Dok Grad Beograd najavljuje da raskid ugovora sa Kentkartom, firmom koja stoji iza BusPlus sistema, neće povući nikakve posledice ni za jednu ugovornu stranu, Kentkart sprema materijal za pokretanje arbitraže i naplatu štete za raskid ugovora.
Paralelno s tim, 340 ljudi koji sada rade za Kentkart u naredne dve nedelje će dobiti otkaz, a hitno i haotično skidanje validatora iz autobusa u Beogradu dovelo je do toga da se u nekim vozilima sada plaća prevoz, u drugima se ne plaća, a skoro dva miliona evra koliko su građani već uplatili kao dopune za prevoz u riziku je da postane „bačen novac“.
„Raskidom nijedna od ugovornih strana neće trpeti štetu, stoga jedna od druge ne potražuju nikakvu naknadu“, naveli su ranije iz Grada Beograda. U ovoj kompaniji, međutim, misle drugačije i spremaju se da traže naknadu štetu koja za koju smatraju da im je pričinjena.
U međuvremenu, u vozilima javnog prevoza u Beogradu počelo je uklanjanje validatora, što je stvorilo dodatnu zabunu među već zbunjenim građanima. Do jutros je, kako Danas saznaje, već bio uklonjen 241 validator.
Iz Kentkarta za Danas kažu da će njihov „sukob“ sa Gradom Beogradom završiti na arbitraži.
„Taj ugovor je nezakonito raskinut“, smatraju u Kentkartu, gde napominju i da na arbitraži mogu da dobiju ne samo izgubljenu dobit, već da Grad Beograd može biti i kažnjen, pri čemu kazna „često može da bude veća nego samo šteta“.
„Biće angažovano nezavisno telo da uradi reviziju našeg poslovanja i na bazi toga se iskazuje kolika je šteta i onda idemo na arbitražu, koja traje dve do tri godine“, navode iz Kentkarta, dodajući da advokati trenutno pripremaju papire za arbitražu.
Predsednik GSP-ovog sindikata Centar GSP Beograd, Ivan Banković, kaže za Danas da nije postojao validan razlog za raskidanje ugovora sa Kentkartom.
„Ne postoji nijedan dokument koji je Grad Beograd ili gradonačelnik Aleksandar Šapić pokazao, koji bi nas ubedio da Kentkart nije obavljao svoj posao. Kada pogledamo ugovor, kada se kumulativno pogleda sve ono što su oni ispunjavali, sve obaveze koje su imali, oni jesu ispunjavali sve ono što je bila njihova obaveza, odnosno sve što je ugovoreno sa njima“, kaže Banković, koji smatra i da je Grad Beograd u poslednjih godinu dana „radio na tome da što više odmogne“ Kentkartu.
Miloš Vučković iz Udruženja „Po meri metro“ saglasan je sa Bankovićem.
On smatra da će biti veliki problem za javni prevoz u Beogradu, ukoliko grad bude morao da plaća penale zbog raskida ovog ugovora.
„Problem je ako dobijemo lošiji kvalitet usluge i pored toga, ako grad bude primoran da plati milione evra odštete, onda se radi o unižavanju kvaliteta javnog prevoza, koji već ima velike probleme i u naplati i u svakodnevnom funkcionisanju“, kaže Vučković za Danas.
Kako će uklanjanje validatora uticati na građane?
Iz Kentkarta navode da su šokirani naglom odlukom o uklanjanju validatora iz autobusa.
„Neko se setio tokom vikenda da naredi GSP-u da do utorka uveče skinu sve validatore. Niti smo obavešteni, niti imamo bilo kakvu informaciju o tome. Nemamo nikakav dopis, nijedan papir“, kažu oni.
Kako ukazuju, taj potez će imati ogromne posledice po građane.
„Građani imaju određena sredstva uplaćena na nepersonalizovane kartice, to su sredstva koja oni validiraju u autobusu. Niko građanima nije rekao da ne uplaćuju toliko sredstava jer naš ugovor traje do 28. maja. Građani taj novac neće moći da iskoriste“, objašnjavaju u Kentkartu.
Kako dodaju, prema podacima od prošle nedelje, u sistemu je bilo 1.090.000 aktivnih nepersonalizovanih kartica, na kojma se nalazilo 236 miliona dinara.
„Taj novac pripada građanima. Kojim aktom je neko odredio da je javni prevoz sada besplatan do 28. maja, jer kada nema validatora u vozilu, onemogućeni ste da platite kartu“, ukazuju iz Kentkarta.
Banković je potvrdio za Danas da je GSP dobio nalog da se uklone validatori iz svih vozila, a da je do ovog jutra to urađeno na 241 vozilu.
„To je prioritetni zadatak, koji će u narednih nekoliko dana biti završen u svim vozilima gradskog prevoznika. Što se tiče prihvatnih prevoznika, kod njih su oni još uvek u funkciji i nisu uklanjani“, objašnjava on.
Banković je saglasan da je situacija nejasna i zbunjujuća za građane.
„Haotična je situacija, gde imate svako četvrto ili peto vozilo javnog prevoza gde nemate validatore i građani čak i ako imaju kartu, nemaju mogućnost da je očitaju. U nekom vozilu morate da platite kartu, a u nekom ne morate, apsurdno“, poručuje on.
Miloš Vučković vidi kao nejasan ovakav potez.
„Na velikom broju linija je sada besplatna vožnja, jer nema kontrole i nema validatora. Karte ne mogu da se očitaju, što automatski dovodi do pada prodaje karata i pada poveranja u sistem“, smatra on.
Kako dodaje, gradonačelnik Šapić je najavio upravo obrnuto, da bi promene trebalo da dovedu do veće prodaje i većeg poverenja u sistem.
„Grad Beograd je naredio GSP-u da pre isteka ugovora uklanja validatore i došli smo u apsurdnu situaciju da građani ne znaju šta se dešava. Situacija je haotična, a Grad Beograd je definitivno za to odgovoran“, ističe Vučković.
Šta nije valjalo u starom sistemu, a šta očekivati od novog?
U Kentkartu poručuju da Grad Beograd sve vreme pokušava da pronađe nešto što ova kompanija nije radila kako bi trebalo, ali da „ništa nisu našli“.
„Oni neće imati ni trećinu prometa koji smo mi imali“, kažu iz Kentkarta za Danas.
Banković smatra da je Grad Beograd unapred sabotirao Kentkart.
„Postojala je namera da se oni prikažu kao glavni krivac za slabu prodaju karata, što je apsolutno veštački napravljeno“, ocenjuje naš sagovornik.
Vučković vidi puno potencijalnih problema u novom sistemu.
„Problem novog sistema je što se ne zna ni kada će početi sa radom, ni da li će biti usluga koje su bitne građanima, kao što je praćenje vozila i infomracije na validatorima o stanicama i slično“, kaže Vučković.
Ono što je, takođe, najavljeno je da će sve funkcionisati putem mobilnog telefona i da neće biti validatora, što Vučković vidi „kao da silazimo sa konja na magaraca“.
„Svestan sam da se veliki broj građana švercuje i niko do sada nije uspeo da se izbori sa tim problemom. Šapić će pokušati represijom, odnosno komunalnom milicijom, koja ima nadležnost da legitimiše građane, da poveća naplatu. Ali ostaje da vidimo kako će reagovati građani. Imamo šargarepu, to je smanjena pretplata i karta od 50 dinara, a imamo i batinu koju će da nosi komunalni policajac“, opisuje Vučković.
Radnici na ulicu
Iz Kentkarta navode da će 28. maja, kada zvanično ističe ugovor, 340 ljudi napustiti tu firmu, a od toga 300 kontrolora.
„Novo javno komunalno preduzeće je obećavalo da će ih oni preuzeti, da bi se na kraju Šapić predomislio i rekao da će posao kontrolora da rade „Beli“. Radnicima će biti isplaćene otpremnine, ali oni će 28. maja ostati bez posla“, kažu iz ove kompanije.
Banković vidi kao ozbiljan problem da 340 ljudi „preko noći“ ostane na ulici.
„Šapićeva najava da će dobar deo kontrolora biti primljen u komunalnu miliciju apsolutno nema veze sa istinom. Za sve njih će važiti isti opšti uslovi kao i za sve druge koji žele da postanu komunalni milicajci. Grad ih neće preuzeti i oni će za manje od dve nedelje biti na birou rada“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.