Usvajanje Zakona o železnicama omogućiće povećanje konkurencije u toj oblasti i poboljšanje kvaliteta železničkih usluga, a njegovo donošenje potrebno je radi usklađivanja sa novim paketom direktiva Evropske unije. Osnovni ciljevi zakona su poboljšanje efikasnosti železničkog sistema, stimulisanje njegovog razvoja, kao i njegovo integrisanje u železnički sistem EU – rekao je Milutin Mrkonjić, ministar infrastrukture i energetike obrazlažući zakon pred poslanicima.


I pored najave da LSV i SVM možda neće podržati predloženi zakon o železnici, iz vladajuće Demokratske stranke poručuju da neće biti nikakvih problema pri usvajanju Zakona, da će većina biti obezbeđena. Napominju i da su amandmani SVM i LSV u suprotnosti sa Zakonom o javnoj svojini o kome poslanici tek treba da raspravljaju.

Predstavljajući poslanicima Skupštine Srbije Zakon o železnici ministar Mrkonjić je napomenuo da je značajna novina koju predloženi zakon donosi uvođenje Nacionalnog programa železničke infrastrukture koji, na predlog Vlade Srbije, donosi Skupština Srbije i predstavlja planski akt od nacionalnog značaja u oblasti železnice. Predloženi zakon daje veća ovlašćenja Direkciji za železnice, koja će ubuduće moći da donosi podzakonske propise koji su neophodni za bezbedno i nesmetano obavljanje železničkog saobraćaja. Mrkonjić je podsetio da je aktuelni Zakon o železnicama donet 2005. godine, te da je u toku njegove primene ustanovljeno da je neophodno doneti novi zakon kako bi efikasnije bio obavljan železnički saobraćaj.

„Prva pruga u Srbiji povezivala je Suboticu i Sombor, izgrađena je 1896. godine, samo 29 godina posle početka železničkog saobraćaja u Engleskoj. Od 1.700 kilometara, 382 su bila vlasništvu države, a 1.247 kilometara u vlasništvu različitih akcionarskih društava“, naveo je Balint Pastor, šef poslaničkog kluba manjina odbacujući tvrdnje ministra da železnice moraju biti u vlasništvu države. On je pojasnio i da je 1924. godine, od 1.700 kilometara pruge u Vojvodini, u vlasništvu države bilo svega 382 kilometra.

Pastor je napomenuo i da je Vojvodina početkom 20. veka imala najgušću mrežu pruga u Evropi, tri puta gušću nego u Engleskoj, koja je, naglasio je, kolevka železnice. „U Vojvodini su poslednji put obnovljene pruge za vreme Franje Josifa, a on je, da vas podsetim, umro 1916. godine“, poručio je Pastor ministru infrastrukture , dodajući da Savez vojvođanskih Mađara neće podržati predloženi zakon o železnicama ukoliko on ne bude omogućio Vojvodini da preuzme deo železničke infrastrukture.

Liga Socijaldemokrata Vojvodine, kako kaže Aleksandra Jerkov, poslanica ove stranke, podržaće amandmane SVM, ali najavljuje i svoje amandmane na predloženi Zakon o železnicama. Ona objašnjava da LSV traži da se novim zakonom priznaju upravljačka, osnivačka i vlasnička prava Vojvodine nad delom železnice koji je na teritoriji pokrajine i onim delom koji je finansiran sredstvima Vojvodine.

„Smatramo da sve ono što je finansirano sredstvima Vojvodine treba da bude u njenom vlasništvu bez obzira da li postojeći zakon i Ustav priznaju osnivačka i upravljačka prava Vojvodine“, rekla je Jerkov.

Poslanici SRS, D S S i SNS iskoristili su jučerašnju raspravu o zakonu o železnicama da iznesu podatke o „katastrofalnom stanju na železnici, koja se ogleda u lošim prugama i vozovima, njihovom nedostatku, slaboj infrastrukturi, ogromnom kašnjenju vozova, lošem poslovanju „Železnica Srbije“ i velikim gubicima.

Radikali su istakli da je stanje na železnici danas neuporedivo gore, nego ranije i da bi „železnica kralja Milana danas pobedila železnicu Borisa Tadića“. DSS smatra da je zakon pisan za neku drugu državu i železnice i da je „siguran put“ da narednih godina Srbija ima još manje putnika i da se napravi još veći haos na železnici. I SNS je ukazala na nedovoljna ulaganja u železnicu prethodnih godina, navodeći da su ona bila minimalna i daleko ispod proseka u odnosu na zemlje u regionu, što je rezultiralo veoma lošim stanjem u toj oblasti.

Poslanici LDP-a smatraju da ovaj zakon neće rešiti probleme železnice i da će Srbija ovu godinu završiti sa 160 miliona evra bačenog novca u železnice Srbije, a prevešće svega 7, 5 miliona putnika godišnje. „Slovačke železnice od države dobijaju 200 miliona evra, a prevezu 45 miliona putnika godišnje“, objasnio je poslanik LDP Bojan Đurić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari