Najveći beogradski Trg Slavija juče je od šest pre podne do 16 sati bio zakrčen stotinama automobila koje su taksisti parkirali blokirajući tako centar grada.
Kako je rečeno, oni su nezadovoljni odlukom Vlade da promeni Zakon o drumskom saobraćaju kao i početkom rada CarGo kompanije koju su apostrofirali kao nelojalnu konkurenciju. Zanimljivo je da nisu naveli „divlje“ taksiste kao problem, ali su se pobunili što u nacrtu novog zakona komunalni policajci dobijaju ovlašćenje da kontrolišu rad taksista. Zanimljivo je da taksisti protestuju zbog CarGo „zato što ne plaća porez“, što nije tačno, a bune se i protiv nerealnog reprograma poreskog duga, što ukazuje da upravo oni nisu plaćali porez.
Automobili su juče na Trgu uglavnom bili bez krovnih oznaka, tako da samo može da se nagađa da je većina njih iz Ugovorne privredne taksi komore Srbije (koja je štrajk dan ranije i najavila), a kojoj ne pripadaju i najveća beogradska taksi udruženja. Izlepljeni štampanim porukama – protiv CarGo, novog zakona, ali i ministarke Zorane Mihajlović, kojoj su pojedini uputili poruku „stop novom zakonu, ne ubijaj nam porodice“ – automobili su uglavnom zvrjali prazni, dok su taksisti u grupicama pronalazili hlad – ispod drveta ili u gepeku.
Kružnim tokom tako je juče moglo da se prođe samo peške, baš kao i svim ulicama koji izlaze na Slaviju – Beogradskom, Kralja Milana, Nemanjinom, Bulevarom oslobođenja, Makenzijevom. Nisu išli ni trolejbusi 19, 21, 22 i 29 kao ni tramvaji koji uglavnom idu skraćenim linijama od Banjice do Autokomande, a skraćene su i autobuske linije 31, 33, 48, 78, 83.
Kao razlog za štrajk taksisti su istakli to što Vlada nije obratila pažnju na njihove zahteve kako bi trebalo da izgleda zakon o drumskom saobraćaju, ali i to što je sa radom počela CarGo aplikacija, odnosno firma koju oni doživljavaju kao nelojalnu konkurenciju. Oni tvrde da je zakon sporan i da su u pitanju „samo kozmetičke promene koje dozvoljavaju stranim kompanijama da uđu u ovu delatnost i da od jedne taksi dozvole naprave nekoliko kola i nekoliko vozača“. Kako je juče za naš list objasnio preduzetnik Boško Vukojević, predlagač zakona u izvornoj verziji smanjuje kriterijume za dobijanje taksi dozvole i podseća da je po još važećim propisima za dobijanje statusa profesionalnog vozača potrebno sedam godina vozačkog staža B kategorije, pet godina vožnje u nekoj firmi, poznavanje grada, saobraćajna škola, što je u novom nacrtu smanjeno na dve godine vozačkog staža B kategorije.
Nekoliko sati po početku štrajka oglasila se i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović rekavši da ne može 250 ljudi u gradu da blokira dva miliona građana.
– Jedna stvar je kad možda protestom blokirate Vladu, ali je nedopustivo da 250 ljudi blokira život dva miliona građana, da se zaustavi Beograd, blokiraju ljudi koji idu na posao ili vode decu u vrtić – rekla je ona odgovarajući na pitanja novinara prilikom obilaska radova na izgradnji naselja Zemunske kapije.
Potpredsednica Vlade istakla je da je u Beogradu registrovano 6.500 taksista, a da predstavnici taksi udruženja koja okupljaju 6.000 taksista učestvuju u radu radne grupe koja priprema izmene i dopune Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju.
– Udruženje koje protestuje takođe je bilo deo radne grupe, napustili su je sinoć da bi mogli danas da štrajkuju, dok su svi ostali taksisti saopštili da nema razloga za takav potez. Svi zahtevi štrajkača već postoje u izmenama i dopunama zakona, od pitanja povećanja broja taksista, do pitanja firmi kao što su „Uber“ i „CarGo“. Zato ne postoji nijedan razlog za bilo kakvu vrstu štrajka i blokade grada – rekla je Mihajlovićeva.
Ona je naglasila da je pitanje taksi prevoza pre svega u nadležnosti Beograda i drugih gradova, kao i da je 98 odsto taksista u Beogradu složno u pogledu želje Ministarstva da pomogne i reši problem te delatnosti.
Pre nje, oglasio se i njen pomoćnik u Ministarstvu Saša Stojanović koji je istakao kako ne postoji nijedan opravdan razlog za štrajk, te da se ovde radi o „ličnoj promociji i pozicioniranju ovog udruženja na tržištu taksista“. On je za TV Prva istakao da su predstavnici taksi komore koja je organizovala protest, veče pre štrajka učestvovali na sastancima radne grupe za izradu Nacrta izmena i dopuna Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i da je apsolutna laž da im juče nije dozvoljeno da prisustvuju sastanku.
Na to da se dobrim delom radi o okršaju unutar udruženja taksista ukazuje i jedan od zahteva protestanata, a to je da se spreči monopolizacija lokacija od posebnog značaja, poput aerodroma ili železničke stanice.
Stojanović je rekao i da aplikacija CarGo, jedan od problema koji su taksisti koji štrajkuju apostrofirali, ne može da radi na način na koji radi.
– Digitalna aplikacija kojom se povezuje usluga pružanja prevoza putnika licima koja nemaju odobrenje za obavljanje taksi delatnosti nije moguća. CarGo je pokušao da provuče to pravdanjem da vrše uslugu limo servisa, međutim limo servis nije to što CarGo radi. Ne može niko sa digitalnom aplikacijom da povezuje korisnike taksi usluga i vrši taksi prevoz, ukoliko nema odobrenje za taksi prevoz – rekao je Stojanović.
U kompaniji CarGo se, međutim, ne slažu sa tim niti sa zahtevima štrajkača, smatrajući ih neosnovanim.
– Firma „Car:Go technologies“ registrovana je u Agenciji za privredne registre, uredno plaća svoj porez što je potvrdila i Poreska uprava nakon inspekcije. Poslovanje kompanije je elektronsko i svi Car:Go partneri su uredno registrovani i plaćaju svoj porez koji je veći od paušalnog poreza koji plaćaju taksi preduzetnici, te je tako Car:Go legalan i transparentan i nudi transparentnu uslugu svojim korisnicima na otvorenom tržištu – ističe se u saopštenju ove kompanije.
Car:Go, kako kažu, iznajmljuje softver koji naplaćuje i organizuje prevoz auto prevoznicima i rentakar kućama, koji posluju u skladu sa Zakonom o turizmu, osim toga, digitalnim putem nudi usluge limo servisa, odnosno iznajmljivanja vozila sa vozačem.
– Inspekcija koja je u više navrata bila u kompaniji je utvrdila da ne postoji nikakav zakonski prekršaj. Takođe, kompanija nudi usluge svojim korisnicima, koje nisu iste kao klasične usluge taksista, jer nema taksimetar, nema tablu na krovu, uslugu naplaćuje elektronski, nema dispečerski centar niti pravo korišćenja žute trake, ističu u saopštenju iz Car:Go i dodaju da se njihov servis razlikuje od taksi servisa po tome što je to privatno organizovan, a ne javni prevoz kao taksi usluga – ističu u ovoj kompaniji. Osim toga, Car:Go vozači, ističu, moraju položiti test poznavanja grada, moraju imati minimum pet godina vozačkog iskustva, potvrdu o neosuđivanju, osiguranje putnika u vozilu i vozilo koje nije starije od 10 godina.
Prethodna dva dana nismo uspeli da dobijemo odgovor iz kabineta premijerke Ane Brnabić niti nam je odgovoreno na pitanje iz kabineta ministra za inovacije Nenada Popovića da li je odgovor države na digitalne inovacije koji je u slučaju CarGo najavila ministarka Mihajlović u skladu sa proklamovanom politikom vlade da je digitalizacija šansa za srpsku ekonomiju koja se ne sme propustiti.
Juče je trebalo da se predstavnici CarGo sastanu sa premijerkom Anom Brnabić, jer kako kaže Vuk Guberinić, vlasnik ove kompanije, oni su predstavnici digitalizacije u jednom sektoru.
„Mi radimo ovaj posao već tri godine, sarađujemo sa 200 kompanija i izjava ministarke Mihajlović nije baš najodgovornija. Mi nažalost, nismo članovi radne grupe za izmenu zakona i juče smo uputili zahtev da nas uključe“, rekao je on za Danas.
Ministarka obećala zabranu CarGo
Juče oko 16 sati Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture saopštilo je da je dogovorilo prekid protesta sa Ugovornom privrednom taksi komorom uz obećanje da će ih uključiti u radnu grupu za promenu zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Na sastanku kom su osim predstavnika MGSI i taksista prisustvovali i predstavnici MUP-a, Ministarstva trgovine i Grada Beograda, taksistima je obećana zabrana „nezakonito organizovanje taksi prevoza putem interneta i drugih aplikacija, kojima se omogućava obavljanje taksi delatnosti od strane firmi koje angažuju lica koja nemaju odobrenje za obavljanje taksi prevoza“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.