brnabić, stanoviti Miloš Popović, koji štrajkačima u FCA Srbija uporno prenosi „poruke“ izvršnog direktora Grupacije Fijat Krajsler automobili za Evropi, Afriku i Bliski istok Alfreda Altavila da će da dođe u Kragujevac i počne da otpušta radnike i polako da gasi fabriku. Altavila bi sa tim ciljem, prema informacijama iz kabineta premijerke, u Kragujevac trebalo da stigne danas.
Pismo Altavili: Plate u FCA Srbija tek dva odsto ukupnih troškova fabrike– Mi radnici imamo ovu fabriku mnogo više u srcu nego naši rukovodioci i pokrenuli smo se ne da bi je uništili već da je spasemo. Ako fabrika ima poteškoće, spremni smo da radimo dva meseca bez plata, iako su nam džepovi prazni… Jedino što ne prihvatamo jeste to da budemo poniženi – navodi u pismu „drugom čoveku“ Grupacije Fijat Krajsler automobili Alfredu Altavili poverenik fabričkog ogranka UGS „Nezavisnost“ u kragujevačkoj fabrici Zoran Stanić.
Paradoksalna je činjenica, navodi Stanić, da se za plate radnika u FCA Srbija izdvaja manje od dva odsto ukupnih troškova fabrike. „Ako prihvatimo da radimo besplatno, bilans fabrike neće se značajnije promeniti. Takođe se neće promeniti ni ako nam se udvostruče plate“, navodi se u pismu koje je Stanić dostavio Danasu, i dodaje da se svi radnički zahtevi svode na dva – povećanje neto zarada i poštovanje standard Fijata u načinu organizovanja proizvodnje.
Drekslmajer zabrinut zbog štrajka u Fijatu’]
Industrijski sindikat kompanije Drekslmajer Automotive iz Zrenjanina zabrinut je zbog dužine štrajka u kragujevačkom Fijatu, ali i zbog mogućih posledica, za koje procenjuju da „mogu biti pogubne za sve, ne samo za radnike FCA Srbija, već i za kooperante“. Oni su u dopisu upućenom Ministarstvu privrede naveli da podržavaju mere i napore Vlade Srbije na očuvanju radnih mesta u auto-industriji, te da se zalažu za zajednički cilj koji će dovesti do dolaska novih investitora i proširenja ove grane industrije. „Ovim putem molimo da se nađe rešenje za prekid štrajka i pristupi pregovorima u što kraćem roku“, navodi se u dopisu sindikata Drekslmajera.
I partije reaguju’]
Ukoliko Fijat ode iz Srbije, to svakako neće biti zbog plata koje traže radnici, a koje nisu ni blizu nivoa u ostalim fabrikama te kompanije širom sveta, već zbog lažnih obećanja koje je vlast Aleksandra Vučića javno dala, a nikada nije realizovala, saopštila je Demokratska stranka. U saopštenju se od vlasti traži da prekine kampanju u kojoj legitimne zahteve radnika označava kao krivce za situaciju u toj fabrici i ističe da država kao suvlasnik ima obavezu da nađe održivo rešenje. Nažalost, ukazuje DS, aktuelna vlast je više puta obmanula javnost saopštavajući da je dogovorila izvozne kvote „fijata 500L“ za Rusiju, što bi omogućilo veću produktivnost i bolji standard radnika, koji su samo kolateralna šteta nesposobnosti vlade.
Nakon ovog saopštenja oglasila se i Srpska napredna stranka, koja je pozvala DS da objasni građanima zašto nije „ostavila za sobom“ ugovor s Fijatom i zašto nije obezbedila izvoz automobila iz Kragujevca u Rusiju. „Funkcioneri DS-a su poslednji koji bi mogli da diskutuju na temu radnika i radničkih prava osim ako neće da objasne polovini miliona radnika i njihovim porodicama, koje su izbacili na ulicu sprovodeći pljačkaške privatizacije, koliko je ko od njih novca od rasprodaje državne imovine stavio na svoj privatni bankovni račun. Ostaće zabeleženo u srpskoj istoriji da je DS najbahatija, najneodgovornija i najsramnija vlast ikada, koja je jedino bila sposobna da napravi tajkunsko-kriminalno-političku hobotnicu koja je udavila Srbiju i dovela je do bankrota“, navodi se u saopštenju SNS-a.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.