Guvernerka Narodne banke Srbije (NBS) Jorgovanka Tabaković izjavila je danas da da je i u uslovima krize izazvane pandemojom korona virusa, u Srbiji „očuvana likvidnost i solventnost osiguravajućih društava“ i omogućen stabilan razvoju tržišta osiguranja.
„Društva za osiguranje i reosiguranje očuvala su vrednost investicionog portfolija i obezbedila sredstva tehničkih rezervi za izvršavanje obaveza po osnovu zaključenih ugovora o osiguranju. Za prva tri tromesečja ove godine ostvaren je pozitivan privremeni neto rezultat u iznosu od 6,7 milijardi dinara“, kazala je Tabaković na otvaranju konferencije „Srpski dani osiguranja 2021“ u Aranđelovcu.
Kako je precizirala, ukupna premija je tokom tri tromesečja ove godine povećana na 88,6 milijardi dinara, za 9,7 odsto u odnosu na isti period prethodne godine, pri čemu je, naglasila je, ova stopa rasta viša od prosečne stope rasta za isti period u prethodnih deset godina.
Prema njenim rečima, u trećem tromesečju bilansna suma sektora osiguranja povećana je za 6,7 odsto, na 334,14 milijardi dinara, kapital je povećan za 4,9 odsto, na 68,4 milijardi dinara, a tehničke rezerve povećane su za 6,3 odsto, na 221,6 milijardi dinara.
„Posmatrano po vrstama osiguranja, beleži se rast premije u odnosu na isti period prošle godine kod čak 17 vrsta osiguranja, uključujući i osiguranje pomoći na putovanju – što je vrsta osiguranja u kojoj je zabeležen najveći uticaj pandemije“, rekla je guvernerka.
Navela je da su segmenti koji u kontinuitetu beleže rast: imovinska osiguranja, osiguranje života i dobrovoljno zdravstveno osiguranje.
Tabaković je ocenila da takva kretanja nisu iznenađenje, s obzirom na to da je pandemija pojačala svest o potrebi za odgovarajućim pokrićem imovine, proizašlom iz obavljanja rada od kuće, značaju ulaganja u finansijsku sigurnost i važnosti našeg zdravlja i zdravlja naše porodice.
„Polise imovinskih osiguranja, životnog osiguranja i dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja postale su važnije nego ikad do sada, jer u slučaju prve dve polise omogućavaju osiguranicima ekonomsku sigurnost, dok u slučaju treće polise omogućavaju lakši pristup kvalitetnom medicinskom lečenju“, ukazala je guvernerka.
Govoreći o upravljanju rizicima, Guvernerka NBS je kazala da su u centralnoj banci svesni izazova u vezi s kretanjem kamatnih stopa na finansijskom tržištu i poštovanjem preuzetih obaveza po ugovorima o osiguranju od strane društava za osiguranje.
„Zbog toga sprovodimo posebne provere dovoljnosti obračunatih rezervi i s posebnom pažnjom pratimo razvoj situacije u prodaji proizvoda kod kojih ugovarač osiguranja preuzima investicioni rizik. U Srbiji je taj rizik manje izražen u odnosu na veliki broj zemalja koje su u Evropskoj uniji, ali jeste rizik koji ćemo pratiti i kojim treba upravljati“, rekla je Tabaković.
Ukazala je da borba s pandemijom još uvek traje i da zahteva delovanje na dva fronta – makroekonomskom i regulatornom.
„Radili smo i radimo na oba, a zakonodavnom reformom u oblasti osiguranja obezbedili smo i preduslove za nesmetani razvoj tržišta osiguranja i u doba krize. Primenom modernih standarda prilagodjenih potrebama domaćeg tržišta omogućili smo da usluga osiguranja pruži zaštitu od različitih vrsta rizika u teškim vremenima, što vreme pandemije jeste“, kazala je Tabaković.
Prema njenim rečima, Srbije ne menje opredeljenje o svom evropskom puta, ali će „NBS vremenski uskladjivati pravila liberalizacije tako da ona koriste i gradjanima Srbije i domaćim kompanijama i državi Srbiji, a ne da se ovde stvara dobit, a korist imaju samo ili pretežno matična društva izvan Srbije“.
Tabaković je istakla da je NBS, u saradniji sa Vladom Srbije, učinila sve da se izazovi zbog krize izazvane pandemojom korona virusa svede na najmanju moguću meru.
„Sproveli smo velike i sveobuhvatne pakete monetarnih i fiskalnih mera i očuvali proizvodnju, zaposlenost, likvidnost svih učesnika i raspoložive dohotke. Sačuvali smo stabilnost i predvidljivost uslova poslovanja i planiranja“, navela je ona.
Tanbaković je rekla da je, uprkos pandemiji, nastavljen i nadzora na tržištu osiguranja.
Dodala je da su postavljene osnove za fer i stabilno tržište osiguranja, u kome su interesi i prava korisnika usluge osiguranja zaštićeni, ali smatra da prostora za unapređenja uvek ima, posebno u delu koji se odnosi na prodaju osiguranja korišćenjem novih indformacionih tehnologija.
Tabaković je kao jedan od problem na tržištu osiguranja navela pitanje adekvatne informisanosti korisnika u predugovornoj fazi, bez obzira na vrstu osiguranja koja se zaključuje, precizirajući da je „sadržina informacija koje se pružaju ugovaraču osiguranja i dalje nekad nejasna, neprecizna ili neadekvatna“.
Istakla je i značaj blagovremenog postupanja po odštetnim zahtevima, na fer način i uz obrazloženja koja su jasna za korisnike.
„Pravo naknade tim licima jeste i mora ostati neprikosnoveno, usled čega će ovaj aspekt biti i dalje intenzivno prisutan u našim neposrednim kontrolama“, rekla je ona i dodala da NBS posebnu pažnju posvečuje i osiguranju useva i plodova.
Podsetila je i da korisnici finansijskih usluga u Srbiji, medju prvima u Evropi, mogu da zaključuju i finansijske ugovore na daljinu, s obzirom na mogućnost njihove video-identifikacije, uz punu transparentnost, sigurnost i zaštitu njihovih prava.
„NBS je omogućila i instant plaćanja premije osiguranja primenom QR koda, što su pojedina društva ponudila svojim klijentima, a ja pozivam sve da tu uslugu učine dostupnom“, izjavila je Tabaković.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.