Hrvatska vlada ponudila je na prodaju brodogradilišta „3. maj“ u Rijeci, Brodogradilište specijalnih objekata (BSO) u Splitu, zatim Uljanik, Brodosplit, Brodotrogir…
Gotovo sva brodogradilišta, osim BSO i Uljanika čija nominalna vrednost većinskog paketa od 59,25 odsto akcija iznosi 60 miliona evra, ponuđena su po simboličnoj ceni od samo jedne kune (0,13 evra). Tenderskom procedurom predviđeno je da kupac može, ali ne mora, da preuzme dugove čiji ukupan iznos premašuje 1,5 milijarde evra. Precizirano je, takođe, da država, ukoliko kupac nije spreman da preuzmu dugove, a procenjuje se da neće biti spreman, prihvati taj balast. Od novog vlasnika se, međutim, očekuje da prihvati „vruć krompir“ neizmirenih obaveza prema dobavljačima i kooperantima koji, prema nezvaničnim podacima, iznose oko 15 miliona evra (bez dugova Uljanika). Obaveza kupca je da prihvati troškove, a reč je o iznosu od 50 do čak 250 miliona evra, u zavisnosti od toga o kom je brodogradilištu reč. Novi vlasnik će morati da poštuje i kolektivne ugovore, dok će o socijalnom programu (otpremnine u slučaju otpuštanja itd), pregovarati sa sindikatima.
Hrvatska štampa ističe da će pregovori sa potencijalnim kupcima biti veoma teški i neizvesni. Utoliko pre što će ponuđač morati da priloži petogodišnji biznis plan, a ne „liste dobrih želja i namera“. Niko neće moći da kupi brodogradilište da bi ga ugasio već, ako posluje sa gubitkom, mora da ode u stečaj, kao što je to bio slučaj sa brodogradilištem „Viktor Lenac“. Teorijski, moguće je promeniti namenu pojedinih ili svih brodogradilišta (izgraditi na njihovom mestu hotele, stambene objekte…), ali u tom slučaju treba promeniti namenu zemljišta za šta je neophodna saglasnost svih zainteresovanih strana.
Tendersku dokumentaciju za kupovinu nekada svetski poznatih brodogradilišta otkupile su samo firme iz okruženja.
Tako je, recimo, kompanija Propela koja posluje u sastavu Zepter internešnel grupe (vlasništvo Filipa Ceptera), otkupila tendersku dokumentaciju za Brodotrogir, BSO i Kraljevicu. Direktor firme Propela, Blaž Buble, izjavio je da će nastaviti da se bave brodogradnjom, ali i da im je namera da deo Brodotrogira pretvori u „marinu za megajahte“. Cepter namerava da izmeni proizvodni program i da umesto trgovačkih gradi putničke brodove kao i megajahte. U Kraljevici se, inače, za Ceptera već gradi 50-metarska jahta koja bi trebalo da bude gotova do proleća iduće godine, kako bi bila izložena na nautičkom sajmu u Monte Karlu. U brodogradilištu Kraljevica biće urađen samo trup, dok će opremanje unutrašnjosti jahte biti povereno poznatim svetskim kompanijama
Dokumentaciju za „3. maj“ i još tri brodogradilišta za koja je zainteresovan Cepter, otkupili su Fond Kermas ulaganje, Danka Končara -Rico grupa iz Londona, vlasništvo Trogiranina, Joze Dragana, dok je grupa More Trogir, splitskog privrednika Slobodana Ljubičića, zainteresovana za Brodotrogir. Preduzeće Regulacija iz Vukovara, vlasnika Mije Opaćke, koje se bavi rečnom brodogradnjom, otkupilo je dokumentaciju za „3. maj“.
Prema pisanju Novog lista Kermas ulaganje Danka Končara „favorit je hrvatske vlade“. Končar izjavljuje da ima nameru da nastavi da se bavi brodogradnjom, naglašavajući da „uprkos trenutno lošem položaju hrvatska brodogradnja raspolaže velikim potencijalom“. Končar koji je u međuvremenu postao vlasnik i velikih površina zemljišta u Istri i na Cresu, navodno se, prema pisanju Jutarnjeg lista, obogatio u Rusiji. U bivšoj Jugoslaviji bio je predsednik Upravnog odbora Jugoturbine, da bi potom proveo sedam godina na robiji zbog privrednog kriminala! Grupa More Trogir Slobodana Ljubičića, koja se bavi nekretninama, namerava da umesto brodogradilišta „izgradi turistički grad i marinu, a da od brodogradnje eventualno zadrži samo projektni biro“, dok Regulacija navodno želi da nastavi za brodogradnjom, ali ne pomorskih već rečnih brodova u saradnji sa firmom iz BiH, čije ime još drži u tajnosti.
Predstavnici Rico grupe registrovane u Londonu, tvrde da već imaju ugovor „vrijedan gotovo 10 milijardi eura“ za obnovu celokupne ruske ribarske flote u brodogradilištima koje ima nameru da kupi. Prva faza u iznosu od jedne milijarde uključuje obnovu dela flote do 2012. godine. Ipak mnogi sumnjaju u taj ugovor, jer „ko bi potpisao ugovor za obnovu ribarske flote sa nekim ko još nema brodogradilište?“
Za sada još niko nije otkupio dokumentaciju za pulski Uljanik, međutim spekuliše se da bi Kermas ulaganje moglo da otkupi i dokumentaciju za to brodogradilište.
Favorit
Prema pisanju Novog lista fond Kermas ulaganje na čijem je čelu Danko Končar „favorit je hrvatske vlade“. Končar izjavljuje da ima nameru da „nastavi da se bavi brodogradnjom“, naglašavajući da „uprkos trenutno lošem položaju, hrvatska brodogradnja raspolaže velikim potencijalom“. Končar, koji je u međuvremenu posato i vlasnik velike površine zemljišta u Istri i na Cresu, navodno se obogatio poslovima u Rusiji. U bivšoj Jugoslaviji bio je predsednik Upravnog odbora Jugoturbine, da bi potom proveo sedam godina na robiji zbog privrednog kriminala!
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.