"Ulazak u carinski rat biće poguban": Stupile na snagu uvećane carine EU za kineska električna vozila, uprkos protivljenju pojedinih evropskih proizvođača 1Foto: Shutterstock/faak

Evropska komisija odlučila je, posle višemesečne istrage i pregovora sa kineskom stranom, da ipak uvede carine na uvoz električnih vozila proizvedenih u Kini, objavila je danas Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.

Ova odluka je, kako su preneli, doneta uprkos velikim pritiscima pojedinih velikih evropskih proizvođača vozila koji smatraju da će “ulazak u carinski rat biti poguban za njihovo poslovanje i plasman automobila na kinesko tržište”.

Carine su faktički na snagu stupile 31. oktobra, a uvedene su na period od pet godina.

U obrazležnju odluke Evropske komisije, kako prenose iz asocijacije, stoji da je istragom utvrđeno da kineski proizvođači zbog državnih subvencija imaju prednost u odnosu na evropske.

Na dosadašnje carinske stope od 10 odsto, sada se uvode dodatne carine u rasponu od 7,8 do 35,3 odsto.

Na vozila američkog proizvođača Tesle proizvedena u Kini dodatna carina biće 7,8, a za kineske proizvođače BYD 17, odsto Geely 18,8 i SAIC 35,3 odsto.

Dodatna carinska stopa od 35,3 odsto, kako navode, važiće i za sve druge proizvođače u Kini koji nisu hteli da sarađuju u istrazi, a za kompanije koje su sarađivale biće 20,7 odsto.

Oni podsećaju i da Evropska komisija u svom saopštenju navodi da će “paralelno nastaviti rad sa Kinom na pronalaženju alternativnih rešenja, kompatibilnih sa pravilima Svetske trgovinske organizacije, a ostaje otvorena i za pregovore o cenovnim obavezama sa pojedinačnim izvoznicima”.

Zanimljivo je, kako su dodali, da je konačna odluka o uvođenju dodatnih carina usvojena tek nakon što, početkom ovoga meseca, predlog nije dobio potrebnu kvalifikovanu većinu, odnosno glasove najmanje 15 država članica u kojima živi najmanje 65 odsto stanovništva EU.

Za predlog Komisije bilo je 10 članica, 12 je bilo uzdržano, a pet protiv, uključujući Nemačku, prenose iz asocijacije.

Po pravilu kada nema kvalifikovane većine ni za ni protiv predloga, izvršno telo EU moglo je samostalno da donese obavezujuću odluku. Istraga EK je pokazala da kineski proizvođači imaju brojne pogodnosti –“preferencijalno finansiranje i bespovratna sredstva, zemljište, baterije i sirovine po cenama ispod tržišnih”.

Kineski odgovor se čeka, navode iz asocijacije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari