Beogradski taksisti samo što su završili protest protiv CarGo aplikacije, dobili su novu konkurenciju i to iz Rusije – „Jandeks taksi“ (Yandex.taxi), najveći ruski onlajn servis naručivanje taksija.
Srbija je 11. zemlja u svetu i prva u Centralnoj Evropi u kojoj se pojavljuje Jandeks. Prema rečima Mušega Sakjana, direktora za međunarodni razvoj ove kompanije, taksi tržište u Srbiji je već formirano i tarifa je ista za sve kompanije.
„Zbog toga smo odlučili da naše konkurentske prednosti budu kvalitet usluge, savremeni dizajn aplikacije i pametne tehnologije. Jandeks taksi tako, na primer, prenosi narudžbinu najbližem vozaču, on ne mora dugo da čeka vožnju ili da se vozi do putnika na drugi kraj grada. Servis formira optimalnu maršrutu i za vozača unapred traži novu narudžbinu u delu grada u koji vozi putnika. Taksisti mnogo kraće stoje bez vožnji, što znači da mogu više da zarade“, saopštio je Sakjan, dodajući da Jandeks ne sarađuje direktno sa vozačima, već samo sa zvaničnim udruženjima koja imaju dozvolu za prevoz putnika. U Beogradu okuplja preko 600 vozila iz partnerskih udruženja.
Reakcije taksista već su žestoke, a mogle bi biti i žešće. Aleksandar Bjelić, predsednik Saveza udruženja taksista Srbije, kaže da ukoliko rade u skladu sa zakonom, sa postojećim taksistima i postojećim tarifama mogu, ali im sledi propast.
„Ali ako ne budu radili po zakonu, videće reakciju taksista. Ništa novo oni ne mogu da ponude građanima. Bolji kvalitet vozila sigurno ne, jer vozila firme sa kojom su sklopili dogovor su ispodprosečna. Taksisti moraju da znaju da Uber i Jandeks nigde nisu dobra doneli taksistima. Taksisti koji imaju dobar automobil imaju i velike troškove i neće da idu u firme koje se tek razrađuju. Takođe, strankama je najvažnija cena“, kaže Bjelić za Danas. On je rekao da je prema njegovim saznanjima, u ugovoru između Jandeksa i domaće firme čiji taksisti će prevoziti, u slučaju spora nadležan sud u Holandiji.
„Ako dođe do nekog problema u vožnji, sa vozačem taksija Jandeks nema nikakvu odgovornost. Ali novim zakonom biće sankcionisana ne samo firma koja prevozi, već i aplikacija“, najavljuje Bjelić dodajući da i neka domaća udruženja imaju aplikacije, ali preko njih vozila naručuje svega pet do sedam odsto građana.
Vuk Guberinić, suvlasnik CarGo aplikacije protiv koje su nedavno taksisti protestovali, kaže za Danas da je dobro za krajnjeg korisnika da ima više opcija.
„Čuli smo za Jandeks odranije i njihovo iskustvo u Rusiji. Pozdravljamo ih kao konkurenta na tržištu, ali smatram da CarGo ipak nudi više od svih na tržištu, počevši od najmodernijih načina plaćanja putem aplikacije pa i do samog iskustva tokom vožnje“, ističe Guberinić.
Inače sudeći prema informacijama dostupnim na aplikaciji Jandeksa, sa njima trenutno sarađuju Alo taksi, Beogradski poslovni taksi i STB. Inače, Jandeks tvrdi da ima detaljne karte Beograda na osnovu kojih algoritam usmerava najbliže vozilo uzimajući u obzir i gužve na ulicama. Za razliku od CarGo aplikacije, preko Jandeksa za sada nije moguće plaćati karticama, već samo kešom.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.