DHL posluje u 220 zemalja i u svakoj od njih ima stručnjake koji mogu da pomognu svakom ko želi da u nekoj od tih država prodaje svoje proizvode * Srbija proglašena za zemlju godine u okviru DHL-a.
DHL Srbija je nedavno proglašena za najbolju kompaniju u Evropi u svojoj kategoriji u okviru DHL grupe. O tome, ali i o prilikama koje brz transport pošiljaka nudi malim i srednjim preduzećima za plasman robe na globalnom tržištu, o planovima i investicijama u Srbiji i okruženju, za Danas govori Adrijan Marli (Adrian Marley) regionalni direktor DHL-a.
Srbija je proglašena za najbolju zemlju u okviru DHL grupe. Koji je značaj toga i za lokalnu kancelariju i za DHL globalno?
Biti proglašen za najbolju zemlju je neverovatno postignuće. To ne znači samo da DHL Srbije poslovao u okviru godišnjeg plana. Mi gledamo sve komponente biznisa, a ne samo rezultate koje su postigli. To znači da je u svim funkcijama biznisa – klijenti, usluge, ljudski resursi, mrežne operacije – Srbija bila najbolja, u okviru grupe malih zemalja u Evropi. Srbija je tu pobedila, i to ubedljivo.
Koji su vaši planovi za Srbiju i region?
Jedan od glavnih uspeha koji smo postigli je naša sposobnost da investiramo u kvalitet. Imamo organizaciju koja razume potrebe tržišta u razvoju. Naša strategija je da nastavimo da se fokusiramo na klijente, i da prodajemo kvalitetnu uslugu. Diferencijator između nas i naših konkurenata mora da bude zasnovan na kvalitetu. Klijenti imaju izbor i oni će izabrati one koji su pouzdani i gde dobijaju najbolji nivo usluge.
Situacija u Srbiji je teška, kao i u celom regionu. Vidite li prilike za rast u ovakvom ekonomskom okruženju?
Apsolutno. Prava prilika za nas je u sektoru malih i srednjih preduzeća. Moramo da budemo i partner koji će koristeći svoje iskustvo poslovanja u 220 zemalja pomoći klijentu da podstakne svoje poslovanje i da se okrene ka izvozu. Danas svako može da otvori veb sajt i da počne da prodaje globalno, ako ima proizvod koji je zanimljiv tržištu. Mnogi ljudi misle da imaju dobar proizvod, ali ne znaju kako da ga prodaju. Tu mi ulazimo i pomažemo ljudima da ispune svoje snove i razviju svoje poslove. Takve primere vidim po celom regionu, gde mali proizvođači odjednom počinju da identifikuju tržišta za koja ranije uopšte nisu znali da postoje. Snaga našeg poslovanja je u tome što mi imamo poslovnice u svim tim drugim zemljama, koji takođe mogu da nam pruže savete o tome kako da pomognemo našim klijentima da prodaju svoje proizvode u tim zemljama. U tome je uzbudljiva budućnost našeg posla.
Da li ste prošle godine uspešno poslovali, koliko ste zadovoljni svojim finansijskim rezultatima?
Prošla godina je bila vrlo uspešna. Upravo je Dojče post (Deutsche Post) objavio svoje rezultate za drugi kvartal ove godine i bili su bolji nego što je tržište očekivalo. Tako da trenutno imamo snažan rast i očekujemo da ćemo verovatno i nastaviti da nadmašujemo očekivanja.
Koji je najuspešniji deo kompanije?
U ovom trenutku to je DHL ekspres. Odmah iza je poštanska služba. Ali ekspres je jako dobro radio i unutar tog sektora smo imali dvocifren rast tokom prošle godine. Ako pogledate, u 2007. godini naš tržišni udeo je bio oko 50 odsto. Od tada je taj udeo narastao za dodatnih četiri do pet procenata. Razlog su ljudi. U poslednjih četiri, pet godina uveli smo kampanju u kojoj smo sve naše zaposlene podsetili na to da su oni sertifikovani međunarodni stručnjaci. To znači da smo sve naše zaposlene tokom obuka ponovo upoznavali sa istorijatom, vrednostima i duhom DHL-a. Glavne vrednosti DHL-a su poštovanje i rezultati.
DHL nudi širok dijapazon usluga, ali one možda nisu toliko poznate širokoj publici. Možete li da malo približite svoju delatnost čitaocima?
Najbolje bi bilo reći da nudimo vremenski ograničene međunarodne usluge transporta i logistike u svim zemljama u kojima poslujemo. Transportujemo pošiljke što je brže moguće koristeći sopstvenu operativnu mrežu. Upravo nam ta operativna mreža omogućava da postignemo tu brzinu. To je u osnovi naš posao. Brzina. Mi prodajemo i brzinu.
Jedna od stvari koja vas odlikuje je globalno prisustvo. To znači poslovanje i u razvijenim uređenim društvima, ali u ratom zahvaćenim zonama. Kako uspevate da pokrijete toliko različit dijapazon društava?
Snaga našeg poslovanja su naši ljudi. To znači, da bismo mogli da poslujemo u zemljama koje se suočavaju sa problemima, bilo da se radi o ekonomskim poteškoćama ili ratom zahvaćenim područjima, moramo da budemo prisutni na terenu. Biznis ne možete voditi na daljinu. Prava moć i uspeh našeg posla leži u lokalnom znanju, a ne na tome da neko ko sedi hiljadama kilometara daleko, izdaje direktive o tome kako nešto treba uraditi. Naši lokalni ogranci moraju da budu sposobni da se prilagode bilo čemu što se događa na tržištu, što važi i za ratne zone. S obzirom da smo na tržištu od 1969. godine, mi imamo mnogo iskustva. Očigledno, gde god da ste, morate da poslujete legalno, bezbedno i efikasno.
Iz Srbije prodaje u Velikoj BritanijiNedavno smo uspostavili grupu za istraživanje trendova, koja posmatra kakvi su makrotrendovi u smislu globalnih ekonomskih i društvenih pomeranja. Onda na to dodajemo mikrotrendove. Prethodno sam pominjao mala i srednja preduzeća koja su često pokazatelj onoga kuda se zapravo krećemo. Ako pogledate, Gugl, Fejsbuk, Uber, sve te kompanije su osnovane po garažama ili nečijim sobama. Zato morate biti svesni šta se dešava u segmentu malih i srednjih preduzeća. Ovo je globalni svet. Imamo čoveka iz Srbije koji je uspostavio posao tako da robu plasira u Velikoj Britaniji. Odjednom je imao 200 porudžbina dnevno. To je budućnost.
Istorijat‘]
Kada je DHL osnovan i kako se današnje poslovanje razlikuje od onog sa početka?
Kompaniju su 1969. godine osnovala trojica ljudi, Delsi, Hilblum i Lin i odatle i potiče naziv kompanije. Hilblum, koji se u to vreme na univerzitetu Berkli u Kaliforniji bavio transportom i logistikom, uvideo je da su brodovi koji su preuzimali teret u lukama Havaja, morali da čekaju da im dozvole stignu poštom. On je došao na ideju da to ubrza, jer je stajanje brodova u luci, čekajući na papire bilo jako skupo i tako je čitav posao započeo, a odatle je rastao organski. Pre toga, Hilblum je svoje univerzitetsko obrazovanje plaćao tako što je dokumente sa Berklija lično raznosio u Los Anđeles i nazad. Tako da je svoje slobodno vreme koristio da raznosi stvari s jednog mesta na drugo.
Kompanija je počela da posluje prenoseći dokumente po Americi, da bi ubrzo shvatili da to moraju da rade i u drugim državama. Formirali su ispostave u drugim zemljama, što je činjeno organski i tako je kompanija počela da se sve više gradi. Stvorena je čitava nova industrija. Posao je značajno rastao sve do 2001. godine, kada se pojavila potreba za značajnim novim investicijama i to je bio trenutak kada je Deutche Post postao zainteresovan da kupi DHL.
Sa Deutsche Postom počinje vreme ogromnog rasta kompanije. Usledila je izgradnja infrastrukture do tačke u kojoj danas poslujemo u 220 zemalja, imamo 340.000 zaposlenih, upravljamo sa oko 400 letelica, 2.500 vazdušnih preleta dnevno, 50.000 vozila.
Ono što nas razlikuje od drugih to je individualnost. Mi smo globalna kompanija koja razmišlja lokalno.
Od Nigerije do Rusije‘]
Kako ste vi započeli svoju karijeru u DHL-u?
Počeo sam svoju karijeru u DHL-u pre više godina, u Nigeriji. To je bio neverovatan izazov. Tamo sam vodio operacije u celoj zapadnoj Africi i to je bilo sjajno mesto za učenje, jer smo se suočavali sa nekim teškim situacijama. Posle toga sam proveo pet godina u Saudijskoj Arabiji. Najveći deo karijere sam proveo na tim tržištima. Sada sam stacioniran u Rusiji već 15 godina. Odgovoran sam za 16 zemalja, koje su sve u različitim stepenima razvoja i to je vrlo uzbudljivo, jer možete da budete prisutni i gledate kako se te zemlje razvijaju. Vrlo smo ponosni na naš region, kojem pripada i Srbija i uvek smo u vrhu, kada se poredimo sa svim evropskim regionima u DHL-u.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.